fiskval 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe_zwe
    Användare
    • oktober 2005
    • 9

    fiskval 540l

    Tjena !

    Jag skulle vara tacksam för förslag på syd-central amerikanska ciklider till ett 540l akvarie dock inte diskus. Har bara haft malawi och tanganyika innan så jag vill prova på syd- central amerikanska nu.

    Tack på för hand tobbe [:-)]
    Mvh Tobbe

    4000 liter ciklid akvarier totalt
    + 90 liter saltvatten
  • Wonko
    Användare
    • oktober 2005
    • 23

    #2
    Detta är min egen tanke just nu vad jag skulle skaffa om jag köpte ett till akvarium i 375-540L.

    Cryptoheros Sajica - intressant beteende tycks det som
    Cryptoheros Myrnae - Vackra fiskar enligt mitt förmenande

    Eventuellt nått eldbukspar med.
    Lite malar förstås.
    Tetror kan diskuteras.
    _____________________________________
    MVH
    Stefan Axling

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jordätare är mitt tips, tillsammans med scalarer (vildfärg såklart). supernice
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • oktober 2002
        • 215

        #4
        Eller varför inte nån sorts jordätare och scalarer. Jag kör själv med tuppkamciklider scalarer och nyckelhålciklider. Nyckelhålsciklidernja klarar sig än så länge medan tuppkammarna är rätt små (7-9cm).
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • ryghar
          Användare
          • oktober 2002
          • 215

          #5
          Där var du lite snabbare Jonas...
          Janne
          Min Zoon

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Lustigt.. Jag håller själv på att göra iordning ett 540 för SA nu. Jag vet väl ganska bra vad jag skall ha redan och har redan inhandlat orange head tapajos. Sen blir det väl lite scalarer som jag skall hämta imorgon och nån jordis till... Satanoperca nånting tror jag, inte daemon iallafall.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Tobbe_zwe
              Användare
              • oktober 2005
              • 9

              #7
              Okej några tips på trevliga jordätare? har inte mycket koll på den sortens fisk []
              Hur är beteendet på dem osv?
              Mvh Tobbe

              4000 liter ciklid akvarier totalt
              + 90 liter saltvatten

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Mitt förslag är någon av de "övriga" sydamerikanerna. Aequidens är tex ofta vackra och lättskötta ciklider som inte är speciellt agresiva:



                Samma sak med hantelciklider och uarus även om de är mer utrymeskrävande och gärna äter växter. Chokladciklider är ju också fina och snälla.

                Jordätare finns i många varianter, med olika beteende och utseenden. Mest "mainstream" just nu är väl "orangehead Tapajos" som är både snygga, relativt lättskötta och håller sig under 20 cm:



                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Tobbe_zwe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 9

                  #9
                  "orangehead Tapajos" verkar intressanta och snygga så det blir det nog []
                  Mvh Tobbe

                  4000 liter ciklid akvarier totalt
                  + 90 liter saltvatten

                  Kommentar

                  • sydamerikanen
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av olof
                    Hej!

                    Mitt förslag är någon av de "övriga" sydamerikanerna. Aequidens är tex ofta vackra och lättskötta ciklider som inte är speciellt agresiva:



                    Samma sak med hantelciklider och uarus även om de är mer utrymeskrävande och gärna äter växter. Chokladciklider är ju också fina och snälla.

                    Jordätare finns i många varianter, med olika beteende och utseenden. Mest "mainstream" just nu är väl "orangehead Tapajos" som är både snygga, relativt lättskötta och håller sig under 20 cm:



                    Mvh

                    olof
                    Fördelen med jordätare är att de är pigga och nyfikna, det händer mycket och dessutom så silar de överbliven mat i grusen på ett mysigt sätt. Tapajos är et bra val om du inte vill komplettera med något annat än andra jordätare med samma "motor" (geophagus-familjen) och inte har höga ambitioner med växter.

                    Om man vill komplettera topajos med något annat än jordätare, så skulle jag inte rekommendera aequidens eller choklader. Då får man byta ut topajos mot lugnare jordätare typ gymnogeophagus-familjen, tex balzanii som diskuteras på annan tråd i forumet. De är lite svårare att hålla än topajos och känsligare, men lugnare, polygamister, mycket vackra och gräver inte lika mycket. Acarichthys heckelii är också bättre om man bara får tag på en grupp... Denna tråd beskriver vad jag menar med geophagus stirrighet på gränsen till aggressivitet. Vill bara poängtera att jag gillar geophagus, men de är alltså svåra att komplettera med andra SA. ;-)

                    Choklader som Olof nämner har den stora fördelen att de inte bryr sig om växterna (uaru, hantel och flagg älskar växter!) och är snälla mot mindre ciklider. Mina stora choklader funkar utmärkt med balzanii hittills och är sävliga och majestätiska. Möjligtvis kan man hålla topajos med choklader om chokladerna är riktigt stora och har lite pondus, men jag skulle ändå inte rekommendera det.
                    Senast redigerad av sydamerikanen; 22 januari 2006, 19:11.
                    375L Sydamerika med rötter och växter
                    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...