Orsak till Barbatusdöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Orsak till Barbatusdöd?

    Av det gäng på 11 Barbatus jag köpte har nu 3 dött. På den senaste (plockades upp igår), saknades spröten därframme. Att de föredrar finare sand har jag hört, men kan det bli deras död om min sand (engelsk sjösten, ca 1-4 mm) råkar vara lite för grov?

    PH har jag inte testat, men med tanke på att jag har 2 rötter i karet lär det inte vara för högt. Tempen har legat på ca 25-26 när de kom. Tog sedan bort termostaten, så tempen föll till 20-21. Strax före helgen satte jag tillbaks den igen, och nu ligger tempen på 22-23 grader.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Min polare har sådana och odlar dem, men även han råkar ofta ut för oförklarliga dödsfall. Det är en svårhållen fisk. Dels ska de vara känsliga för höga temperaturer (trivs bäxt i temp strax under 20 grader) och dels slåss de en hel del. De tre som dött kan mycket väl ha blivit ihjälslagna. Generellt är det annars så att om botten är skitig och innehåller mycket kväveföreningar så kan skäggtömmarna frätas bort. Tror inte det handlar om gruset i sig - har sett många firrar med finfina skäggtömmar även i kar med vassare grus. Slamsuga botten ofta är modellen.

    Om den legat död ett tag kan skäggtömmarna även ha ätits upp av andra firrar i karet.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Strax under 20? Det var som.....

      Hur är det då med Ancistrus och genomskinliga räkor (som de delar utrummet med)? Trivs de också leva i de temperaturerna?
      I annat fall kanske det är smartast att kompromissa med 22-23 grader (som säljaren hade)......

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        En del olika Ancistrus och ffa Caridina japonica, Amano-räkan, trivs ypperligt i lite kyligare vatten. Nu vet jag inte vilka arter du har, och inte heller om C. barbatus kan vara ihopblandad med Schleromystax kronei. Den äkta barbatus kommer från en kyligare klarvattenflod, kronei från en varmare svartvattensflod. kronei trivs i högre temp, barbatus gör det inte. Jag rekommenderar din lösning på 22-23 grader - men jag tror också att om det är den äkta barbatus så kommer de att stryka med en efter en rätt snart.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Enligt min erfarenhet klarar sig S. barbatus finfint 22-23 grader - men inte så mycket mer. Mina leker minst en gång i veckan i den temperaturen. Cirkulationen verkar vara mycket viktig. Inte minst för leken, rommen hamnar alltid där vattnet träffar glasrutan. Saknade skäggtömmar tycker jag låter som ett tecken på sunkig botten.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Rotters paverkan pa pH ar kraftigt overdriven enligt min erfarenhet, sa du ska nog inte basera nagot pa det. Sarskilt inte om ursprunget ar hogt pH. Da paverkar de inte ett smack.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...