Tuggande chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Tuggande chokladgurami

    Jag tror mina chokladgurami har lekt, en av dem går och tuggar, verkar det som. Kan jag flytta henne till ett litet plastakvarium på ca 10-15 liter? Ynglen lär bli mat där hon går nu.
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Hej Micke och grattis! ett av mina mål i livet är att odla chokladguramis, min absoluta favoritfisk! Berätta ärnam er om setupen och allt, är nyfiken

    Den här artikeln verkar mycket bra, där tror ja du får svar på din fråga:
    fish r friend

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Jag har haft lek på dem innan tror jag, men såg aldrig några yngel då. Hade fyra stycken då, har två kvar nu, som ser olika ut, så jag trodde det kunde vara en hane och en hona. Men det är den stora som nu verkar gå och tugga. Men det kanske är honan som är den stora, för att få plats med ägg och yngel?

      Jag har haft dem i ett 75-liters ett tag, ihop med bl.a Laetacara dorsiger, Anomalochromis thomasi, paletter, och pansarmalar. Men jag flyttade dem till ett högt 30-liters häromdagen, där det även går fjärilsciklider, Apistogramma nijsseni, och platy. Och det var efter det jag såg att den större av dem hade en hakpåse. Den mindre hade börjat jaga runt den, så den fick flytta tillbaka till 75-literskaret. I 30-literskaret, där de lekte, har jag några rötter stående på höjden, en halv blomkruka, och några växter.
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Skoj med lek på dem!! Vet dock inte hur du ska göra med honan (verkar som om det är honan som ruvar när det gäller den arten). Personligen har jag lite dåliga erfarenheter med att flytta ruvande honor av olika arter, föredrar att flytta all annan fisk. Om de lekt tidigare kan du ju sätta paret för sig själva i ett kar. Klart bäst.

        Lycka till!!

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...