Dags för en Viktoriatråd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itsa
    Användare
    • november 2005
    • 44

    Dags för en Viktoriatråd?

    ...Undrar bara om det finns något intresse av att starta en "Viktoriatråd 2006" här på forumet...?
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det är nog bäst att ta upp enstaka frågor i specifika trådar istället för att skapa en egen tråd för ett så underskattad släkte.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Itsa
      Användare
      • november 2005
      • 44

      #3
      Är det verkligen så illa..? :/

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Ja tyvärr.. läst min artikel i CB 4/04? Precis som då är viktoriaciklider inte direkt poppis tyvärr. Hade jag haft fler kar hade jag gärna skaffat några arter igen.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Itsa
          Användare
          • november 2005
          • 44

          #5
          Tyvärr är jag nybliven medlem, så jag har ingen tillgång till CB 4/04 (fast jag har tänkt att jag gärna skulle vilja lägga vantarna på just det numret!)

          Det är klart, att om intresset är lågt för Viktorior, tillför inte en egen tråd något speciellt... Fast det är otroligt trist att det är så....

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Tja, sa lagt ar ju inte intresset. Sjalv har jag ett "gang" pa jobbet. Rent generellt sa ar ju "mina viktorior gor si och sa" tradar battre da fler laser dem. Det var en "vilka viktorior har du" trad for ett tag sedan.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Som Ola säger så finns intresset men inte lika stort som till de andra sjöarnas fiskar. Men för att öka intresset så tror inte jag att det räcker med en speciell "viktoriatråd" utan att man försöker sprida ut frågorna eller ämnena på flera trådar.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Itsa
                Användare
                • november 2005
                • 44

                #8
                Fast, man kan ju kanske se fördelarna med "en egen tråd eller ej" utifrån två perspektiv:

                Om huvudsyftet är "att öka intresset hos andra", är kanske inte lösningen en viktoriatråd - där spelar kanske tillgång till firrarna i den lokala affären etc en större roll? Och du Robin har nog rätt i att det finns en fördel med att sprida sina frågor/erfarenheter och inte snöa in sig på en tråd som ändå har risken att "förtvina" pga lågt intresse/mindre erfarenheter.. (Fast, det kanske kan höja statusen på Viktorior lite på sikt..? )
                Om huvudsyftet istället är att försöka samla info om dessa fiskar på ett och samma ställe, typ länkar till CB och andra bra källor för oss "redan frälsta" så kanske det kan vara en idé att göra ett försök?

                Jag gissar dock att jag säkert inte är den första med denna eminenta idé, och att ni som varit med lite längre än mig kanske talar visa av erfarenhet...
                Hur som haver, orsaken till detta upprop är att jag googlat mig blå efter info på svenska om Viktorior...
                Senast redigerad av Itsa; 18 januari 2006, 17:34.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Itsa
                  Hur som haver, orsaken till detta upprop är att jag googlat mig blå efter info på svenska om Viktorior...
                  Du får leta bättre ;-)


                  Sen finns det väldigt mycket att läsa om viktoriaciklier i Ciklidbladets artikelarkiv.

                  Så fort tiden medger så kommer www.riftlakes.com att öppna en viktoriaavdelning också.

                  Några bra utländska:


                  Senast redigerad av Micke; 18 januari 2006, 17:40.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                      We are proud to announce that African-cichlid.com has been acquired by Fish Tank Advisor! African-cichlid.com was started in 2003 by K. Bauman, fish keeper with a fondness for African Cichlids and other cichlid species. He has been publishing care tutorials and some technical articles. Often referenced by many other websites, the site was known...
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      -Det största skälet att folk inte gillar victoriaciklider verkar ju vara att dom tror att dom är tjuriga. Ja visst självklart, bland dom vanligaste är ju Pundamilia Nyererei och Haplochromis sp. "thick skin" ena riktiga tjurskallar. Det finns arter som är som Golden och Aulonocaror i aggresivitet. Ex Haplochromis sp. "Ruby Green" och Haplochromis sp. "Piebald Redfin"

                      -Fel nr 2, är att många drar alla victorier över en kam och med tanke på ovanstående, blir det inte bra. Vem skulle t. ex säga att en Malawiögonätare och Golden är lika. Jag har sett siffror på att det har funnits ca 1000 arter ciklider i victoriasjöbassängen, och att det skulle finnas ca 600 kvar. Både rena rovfiskar, tilapier och allätare.

                      -Fel nr.3 honorna av många arter är väldigt lika, därav korsningsrisk. Jag måste dock säga att jag tycker korningsrisken verkar vara överskattad, verkar inte vara större än för malawi. Om man inte blandar väldigt lika fiskar, från olika delar. Har testat att ha ensamma Haplochromis Limax-honor ihop med en Astatotilipia Nubila-hane. Inte en enda lek på flera månader, släppte sen i en Limaxhane. Med följd två lekar på en dag.

