CiklidNytt - NCS månadsbrev

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    CiklidNytt - NCS månadsbrev

    Jag (och möjligtvis vissa andra) har föreslagit att Nordiska Ciklidsällskapet skall inför ett månadsbrev som skickas ut via e-post för att få ytterligare en länk till våra medlemmar och erbjöd mig i förra veckan att göra en förslagsmall till detta. Som utlovat är nu detta gjort och länken till det finns nedan.

    Titta på det, kommentera det och ge förslag på idéer om vad som skulle kunna vara med i det. Berätta också om ni anser det vara en bra idé att NCS har ett månadbrev.

    Senast redigerad av Zaphi; 24 januari 2006, 22:59.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Det tycker jag låter som en god idé. Ditt förslag ser bra ut. Största nyttan tycker jag är det du säger om ytterligare länk till medlemmarna. Det finns nog ett antal medlemmar som läser mail men tycker att forumet är lite läskigt att delta i och kanske bara är till för de invigda. Ett månadsbrev lyfter ju fram aktuella och spännande saker och kan kanske locka till ett steg in i "syjuntan". Skriv gärna till några smöriga och välkomnande inledningsfraser, förbered en tråd där nya medlemmar kort kan presentera sig e dyl.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Det beslutades på det förra styrelsemötet att ett nyhetsbrev ska införas. Problemet är att styrelsen har haft en hög arbetsbelastning en tid och därför har andra saker prioriterats. Men vi arbetar på det och tackar Viktor för förslaget som vi självklart kommer att titta på.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • odis
        Användare
        • juli 2003
        • 74

        #4
        Ja, det ser bra ut. Tror det kan vara ett utmärkt komplement till tidningen och ciklid.se
        Sedan återstår att fundera ut en praktisk lösning så att inte styrelsen bränner ut sig.
        (Det är ju tyvärr ett vanligt problem inom föreningslivet idag att de personer som tex. engagerar sig i styrelsearbete också har fullt upp inom sina resp. jobb, studier, familj etc. Tyvärr kan detta leda till att just det extra engagemanget kan få "bägaren att rinna över".)
        //Anders

        http://www.hallandsakvaristerna.org
        http://www.gcg.se
        http://www.ladycoons.se

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • april 2002
          • 219

          #5
          Bra idé men något man måste tänka på är att alla inte har konstant tillgång till internet/mail eller ens har det alls.
          Nu vet jag inte hur det ligger till i NCS men i andra föreningar har vissa känt sig åtsidosatta när de inte har tillgång till all information.

          Det är lätt att glömma dessa när man själv sitter med mail och forum hela dagaran och ser det som en självklarhet.

          Nu är det väl detta bara ett komplement till CB och postutskick.

          /Pär

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 7334

            #6
            Ja, detta är framför allt ett komplement till befintliga kanaler, och delar av nyhetsflödet kan samtidigt komma att bli del av CB som ett nyhetsreportage om vad som händer, för att uppmärksamma de som inte har tillgång, eller inte använder internet idag.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jag vet inte vad som är tänk från styrelsens sida, men jag förmodar att nyhetsbrevet skickas ut till alla som är registrerade med mail på något sätt hos NCS och att sedan de som inte vill ha det kan avregistrera sig. Eftersom det är en förening ser jag inga problem med det.

              Meningen, anser jag, är även att personer som inte är medlemmar skall kunna registrera det och att NCS på så sätt kan skapa ett intresse och få fler medlemmar. Men detta är endast mina spekulationer.

              Jag anser att det inte är meningen att nyhetsbrevet skall bli något slags komplement till något annat, utan endast egentligen en liten påminnelse att vi finns, lite och ytterligare ett sätt att få ut information om föreningen lite oftare och, på ett för prenumeranterna, bekvämt sätt.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #8
                tycker att det såg väldigt bra ut Viktor, riktigt snyggt
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  #9
                  Jag gillar tanken och även layouten. Om det även skall vara för Icke medlemmar i NCS får den inte under några omständigheter bli ngt som kan gemföras med Ciklidbladet, att någon Icke medlem skulle tycka att "Gratis e gott". Men som extra info, reklam för NCS, lite tips om vad som händer på forumet mm är kanon!

                  Rent föreningstekniskt så vill Jag aldrig se någon kallelse till något som rör medlemmar i NCS genom ett medlemsblad på nätet..

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ett elektriskt nyhetsbrev tycker jag att man ska kunna registrera sig pa helt fritt. Att idioter tanker "gratis ar gott" och inte inser att det kan bli godare om man betalar ser jag som deras problem. Inte vart.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Att få de riktigt goa grejerna (CB, extragrejer på ciklid.se och rösträtt på sämman) kräver medlemskap. Att gå ut och göra reklam för dessa aktiviteter är väl inte fel? Som det är nu får ju redan folk som inte är medlemmar ganska mycket med tanke på vårt forum och annat på ciklid.se.

                      Vi får absolut inte vara rädda för att ge icke-medlemmar en del saker för att locka in dem i sekten
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #12
                        Ursprungligen postat av Torsten
                        Rent föreningstekniskt så vill Jag aldrig se någon kallelse till något som rör medlemmar i NCS genom ett medlemsblad på nätet..
                        Du kommer ALDRIG att se endast en kallelse för NCS medlemmar i denna form. Till sådant används Ciklidbladet, eftersom alla skall ha samma chans att få informationen.

                        Nyhetsbrevet skall kunna "prenumereras" av ALLA, dvs medlem som icke medlem. Innehållet kommer som layoutförslaget visar vara en mix av olika nyheter och aktiviteter som sker både på ciklid.se som fysiskt.

                        Redaktörer för nyhetsbrevet är redan under framtagande för att få en lagom mix av innehåll.

                        Sedan kan det vara så att nyheter som anges i detta brev även kan komma att användas i Ciklidbladet, beroende på dess innehåll och informationsvärde för de som inte använder mail och internet.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • Lacustris
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 142

                          #13
                          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                          Sedan kan det vara så att nyheter som anges i detta brev även kan komma att användas i Ciklidbladet, beroende på dess innehåll och informationsvärde för de som inte använder mail och internet.
                          Ett litet varningens finger:
                          Har sett en parallell till detta i en organisation med cirka 1000 medlemar.
                          I detta fall kom såpass mycket info som mail eller på hemsidan att tidningen till slut blev helt urvattnad och mer framstod som "greatest internet hits" i tryckt form.
                          Sålunda gick tidningen från 4 gånger per år till 1 gång per år för att nu helt ha försvunnit.
                          Kvar bidde bara hemsida och månadsmail (som utkommer 5-6 gånger per år).

                          Alltså, hitta balansen. Värna om den tryckta tidningen, det är något speciellt med tidningar, det där att sitta och bläddra och läsa i en skön fåtölj (eller varför inte på "porslins-stolen med vatten i").
                          Senast redigerad av Lacustris; 25 januari 2006, 21:41. Anledning: felstavning
                          Det är aldrig för sent att ge upp!

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Ja så får det ju inte bli, men det är ju inte alls meningen att det skall på något sätt ersätta CB.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #15
                              Om, och då säger jag om det blir aktuellt att ha med någonting från nyhetsbrevet i Ciklidbladet, så pratar vi om en halv till högst en A4 av totalt 56 sidor.

                              Tror därför inte att risken är så stor att det tar över tidningen, men tack dock för varningen.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...