Lite osäker bara.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meo
    Användare
    • januari 2006
    • 10

    Lite osäker bara.....

    Köpte ett 222 liters med tillhörande bänk i veckan. Killen jag köpte av hade haft bänken i ca 5 år så jag bytte skivan och lade till 6 st reglar för att känna mig lite säkrare. La även på ett nytt lager silikon i karet. Mätte på bänken och allt var ok.

    När jag fyllde karet helgen så såg jag att vattenlinjen var lite ojämn. ca 4mm. Det visar sig att golvet är lite ojämt. Blev lite orolig och ringde två olika Zoo i min kommun och de sa att jag kunde vara lugn när det var så lite lutning. Ok tänker man men vad säger ni här på forumet???

    Akvariet är i aluminiumram kanske ska tilläggas....

    // T
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    #2
    Vattenlinjen på mitt 375-liters (aluminiumkar som är 1.5 m brett) lutar ca. 1.5 cm och har hittills inte utgjort något problem. Golvet sluttar även i min lägenhet.

    Låter som att du kan ignorera lutningen i ditt fall, då det är så liten skillnad. [:-)]

    Viktigare är hela fogar, jämn yta under eller stöd i varje hörn och att grus/sten inte belastar någon sida.
    Bra är givetvis att kolla sprickbildning på begagnade kar och använda frigolit i botten under grusen om man har större stenar i sanden.
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Ett akvarium kan stå lite snett. Värre är om det hänger på mitten, dvs sluttar åt både vänster och höger eller är utsatt för vibrationer. Då är man illa ute!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Du borde bara ha 4 ben på den ställningen, så jag tror inte det är någon fara. Har haft kar som lutar lika mycket eller mer, och det funkar. Att lägga en frigolitskiva eller liggunderlägg under karet brukar jag göra för att känna mig säkrare. Som Per skriver är det mer noggrant med ställningar/kar som har fler än fyra ben, då karet kan komma att ligga mest på mitten. Ska du ändå tömma karet för att lägga något avlastande mellan bänk och kar så kan du lika gärna lägga mellanlägg under benen på den sida det lutar åt samtidigt.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          #5
          det här med frigolit eller liggunderlag mellan aluminiumramkar och bänk har det pratats mycket om, och jag tror inte att vi kom fram till något som var rätt eller fel, sök på gamla inlägg så hittar du flera trådar
          om du känner dig orolig lägg något under bänken på den sidan som är lägre (efter att du tömt karet) så att bänken är helt jämn innan du lyfter tillbaka karet, mät med vattenpass så kan du känna dig helt lugn, men jag är säker på att 4mm inte är någon fara, jag ahr haft mycket värre lutning på ett likadant kar och det har funkat i många år
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Meo
            Användare
            • januari 2006
            • 10

            #6
            Tack!

            Tack för svaren! Känns bra att höra det ifrån flera håll kan jag medge. Är man ny i denna trevliga hobby så är det kanon när man kan få expert-råd!
            Har nu låtit 2 st "Hongi" flytta in i karet och de verkar nöjda...hittils! [:-)]

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              Ska inte påstå att jag är någon expert på ämnet "hur mycket får ett kar lute" MEN jag skulle iallafall försöka få karet att stå så rakt som möjligt! Det finn egentligen 2 orsaker till att kar går sönder;
              1. Sten/inredning faller och krossar glas (trycker ner en sten genom glaset på botten, OM man inte lägger frigolit i karet)!
              2. Snedbelastning!

              Så - man kan ju alltid sticka in något under benen...eller så justerar men med höj och sänkbara ben!

              Självklart är det så att man gör som man vill - men jag hade ALDRIG chansat!
              Tar hellre 100 döda fiskar än 200L vatten ut i lägenheten/rummet eller vad det nu är!

              DD
              Senast redigerad av deathdealer; 25 januari 2006, 17:40.
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              Arbetssätt...