Kordon andningspåsar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davide
    Användare
    • december 2003
    • 335

    Kordon andningspåsar

    Hej!
    Någon som testat Kordon andningspåsar som vi fick medlemserbjudande om ?
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen
  • davide
    Användare
    • december 2003
    • 335

    #2
    ingen som testat dessa?
    Alternativt pratat med någon som har haft något att säga om dem? tycker de verkar grymt intressant!
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Det är nog inte så många som testat dom ännu då dom är ganska nya. Jag läste dock om en kille som hade testat dom själv ett antal gånger och var mycket nöjd. Ett par fördelar han framhöll var att dom var hållbara och att fisken klarade sig länge i påsarna. Han uppgav att påsarna i vissa fall t o m lagade sig själva vid mindre punkteringar och att han på resa hade haft fisk i över två veckor i samma påse. Nackdelar eller saker att beakta var att eftersom påsarna "andas" kan dom inte ställas direkt emot varandra och inte heller på t ex nytvättade golvytor då olämpliga kemikalier kan nå in i vattnet. Påsarna fylls normalt upp helt med vatten utom för fiskar som behöver andas luft.

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        jag har anvant dem med stor gladje Man kan som sagt var ha fiskarna i pasarna i flera veckor (en van holl fisk i pasar i over en manad nar han var i Mexico) sa lange fiskarna har blivit "tomda" i.e. de inte bajsar ihja; sig i pasarna

        Viktigt att notera ar att man inte kan ha pasarna i omraden med lite luft (en lada med manga fiskar tex) eller att man inte kan ha dem dar det ar vatten, dvs man kan inte koppa in fiskarna i dessa pasar eftersom fiskarna da dor

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Har bara hort positivt om dem, men det ar viktigt att ha luft runt dem som Gwendly skriver. Att inte ha en massa luft i pasarna sparar anda plats.

          Att man inte kan koppa in i pasarna har jag inte hort, men vem skulle gora det i pasen nar man fraktat langt? Varfor skulle inte det ga? Vad ar det som dor? Toms vattnet pa gaser (dvs syrgas) pa nagot vis?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #6
            hur det funkar rent tekniskt vet jag inte men fiskarna mer eller mindre drunknar.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Nu ar jag kanske ute och cyklar men da maste det vara viktigt att inte vanta pasen ut och in eller? []

              Heelt saker pa att det inte handlar om att den inte andas i vatten och att man inte ska lagga knuten pase i akvariet och tro att den far syrgas? Maste vara attans effektiv transport av syrgas ut fran pasen till vattnet om den ska kvavas i oppen pase. [:-S]
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #8
                Det jag menar ar att man inte kan laga en sluten knuten pase i akvariet for att jamna ut temperaturen. Om pasen ar oppen finns ju tillgang till luft, sa det borde funka.

                Sorry om jag inte gjorde mig tydlig nog :/

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • november 2002
                  • 666

                  #9
                  Har ett vagt minne av att det var någon liknande sorts påsar som Jan Holmgren och gänget som åkte ner till Amazonas för att fånga discus mm använde. Verkade som om de funkade bra där så vitt jag vet. Det skulle vara kul om någon vågade prova och kan berätta hur bra de funkar. Det känns som om det skulle vara idealt för långa flyttar eller lite längre shoppingresor.

                  Vad gäller vatten och andningseffektiviteten på påsarna så låter det lite konstigt. Plastpåsen är ju genomsläpplig för gaser och gaser i luften eller lösta i vatten borde väl inte spela någon större roll eller? Oavsett så borde det ta längre tid för fiskarna att förbruka syret i påsen än vad det skulle ta för vattentemperaturen att jämnas ut. Jag letade på Kordons hemsida om någon info om det här men fann ingenting ...

                  Denna webbplats är till salu! novalek.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, novalek.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Jag har använt breathing bags, och har bara bra erfarenheter. De känns väldigt tunna och sladdriga, men är lika tåliga som en normal fiskpåse. De slutar andas om de sänks ner i vatten. De sägs kollapsa om man låter det vara luft kvar i påsen, men det verkar inte vara sant - jag har dock inte haft fisk i en breathing bag mer än några timmar än, kanske tar längre tid för luften att ta sig ut.
                    Att de är så tunna och sladdriga gör dem lite besvärliga att hantera, det går inte att vika kanten och ställa påsarna som jag brukar göra med hårdare plastpåsar.

                    Annars har jag hört folk berätta om hur de haft fiskar bokstavligen i veckor i breathing bags, men mina egna erfarenheter begränsar sig som sagt till några timmar. För transporter på upp till 12 timmar funkar vanliga påsar troligen lika bra, breathing bags är nog mest motiverat om fisken skall vara i påsen 12 timmar eller mer.
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 24 januari 2006, 19:45.

                    Kommentar

                    • Flygare
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 13

                      #11
                      Det stämmer att vi använde oss av kordon breathingbags när vi var i Brasilien och fångade fisk. Det finns både för och nackdelar med dessa påsar. Vi hade 1000 st. med oss ner och det visade sig att alla inte höll samma kvalitet. Cirka ett femtiotal av de som användes var helt kassa i svetsningarna och delade sig bara man öppnade påsarna. De som var hela fungerade bra att hålla fisken i under resans gång. Vi höll många av fiskarna (framförallt mindre fiskar, tetror, apistos m.m) i dessa påsar under två veckors tid. Man skall väl tänka på att låta fiskarna vara tomma i tarmarna innan man låter de gå så länge i dessa påsar, för att få ett så bra resultat som möjligt. En av nackdelarna är att påsarna är ganska sköra och det går hål i dem ganska lätt. Vi hade läckage på ca. 5-10 påsar varje dag under resans gång. Det stämmer att man skall fylla påsarna helt med vatten för att syreupptagningen skall bli så bra som möjligt. Detta leder i sin tur till att man inte kan packa dessa påsar allt för tätt eftersom denna effekt då upphör. Enligt mig så är dessa påsar utmärkta till att håla fisk i under fångstresor och liknande, men vid andra transporter fungerar mer hållbara plastpåsar med syrgas mycket bättre.

                      Mvh. Jesper Flygare

                      Kommentar

                      • mikro
                        Användare
                        • november 2002
                        • 666

                        #12
                        Låter ju bra. Så vitt jag förstod det så hade de påsarna som var med i medlemserbjudandet någon uppdaterad typ av membran som skulle vara lite tåligare än vad de varit tidigare. Vet inte ifall det gör någon verklig skillnad men man kan ju hoppas : )
                        /Mikael

                        Kommentar

                        Arbetssätt...