Killis tuffare än man tror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    Killis tuffare än man tror

    Det verkar som om killis är tuffare än vad jag trodde, eller vad ska man säga:

    UPI delivers the latest headlines from around the world: Top News, Entertainment, Health, Business, Science and Sports News - United Press International
    /Mikael
  • Helenai
    Användare
    • oktober 2004
    • 269

    #2
    Japp, det var det minsta man kunde säga!!! Mina, helt vanliga, A. australe, var tuffa på ett annat sätt. Den ensamma hanen tryckte ensam och ständigt upp tio fullvuxna serpatetror i ett hörn... :-O Var och en av tetrorna matchade killiehanen vad gällde storlek och vikt. Just dessa tio tetror hade dessutom fått förflyttning p g a sitt aggressiva och pirayaaktiga beteende i ett annat kar. ;-)
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Härligt att läsa om att naturen klarar sig "trots oss"!! Har hört en hel del folk berätta om sina reseupplevelser, och att de då hittat fisk som levt i attans skitigt vatten. Guppies är ju en klassiker, men jag har även hört om chokladguramis och Bettas i nedskitade avloppsdiken, mosaikguramis som lever i lerpölar, ciklider och malar som förökar sig i bäckar fulla med skrot...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av Helenai
        Den ensamma hanen tryckte ensam och ständigt upp tio fullvuxna serpatetror i ett hörn... :-O Var och en av tetrorna matchade killiehanen vad gällde storlek och vikt.
        Säger väl kanske mer om vilka mesar tetrorna är
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Mina fundopanchax äter mjölmask som är 75% av deras egen storlek i ett nafs och mobbar mina fjärilsfiskar. Och fjärilsfiskar är inte några mesar. Killis är mycket tuffa fiskar. Jag börjar dessutom misstänka dem för att besitta en högre inteligens än de flesta andra fiskar. Jag har en individ som alltid hamnar i sumpen via ytavrinningen. Det är alltid samma individ och hon är tillbaka inom 8 timmar när jag fått upp henne. Saken är den att i sumpen lever det små sötvattenskräftor som hon froossar av när hon är där nere.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Helenai
            Användare
            • oktober 2004
            • 269

            #6
            Hank: Mycket möjligt. Allt är ju relativt. ;-) Fast dessa tio hade fått straffkommendering till det här karet efter sitt ohyfsade beteende i ett annat... []

            Topfrog: Häftigt! [:-)] Jag är övertygad om att framtida forskning kommer att öka stödet för hypotesen att många djurarter har ett mycket mer avancerat språk/känsloliv/intelligens än vi tidigare varit förmögna att begripa. Jag hoppas jag lever länge... []
            Varde ljus... och det vart mörker.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              En del killis är verkligen inte snälla fiskar, helt sant. Serpatetror är kända för att vara mini-pirayor så det krävs lite för att spöa dem. När det gäller mat så tror jag många firrar har ett attans bra minne. I kombo med att killis gillar att utforska världen utanför akvariet (kom ihåg täckglas, för att påminna mig själv!!) så låter det klockrent att honan letar sig ner till sumpen...

              Gillar generellt killis annars. Har liksom ciklider ofta en egen personlighet som kan variera även inom arten. Har hållt P. annulatus under ett bra tag, och även odlat dem. En del ger blanka fan i om det råkar vara en springa i akvariet (eller om det tom är helt öppet), medans andra kör strömhopp när jag råkat missa en glipa.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...