Hjälp med artbeskrivningar för Central/Nordamerikanska ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Hjälp med artbeskrivningar för Central/Nordamerikanska ciklider

    Nu har vi kommit så långt med artregistret att det börjar bli hög tid att lägga in beskrivande texter för arterna.

    En funktion har tillkommit i artregistret som innebär att man kan fylla i ett webbformulär med beskrivningar för respektive art. Denna hittar du i rutan, Mina genvägar - Skicka artbeskrivning, på höger sida för respektive art.

    Man fyller i sitt namn och mailadress (används för de dig en kopia av inskickade uppgifter), samt text i fält för biotop, föda, beteende & lek, akvariemiljö, allmänt, fångstplatsspecifikt och övrigt meddelande. Sedan väljer man Skicka artbeskrivning.

    När man skickat den så hamnar den hos respektive ansvarig i arbetsgruppen för artregister som har hand om det geografiska området som arten tillhör.

    Texten som skickas in kommer att granskas och eventuellt skrivas om innan publicering. Publicering sker utifrån att tid medges, så förvänta er inte blixtpublicering, även om det vore trevligt.

    Exempel på hur beskrivande texter kan se ut, ser ni i artbeskrivningar som redan finns:

    Central-/Nordamerika


    Man kan alltid skicka in text om har något att kommentera om uppgifternas riktighet, och då använda fältet Övrig meddelande till arbetsgrupp artregister.

    Tack för ditt bidrag !!
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    Nu har jag sänt i väg en artbeskrivning på H.Pearsei hoppas att något kommer till användning....kom igen nu grabbar&tjejer och skicka in fler
    Senast redigerad av Micke Jarhl; 21 januari 2006, 15:51.
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Vill återigen göra er uppmärksamma på möjligheten att skicka in förslag på artbeskrivningar. Det här forumet är nog det bästa i norden när det gäller underlag och kunskap när det gäller centralamerikanska ciklider så det skulle vara jättekul om fler kunde tänka sig att skriva ner lite rader av de erfarenheter och kunskap man har av sina ciklider. Hur det går till beskrivs ovan.

      Vad kan man använda sig av då förutom sina egna erfarenheter? Ja, olika källor på internet och böcker och så vidare men som alltid, det är viktigt att man inte plagierar utan använder källorna som visst underlag för sitt eget författande. CA avdelningen har flertalet ganska vanliga arter som ännu inte har en artbeskrivning, så ta en funderare på om du inte skulle kunna författa en beskrivning på just din favoritart, art som du känner till eller känner för!

      Tackar på förhand!

      Mvh Jari ansvarig CA delen

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Hej,

        jag vill börja med att tacka för de mycket bra artbeskrivningar Magnus Sehlin(pangea) skickat in de senaste dagarna.

        Passa på ni andra ochså att skriva ner en beskrivning under sommaren, regndagar som just denna är det ju en perfekt sysselsättning.


        Mvh Jari

        Kommentar

        • Pangaea
          Användare
          • februari 2004
          • 390

          #5
          Hehe... nu gör du mig generad Jari...

          Jag har fler på lager... man har ju precis blivit varm i kläderna...
          "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

          Min zoon

          /Magnus

          Kommentar

          • Håknil
            Användare
            • december 2005
            • 484

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
            Nu har vi kommit så långt med artregistret att det börjar bli hög tid att lägga in beskrivande texter för arterna.

            En funktion har tillkommit i artregistret som innebär att man kan fylla i ett webbformulär med beskrivningar för respektive art. Denna hittar du i rutan, Mina genvägar - Skicka artbeskrivning, på höger sida för respektive art.

            Man fyller i sitt namn och mailadress (används för de dig en kopia av inskickade uppgifter), samt text i fält för biotop, föda, beteende & lek, akvariemiljö, allmänt, fångstplatsspecifikt och övrigt meddelande. Sedan väljer man Skicka artbeskrivning.

            När man skickat den så hamnar den hos respektive ansvarig i arbetsgruppen för artregister som har hand om det geografiska området som arten tillhör.

            Texten som skickas in kommer att granskas och eventuellt skrivas om innan publicering. Publicering sker utifrån att tid medges, så förvänta er inte blixtpublicering, även om det vore trevligt.

            Exempel på hur beskrivande texter kan se ut, ser ni i artbeskrivningar som redan finns:

            Central-/Nordamerika


            Man kan alltid skicka in text om har något att kommentera om uppgifternas riktighet, och då använda fältet Övrig meddelande till arbetsgrupp artregister.

            Tack för ditt bidrag !!
            Hej Joakim

            Skulle vilja lägga in en ny artbeskrivning på Salviniciklid.
            Den nuvarande tycker jag inte stämmer.
            Kanske jag inte har "mandat" att göra det?

            Mvh

            Håkan

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Ursprungligen postat av Muhni
              Hej Joakim

              Skulle vilja lägga in en ny artbeskrivning på Salviniciklid.
              Den nuvarande tycker jag inte stämmer.
              Kanske jag inte har "mandat" att göra det?

              Mvh

              Håkan

              Hmm då blir man ju nyfiken på vad som inte stämmer.

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • Håknil
                Användare
                • december 2005
                • 484

                #8
                Ursprungligen postat av mrgreed
                Hmm då blir man ju nyfiken på vad som inte stämmer.

