Lamprologus Multifashiatus Hanar fightas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreas
    Användare
    • augusti 2005
    • 28

    Lamprologus Multifashiatus Hanar fightas.

    Idag såg jag mina två multi hanar fightas, de bet tag i varandras munnar och simmade runt. Är det här någonting som jag borde uppmärksamma och dela på de tu eller är det normala förhållanden två hanar mot varandra?
    Jag vill gärna inte att de två skall ta livet av varandra, isåfall måste jag separera dem.

    Till saken hör den att jag inom kort (1vecka) har beställt ett större kar som är på 125 L (81 brett) istället för mitt nuvarande 65 L (60 brett).
    Tror ni att det blir bättre då?

    /Andreas
    Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    #2
    Mina Lamprologus bbrevis fightas också så där ibland, men jag har inte sett att nån skadat sig. Jag har 3 par i ett 60L kar (60cm brett) och dom slår inte ihjäl varandra.
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Dreas du behöver inte oroa dig, det är normalt och akvariet är inte för litet. Det bör dock finnas platser som man kan dra sig undan på. Många snäckor som inte alla är på samma ställe eller en välväxt anubiasväxt erbjuder bra skydd.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Jag har tre hanar, två stora och en mindre. De två stora kan inte vara på samma plats (samma grupp av snäckor) utan att bråka men bråken är aldrig allvarliga eller leder till skada. Men jag har aldrig sett munbitning, de fightas på ett mycket trevligt sätt och det handlar i stort sett bara om utspända fenor och hotfullt beteende.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Dreas, glöm allt jag sa om att mina hanar inte slåss och biter sig fast i varandras munnar. Idag slåss de så att sanden far åt alla håll. Men det verkar gå bra, de har utrymmen att dra sig undan på och det utnyttjar de.

          Min dominerande hane fick bekymmer vid en strid direkt efter matning. Han hade så mycket räkmix i munnen så att hans huvud var alldeles fyrkantigt. Eftersom det är svårt att bita tag i motståndarens mun om man själv har munnen full med mat så fick han lite spö. [] Hittills verkar det dock oavgjort, de håller sig nu i sina revir och vilar ut inför kommande strider...
          Senast redigerad av Per B; 25 januari 2006, 21:17.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Dreas
            Användare
            • augusti 2005
            • 28

            #6
            Hehe, där ser man...

            Jag har upplevt samma sak, eftersom jag matar på den subordinerade hanens sida blir den dominante hanen otålig och kan inte vänta in maten utan ger sig raskt över på fel sida och biter/suger tag i den största bit mat han kan (räkmix) och simmar över till sin sida. Väl över spottar han ut maten för att honorna skall kunna ta sig en tugga. Måste säga att han är ganska generös familjefar, han brukar ta en tugga och sen ventilerar han ut små matrester genom gälarna precis över de snäckor där de minsta ynglen lever.

            Detta har skett åtskilliga gånger.

            Iallafall väldigt intressanta fiskar att studera.
            Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...

            Kommentar

            Arbetssätt...