Sjuk knorr mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • december 2004
    • 186

    Sjuk knorr mal

    jag har en knorr mal(choklad mal) den är nästan 20 cm och nu uppför den sej konstigt den ligger och andas mitt på botten, den brukar alltid vara i sin grotta på dagen! den flåsar lite mer än normalt och färgen på den har ändrats, de ljusa partiera är rödaktiga ser nästan blodsprängda ut även runt munnen och det ser ut som ögonen har en tunn hinna på sej den verkar inte se ordentligt då en inte simmar undan när de stora fiskarna kommer förrens de nuddar den. Jag har behandlat med medicin för vita prick i lördags men då verkande den må bra detta kom helt plötsligt och övriga invånare mår bra inget konstigt med dom!! Någon som kan hjälpa mej med vad det är för fel??? mvh maria
    pirran
  • pirran
    Användare
    • december 2004
    • 186

    #2
    Malen är fortfarande jättedålig och blod spräng jag har saltat rätt mycket för det ser ut som om den har problem med slemmet som tycks skrumpna bort jag hittade något som hette BROWN BLOOD DISEASE någon som vet något om detta????
    pirran

    Kommentar

    • pirran
      Användare
      • december 2004
      • 186

      #3
      ph=7,5 och ingen nitrit i vattnet jag har nyss kollat detta.....
      pirran

      Kommentar

      • pirran
        Användare
        • december 2004
        • 186

        #4
        Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
        Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
        Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten tror justa att det är detta den har jag har ju behandlat för vita prick men får göra det igen!!! tack ändå!!!!
        pirran

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Ursprungligen postat av pirran
          Jag har behandlat med medicin för vita prick i lördags men då verkande den må bra detta kom helt plötsligt och övriga invånare mår bra inget konstigt med dom!! Någon som kan hjälpa mej med vad det är för fel??? mvh maria
          Den mådde bra när du behandlade mot vita prick, och blev sjuk efteråt? Jag gissar att den kanske inte tålde vitaprickmedicinen. Jag har läst att fjällösa fiskar har svårt att tåla vitaprickmedicin, och de malarna verkar vara fjällösa. Jag hade en Black Ghost för rätt längese´n, som fick en vit hinna på kroppen när jag behandlade mot vita prick, och se´n dog den.
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • pirran
            Användare
            • december 2004
            • 186

            #6
            ja den enda som hade symtom var den ena splendidan så den malen kanske är känslig för den medicinen ,men symtomen stämmer exakt i beskrivningen ovan... men jag tar det lungt med medicinen ialla fall jag har ju saltat och nu efter ett par dagar ser malen bätre ut men långt ifrån bra men det är ialla fall på väg åt rätt håll ,så jag ska byta vatten och salta riktigt mycket läste om 1dl till hundra liter vid behandling av vita prick så jag prövar och ser!!
            mvh maria
            pirran

            Kommentar

            Arbetssätt...