DIY för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    DIY för nybörjare

    Startar upp en tråd där jag med ojämna mellanrum kommer be er om råd och hjälp. Jag har gått med i en "meckarklubb" på jobbet där man kan göra allt möjligt. Jobbar på KTH omgiven av ett gäng duktigt folk och massor av utrustning så jag tänkte jag skulle passa på att se om jag kan få tummen lite längre från handens mittpunkt. Jag är inte ingenjör.

    Nåväl, jag ska bygga en ställning, limma ihop tre mindre akvarium(70x40x30) samt bygga lysrörsarmaturer med rör, spottar och dioder. Ljuset ska senare styras över tiden med ett mikrochip.

    Min första fråga är nu om de billiga T5-rören i ELFA-katalogen kan användas. Problemet är att dom ligger på 3000 K. Vanliga rör med den färgtonen gör ju akvariet dystert sepiagult, men kan det vara så att man uppfattar T5-ljuset på annat sätt?
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Låter inte som någon nybörjarfråga direkt;-)
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Njae, jag menar inte riktigt så. Akilleshälen är det mer praktiskt tekniska genomförandet av mina idéer och projekt.

      Kommentar

      • jmsredge

        #4
        Tror inte det. K används väl just för att ange vilken färgton som det utsända ljuset har oavsätt från vilken källa. Det är min gissning iaf. Någon annan har kanske mer på fötterna och kan ge ett bättre svar.

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 647

          #5
          3000 Kelvin e väl just 300 Kelvin oavsett ljuskälla??
          Typ, blått e blått, eller pissgult just pissgult!

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Hoppet är det sista som överger en. Näe, det borde väl vara som ni säger. Jag har bara testat kelvinfattigt rör(2700 K) en gång och det var ett ganska svagt rör. Om man tar det starkaste, tror det var 34W, kanske ljusmängden gör att det inte ser lika pissgult ut? Har ni tänkt på om ni gillar samma färgton olika vid olika ljusmängd?

            Kommentar

            • jmsredge

              #7
              Om jag får lov att gissa vidare skulle jag säga att det snarare blir tvärt om. Dvs om du öser på med mer effekt kommer det bara att dränka mer av de andra färgtonerna som du har i karet och allt blir tillsist "pissgult".
              Har du undersökt om det billiga fabrikatet har rör med högre K?

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • december 2003
                • 335

                #8
                Tror 2700K alltid är pissgult. Wattantalet anger bara hur starkt det pissgula ska lysa.
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Kan ju uppdatera er om att inget har hänt. Förutom att jag är duktig på att köpa grejer. Min lägenhet börjar se ut som ett lager av allehanda prylar. Jag har en stor CO2-tub, reaktor, magnetventil, glas till tre akvarier, två MH-armaturer, ett Eheim 2028 III och massa små filter, slangar och prylar. Inget är i drift. Idag var jag även och hämtade ut tre T5-rör (Deltec Aquablue) som jag beställt från PWSS bara för att nå´n nämnde att Defdac räknat ut att dom har bäst purvärde. Så´n är jag. I de kar som är igång har jag sålt av en hel del för att jag dels tröttnat på en del fisk och för att glesa ut i bestånden.

                  Mina köpimpulser är som sagt on red alert medan det snabbt blir koma när jag ska få ihop grejerna. Men men, jag är inte helt paralyserad och planerna är det inget fel på så det blir nog fint till slut. Hade dock hoppats att jag skulle haft en hel del i drift till ciklidstämman så att jag kunde skryta om lite härlig fiskbesättning tills dess, men så kommer inte vara fallet. Om två veckor drar jag till Thailand och när jag kommer hem är det snart dags för stämman.

                  Ett helt "meningslöst" inlägg som varken svarar eller frågar men eftersom Per och en del andra uppmuntrat till lite mer berättande tänkte jag att det kunde passa med lite "prosa".

                  Kommentar

                  • malplacerad
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 877

                    #10
                    Inte är ditt inlägg meningslöst, det ger ju en inblick i hur du är och funkar samtidigt som man får lite info från akvaristikens värld
                    ||||

                    Kommentar

                    • eberhardt
                      Användare
                      • november 2005
                      • 32

                      #11
                      Lysrör

                      Det går att anvenda men det blir inget bra djus varken för dej eller för väksterna

                      Kommentar

                      Arbetssätt...