                Mvh
                Danne
                Hej

                Jo det är så att jag hävdar att det i denna art är tvärtom.
                Honan är den mest färggranna.
                Varit diskussioner tidigare på forumet om detta.
                Ola Svensson hade en del åsikter om detta.
                Jag har också sökt prof. Kullander i ärendet men ej fått svar.
                På 70-talet hade jag också dessa fiskar och kom även då
                till samma slutsats.Det går också att få detta bekräftat av "Anli".
                Vi har bägge mycket bleka hanar,medans honornorna har fina
                färger?
                Mina Salvinis är nu ganska maffiga ca.15 cm.Färgerna kvarstår
                dock. Honan är verkligen grann med "trikolor" och riktigt röd buk.
                Hanen är något större och verkligen blekgul med det svarta strecket.
                Dessa ciklider är enligt mitt menande ganska snälla.
                De har lekt 4 ggr tyvärr utan resultat.

                En ny artbeskrivning är på sin plats och jag överlåter gärna detta
                till någon mer erfaren,typ Anders Lindersson, eller varför inte
                Kullander själv.

                Mvh

                Håkan

                Kommentar

                • Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 7334

                  #9
                  Ursprungligen postat av Muhni
                  Hej Joakim

                  Skulle vilja lägga in en ny artbeskrivning på Salviniciklid.
                  Den nuvarande tycker jag inte stämmer.
                  Kanske jag inte har "mandat" att göra det?

                  Mvh

                  Håkan
                  Jodå Håkan, visst kan du skicka in en ny artbeskrivning för Salvini. Leta fram befintlig artbeskrivning för salvini och välj skicka in beskrivning i högermenyn under Mina genvägar.

                  Efter att du fyllt i beskrivande text så skickas den till geografiskt ansvarig, i detta fall Jarinen, som läser igenom, korrigerar och sedan eventuellt föreslår för publicering.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se
                  ____________________________________________

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Mina kommentarer gallde skilnader mellan populationerna. De som jag sag i naturen hade ingen farg alls. Sandfargade med svarta flackar. Nar jag beskrev dem for Ad Konings sa sa han att det troligen var salvini. Fiskarna i Laguna Bacalar ar tydligen valdigt farglosa (botten ar vit).
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Håknil
                      Användare
                      • december 2005
                      • 484

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Mina kommentarer gallde skilnader mellan populationerna. De som jag sag i naturen hade ingen farg alls. Sandfargade med svarta flackar. Nar jag beskrev dem for Ad Konings sa sa han att det troligen var salvini. Fiskarna i Laguna Bacalar ar tydligen valdigt farglosa (botten ar vit).

                      Hej Ola

                      Jag minns att det va så det var. Men Du va ju ändå med i resonemangen.
                      Vad har Du själv för åsikt om könsskillnaderna på Salvinin?Vore kul och höra.
                      D.Conkel(1993) går på min linje.

                      Mvh

                      Håkan

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        de salvini som jag haft har alltid honan varit finare, men det kanske är geografisk beroende.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Min uppfattning ar att det rent slentrianmassigt ofta skrivs att hanen ar snyggare hos ciklider. Jag har sett pastaendet nar det galler palletter ocksa. Sedan kan det finnas stora skilnader mellan akvariepopulationer och naturen.

                          Jag ar inte 100 pa att jag haller med om den har t ex:


                          Samtidigt sa uppvisar akvariestammen yngelvaktarfarger hela tiden. Den vita fargteckingen med flackar pa sidorna som manga populationer visar utanfor lekperioden ser man aldrig, inte heller den kolsvara under parbildningen.

                          Generellt satt sa ar det ju ofta sa att nar hanen antligen smaskar pa med allt han har sa ar han snyggare an honan, men honan ar snuggare 99.9% av tiden.

                          Nar det galler just salvini sa har jag samma erfarenhet som ni andra, men jag har inte haft den i akvariem sjalv, bara sett den hos andra (vi har ett par pa jobbet och dar ar honan definitivt snyggare an hanen).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Håknil
                            Användare
                            • december 2005
                            • 484

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Min uppfattning ar att det rent slentrianmassigt ofta skrivs att hanen ar snyggare hos ciklider. Jag har sett pastaendet nar det galler palletter ocksa. Sedan kan det finnas stora skilnader mellan akvariepopulationer och naturen.

                            Jag ar inte 100 pa att jag haller med om den har t ex:


                            Samtidigt sa uppvisar akvariestammen yngelvaktarfarger hela tiden. Den vita fargteckingen med flackar pa sidorna som manga populationer visar utanfor lekperioden ser man aldrig, inte heller den kolsvara under parbildningen.

                            Generellt satt sa ar det ju ofta sa att nar hanen antligen smaskar pa med allt han har sa ar han snyggare an honan, men honan ar snuggare 99.9% av tiden.

                            Nar det galler just salvini sa har jag samma erfarenhet som ni andra, men jag har inte haft den i akvariem sjalv, bara sett den hos andra (vi har ett par pa jobbet och dar ar honan definitivt snyggare an hanen).

                            Tack för det Ola.

                            Det där med "slentrian" verkar ju helt rätt.
                            Det är ju kanske synd att vilseleda i artregistret ev.nyblivna ciklidister.
                            Ett annat ex. i ciklidvärlden på detta faktum är ju zebran(nigrofact.) och det finns
                            säkert många andra.

                            Mvh

                            Håkan

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Det var just sebran som jag skrev om ovan. Det star att honan ar blekare an hanen. Sedan sa varierar fargen i naturen med helt skilda farger utanfor lekperioden, under parbildningen och under vakt av yngel.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...