Vilket växt namn?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Vilket växt namn?!

    köpte 2 stora växter Echinidorus osiris tror vi men vad säger proffsen här inne .Kanske bilden är för dålig då får ni säga det .Dom är enormt stora 50-60cm hög minst 40 i bred stora kraftiga blad hårda blir vita blommor på grenarna!
    Senast redigerad av Micke Jarhl; 19 maj 2009, 09:12.
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    E. osiris tror jag också på. När du nu har blommor på den så har du en verklig chans att artbestämma den, om du vill. Få fatt i Kasselmans bok och gå igenom Echinodorus där. Hon är sanslöst duktig på systematiken, och det finns beskrivningar på blommorna på varenda en om jag inte missminner mig.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #3
      riktigt snygg Micke
      är det någon som vet hur lätt det är att få frön från Echinidorus när de bolmmar, är de självfertiliserande, eller måste man ha flera som blommar samtidigt?
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        Tack för era svar,ska ge mig ut och leta efter kasselmansbok,Namnet låter tyskt men vilket språk är den skriven i inte tyska hoppas jag för då är det kört för min del =)
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Wofflan: Jag har aldrig sett några frön på mina Echinodorus, däremot har jag fått en hel del småplantor. Det verkar som att varje liten blomma blir till en liten planta (titta noga på Mickes bild så ser du de små plantorna hängandes i blomsterstängeln till vänster). Min sambos lillebror tog över ett gäng gigantiska Echinodorus av mej som han odlar som sumpväxter i sitt lilla växtrum (växthus på sommaren) och när de stora plantorna blommar ger som säkerligen 200st nya plantor var. Problemet är att få småttingarna att bli helt akvatiska, brukar sluta med att dom ruttnar bort.
          Nån som har något bra tips på hur man får dom att klara sej helt under vatten när dom är vana vid luft?

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            Tack för era svar,ska ge mig ut och leta efter kasselmansbok,Namnet låter tyskt men vilket språk är den skriven i inte tyska hoppas jag för då är det kört för min del =)
            Den finns på engelska oxå, men är dessvärre lite dyrare.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              är det någon som har en kasselmansbok på engelska tro ?isf ge mig ett isdn nummer vore enklare för mig
              mvh MJ
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                här finns den på english
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Har bara Kasselmanns bok på tyska, men den finns som Wilhelm skriver, på engelska också. Väl investerade pengar om man gillar växter - en av favoritböckerna här.

                  Vet inte hur det går att få frön från Echinodorus. Har aldrig riktigt klurat på det, då de ger så många adventivväxter på sina blomstänglar. Vill man föröka dem är "skotten" absolut enklast, men frön kan ju vara skoj för sportens skull.

                  De flesta Echinodorus funkar otroligt bra att odla på sump, och blommar då otroligt villigt. Att få ner "skotten" från blomstänglarna i akvariet kan dock vara lite pyssel med, om de är vana vid luft.

                  Vet att jag testade med E. grandiflorus när jag hade den på fönsterbrädan (en del funkar tom där faktiskt, om de bara står vått om fötterna _hela_ tiden). Tror att tricket är att låta skotten växa till sig rätt bra (20-30 cm) i övervattensformen först. Då hinner de samla kraft som behövs för att skjuta undervattensblad. Ta loss dem försiktigt från stängeln när de får rotanlag, och plantera i lerjord i egen kruka. Håll dem vått om fötterna och i hög luftfuktighet, och prova att plantera ner dem i ett väl fungerande kar när ett par blad nått 20-30 cm (om det inte är en liten art förstås).

                  CO2 och Estimative Index ger med säkerhet stora fördelar, och man borde i sådana kar kunna köra ner växterna när de är mindre. Skotten har svårare att överleva i ett "rent ciklidkar" där man inte göder med någon växtnäring alls. En del akvarister blir rätt förvånade över att även växterna behöver mat... ;-)

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Micke Jarhl
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2277

                    #10
                    Tackar Wilhelm för infon!!
                    Micke Jarhl Med akvarium!

                    Kommentar

                    • Danne_mull
                      Användare
                      • november 2005
                      • 60

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      En del akvarister blir rätt förvånade över att även växterna behöver mat... ;-)

                      Hilsen,

                      P

                      Och vilka akvarister syftar du på då Patrik??? []

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Inte på dig, Danne - tänkte på en av favorithistorierna som en handlare jag känner brukar berätta. En av de vanligaste frågorna han får i sin butik är att "mina växter bara dör - varför?" Han brukar då fråga folk vad de göder med - och många svarar "Va?! Behöver växterna gödning?!"

                        En annan vanlig fråga han får är om malar som dör. Han frågar nästan samma sak, dvs vad de matar dem med. Ofta blir svaret liknande "Va?! Behöver de mat?! De lever ju av skiten på botten..."

                        Ridå.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...