Tips "högtsimmande" SA-ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #31
    Ola och PatrikMalmo, det är inte helt solklart vad ni menar med "permanent lekakvarium", utveckla tack.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #32
      Fiskarna gar i akvariet hela tiden och planen ar att de ska bli fler. Ett artakvarium med prinsessa ar ett exempel. Ett guppyakvarium ett annat. Vissa knepiga tetror ar ratt "latta" att odla och foda upp i tattplanterade akvarium pa 100-200 liter dar man endast har en art och mojligen nagot som inte ror dem. Ynglen hittar mat som kan vara svar att ge dem i ett litet kalt akvarium. De ganger man hor folk odla kardinaltetra sa handlar det nastan alltid om detta. Jag har odlat vinkeltetra som ska vara rejalt svar (ger guld i odlingskampanjen). Skilnaden mellan "odling i sallskapsakvarium" och permanent odlingsakvarium ser jag som vilket mal man har. Jag odlade Ancistrus och stanktetra i ett 180 liter med en massa flytande vaxter. Sjalv tyckte jag att det var smart eftersom att de hundratals Ancistrusarna inte kunde komma at stanktetreynglen och aggen ar ju skyddade. Det blir inte sa mycket fisk men tillrackligt for att det ska vara kul.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #33
        Ola,
        fullt möjligt att det var något annat, men jag har svårt att se vad. Mina stänktetror har lekt med regelbundna mellanrum i vilket fall. Aldrig separerat dem, men har inte heller haft så mycket fisk i karen de gått i. Stänktetrorna har varit ensamma i ytan och det har varit mycket flytväxter i karen - kanske gör att de inte ser varandra hela tiden? Det största problemet som jag upplevt det var en irriterande hona som lärde sig att om man hoppar upp tillsammans med lekparet så ramlar det ofta ner rom som smakar smaskens.

        Permanent lekakvarie:
        Ett kar som är inrättat för en eller ett par arter firrars förökning, utan att trixa till det för mycket. Artakvarie för Prinsessor är ett utmärkt exempel. För många tetror och barber går det att ordna ett eget kar på ca 50-100 liter, med mycket Javamossa och andra växter. Sköter man bara vattenbyten, matning och rengöring så ger det oftast yngel. Inte så många, men bra exemplar oftast. Samma med många dvärgar - mycket gömslen, växter och bra skötsel = yngel. Växter som Javamossa är extra tacksamma eftersom de växer under rätt kassa förhållanden och dessutom innehåller mycket smått levandefoder.

        Som sagt: permanenta lekakvarier ger sällan många yngel, men de som klarar sig brukar vara av bra kvalisort. Skoj att hålla firrar på det sättet.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...