Julidochromis ornatus problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    Julidochromis ornatus problem

    Hej jag har ett problem... Mina jullar vill inte hålla sams. När jag skaffade dessa fiskar så tog jag med mig fyra stycken hem två hanar och två honor för att dom skulle bilda par.. Två gjorde detta rätt snabbt och mobbade ut dom andra två som bara stog i varsit hörn helt stilla. Lämnade då tillbaka dessa två och det var då som problemet började. [] Nu jagar min hane honan så fort som hon tittar ut ur sin lilla gömma.. Undrar nu om jag helt enkelt måste ta hem två nya jullar för att försöka få ett nytt par, eller kommer dessa två bilda par till slut? [:-S]
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Hur länge har detta pågått? Hur stort är ditt kar?

    Välkommen till forumet btw!
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #3
      Jag har ett 54 liters så dom ska ju ha tillräcklig plats.. Detta har pågått i ca en månads tid kan jag tänka mig..

      Tack så mycket för välkommnandet

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Och du är säker på att du tagit ur rätt fiskar? Jag skulle nog börja om om jag var du men du kan testa med att plocka ur all inredning och sen lägga i den igen efter en kvart eller nått. För att skapa oreda för Jullarna. De är ganska känsliga mot detta nämligen. Parbildandet är känsligt alltså.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • ciklider
          Användare
          • januari 2006
          • 104

          #5
          Du har nog rätt ska nog försöka börja om... Fast det räcker väll om jag tar hem ett nytt (par) då eller? Behöver väll inte lämna tillbaka dessa två och köpa en helt ny uppsättning..

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Nejdå, det ska inte behövas.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • ciklider
              Användare
              • januari 2006
              • 104

              #7
              Bra ska ändå till nols ciklidhobby på torsdag för att köpa nya fiskar till mitt 200 liters.. Så då kan jag ta med två jullar samtidigt..

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                54 liter är ganska litet för jullar. Jag skulle rekommendera minst dubbelt så stort. Kanske kan det vara en orsak.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jullar och parbildning verkar vara en femma för sig. Ett etablerat par som flyttas kan lätt splittras, och även andra orsaker kan spela in. 54-liter borde funka för ett par, men det var det där med parbildningen... en äkta luring. Enten så kan du flytta dem till ett större kar med fler firrar av andra arter eller så provar du med att förändra inredningen, som nämns ovan. Yttre hot, storlek och inredning av karet kan inverka på parbildning.

                  En kontrollfråga också - är du helt 100 säker på att du fick ut rätt firrar av dem du lämnade tillbaks? Jag har fem J. transcriptus i ett 150-liters kar, men de vill inte riktigt para ut. Misstänker att det finns ett par i vart fall - men att fånga ut exakt rätt firrar är lögn i helvete när det finns lite ställen att gömma sig på. Kanske är det problemet?

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • ciklider
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 104

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    54 liter är ganska litet för jullar. Jag skulle rekommendera minst dubbelt så stort. Kanske kan det vara en orsak.
                    Enligt Kent på nols ciklidhobby där jag också köpt mitt par så är det inte alls för litet med dessa i ett 54 liters har ju dock bara ett par.. Varför skulle inte det fungera []

                    Kommentar

                    • ciklider
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 104

                      #11
                      Nej man kan ju aldrig vara 100 på att man fick rätt fiskar.. Men jag tror det.. Efter som dom som inte var rätt höll sig i sina hörnen av akvariet.. Spelar egentligen ingen roll jag skaffar nog mig två nya på torsdag för att prova få fram ett nytt par.. []

                      Kommentar

                      Arbetssätt...