Hur många av er tillsätter bikarbonat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Hur många av er tillsätter bikarbonat?

    Överväger om jag ska börja med det lr ej. Är det nödvändigt om jag ligger på PH 7.0 å KH 3-4? Skrev en liknande tråd om detta ämne nydligen men raderade den eftersom jag fått bra svar tidigare kom jag på

    Är det någon risk med att tillsätta så att t.ex PH hoppar från 7.0 till 8.0 med en gång? Eller måste jag successivt höja nivån?


    Osäker på hur jag ska göra.... Är det dyrt i längden? Hur många av er använder bikarbonat?
    /m.v.h Foppa
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    JAG skulle nog ha kört med bikarbonat om jag hade de värdena. Jag kör med det även när jag har ph 8-8,2 och kh:t ligger på ca 4.
    Är fiskarna inkörda på 7 så skulle jag succesivt höja ph-nivån.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Jag har testat under längre perioder både med och utan bikarbonat till mina malawiciklider, och inbillar mig två saker:

      1. Utan bikarbonat ger samtliga yngelkullar en betydligt större del han-yngel än hon-yngel.
      2. Fisk får lättare problem med gälarna, de har en tendens att bli röda och svullna. Detta borde bero på att det bildas ammonium eller ammoniak lättare i mjukt vatten än i hårt, åtminstone enligt vad jag lyckats läsa mig till.

      Detta är naturligtvis bara mina egna idéer, och eftersom jag sällan mäter vatten osv har jag ingen aning om hur höga halter ammoniak/ammonium jag haft.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Har du pH 7 i kranen så kommer det ju hålla sig där, vad du än har för KH. Så du slipper ju svängningarna. Å andra sidan lever ju fiskarna faktiskt i pH 8-9 nånting, så det är väl inte fel att eftersträva deras miljö? Jag tillsätter alltid bikarbonat.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Tillsätter också bikarbonat, trots att mitt pH från kranen ligger på drygt 8. Vill bara boosta upp KH till runt 10. Tycker inte det är speciellt dyrt, trots att jag kör med småpack. Kostar inte många kronor. För Tanganyika är bikarbonat klockrent, dels ställer man in KH snyggt och dels får man mer natrium, vilket finns i relativt stor mängd i deras naturliga vatten. Dessutom är det enkelt att tillsätta och svårt att överdosera. Med dina vattenvärden hade jag definitivt kört med bikarbonat, men ställ om pH under en period - snabba, stora förändringar brukar inte vara bra.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Tack för era svar! Har haft lite beslutsångest över hur jag ska göra! Men idag införskaffade jag en 25kg säck! Introducerade mitt 720 kar med 1 dl bikarbonat efter ca 40% vattenbyte för att få upp en "startbuffert" får se vad mitt ph landar på om någon timma lr två. Får se efter det om det blir lite mer!

            / Foppa
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag tillsätter bikarbonat...oftast varje gång...men ibland har jag inte hemma och då missar jag det. Jag missar aldrig mer än en gång.

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Jag har 8,5 i kranen. Efter en vecka, när det är dags för vattenbyte, har värdet sjunkit till 8,0. Jag tillsätter aldrig bikarbonat, men med dina värden hade jag gjort det.

                (Mitt kH ligger stabilt runt 12).
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Jo, fick abstinens efter att jag varit i örebro förra helgen på malawi aquarium, va bara tvungen å åka denna helgen oxå hehe... Där fick jag en liten snabblektion i dosering av bikarbonat o dess effekter. För att citera zaphi - så det är väl inte fel att eftersträva deras miljö? Var likvärdiga argument jag fick av min stand in mentor! Fick tag i en 25kg påse med bikarbonat till bra pris. Så nu ligger jag mkt bättre till i mina vattenvärden! Få se om jag märker någon skillnad på mina inneboende senare oxå!

                  Mina värden har gått från 7.0 PH, 4 KH till 8.0 PH och ca 8 KH....

                  /Foppa
                  Senast redigerad av m[A]use^; 21 januari 2006, 19:42.
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Roberto
                    Användare
                    • april 2005
                    • 19

                    #10
                    Vart får man tag i så stora mängder bikarbonat om man nu inte är bundis med en bagare?
                    Var och försökte handla hos en grossist men blev nekad då jag inte hade kundkort.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Jag har 8,5 i kranen. Efter en vecka, när det är dags för vattenbyte, har värdet sjunkit till 8,0. Jag tillsätter aldrig bikarbonat, men med dina värden hade jag gjort det.

                      (Mitt kH ligger stabilt runt 12).
                      Oj,vad bra vatten ni har på Öland! Om man skulle flytta dit när man blir stor...
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Jo, Öland och Gotland måste vara rift lake-akvaristernas drömvatten. Finns en hel del trevlig sten där med skulle jag kunna tro
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #13
                          All sten i akvarierna kommer från stranden. Man får välja på de grå eller de rödaktiga, jag håller mig till de grå. Det är lite roligt faktiskt när man botaniserar i djuraffärerna ute i landet och ser att de faktiskt säljer Ölandssten. Dyra är de också. [:-)]
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          Arbetssätt...