                      -Fel nr 4 Yngel av dom flesta arter victoria växer inte så snabbt som ex. malawiyngel. Därav svårt att få folk att odla dom.

                      -Sen finns saker som inte är lika kända, victorier vill ha extremt mycket mat. Annars tynar dom bort. Victorier verkar också endast i undantagsfall hämta sig från sjukdomar. Jag har haft bara haft en fisk som matvägrat som har börjat äta igen.

                      -Victorier blir inte särskilt gamla 3-5 år, rätta mig gärna på denna punkt om nån har annan erfarenhet. Det gäller alltså att hålla igång aveln, och det funkar dåligt om man inte har ett stim.

                      -Dom måste trivas (grottor och överhäng) och få rätt mat (Astaxanthin) för att färga ut ordenligt.

                      Men va tusan det är ju allt detta som är utmaningen, har du några fint utfärgade hannar av dessa vackra fiskar är det värt allt slit.

                      /Albin ..... som har 12 arter ciklider från victoriabassängssjöarna

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        En massa upprepning nu men har kommer lite funderingar fran mig:

                        1. Fast vilka ciklider ar inte tjuriga. De ar ungefar som "standard" mbunas fast inte lika tjuriga som Tropheops. Men nedtryckt fisk ar inte sa vacker. Jag hade 3 "thick skin" som holl revir i 200 liter.

                        2. Du minns ratt gallande en uppskattning ar tusen. Siffran att det skulle finnas 600 kvar ar nog tyvarr onsketankande eller sagt av folk med fingrarna i syltburken, fast jag ar inte exakt uppdaterad har.

                        3. Jag haller pa med Pundamilia yrkesmassigt och da 5 arter och ett antal populationer av varje, samt korsningar. Honorna ser inte exakt likadana ut. Tittar man i akvariet sa kan man gissa ratt. Om man blandar dem sa ar de omojligt att skilja de flesta at. Azurea skiljer sig lite mer fran de andra. P. pundamilia och P. nyererei Python korsar sig latt. Om en hane tokdominerar den andra sa leker honorna med den dominanta. De andra verkar vara lite trogare pa att korsa sig med vi har fatt ungar mellan allt som vi har forsokt. Neochromis korsar sig med Pundamilia men aven Aulonocara och Pseudotropheus. Samtidigt sa finns det fisk fran olika populationer men fran samma art som tvarvagrar att para sig med varandra. Fragan ar inte om de kan utan om de gor det. Kor man fisk som ar sa langt slakt fran varandra som mojligt sa minskar risken. Sedan MASTE man inte halla dem med andra viktorior. De passar utmarkt med malawiciklider t ex.

                        4. Det ar malawina som vaxer fort. Viktorior vaxer som vilken fisk som helst.

                        5. Haller med om mat, men jag har fatt firrar att repa sig.

                        Skulle vilja saga att de enkelt blir fem om man skoter dem, men visst, de blir inte sa gamla. Haller helt med om att de maste fa vettig mat. Krukor duger gott som "grotta och overhang" om man kor akvarier utan inredning. Flera hanar gor att de blir toksnygga, men det ar inte sa latt jamt. Jag skiljer hanarna at med galler som honorna kan simma genom men inte hanarna.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Jag började med 23 fina P.Nyererei "python island" som bantade sig själva till 13 så att jag bara hade 2+11 istället för 10+13. När denna utgallring väl slutade började de leka som galningar och jag han inte med att ta hand om alla yngel. Jag fyllde snabbt mitt lilla yngel kar. Jag matade med räkmix med astaxanthin. En sak som jag lade märke till var att de flesta honor hade en lite konstigare huvudform än hanarna. De var mer Amphilphus Labiatus-liknande kontra hanarnas mbuna-liknande huvudform. Det jag menar är hur pannan anslöt sig till munnen. Det kanske går att se i CB 4/04 men jag är inte säker. Vet bara att min fina hane finns i profil där bara.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Kom föresten på att jag hittade nån sida med 260 namngivna victoriaciklidsarter som finns kvar. Men den adressen försvann i en hårddiskkrasch. Är det nån som har adressen får dom gärna lägga upp den.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Kan var kul att veta att Pundamilia betyder Gnu pa swahili. NAr swahili anvands som handelssprak sa saknas pluralform och tempus (liksom de flesta handelssprak). Det gor att nar man sager Pundamilia pundamilia sa blir det gnuer. Pundamilia pundamilia ar arten av Pundamilia som det draller av runt hela sjon (liksom det draller av gnuer pa Afrikas savanner), medan de andra har mer geografiskt begransade populationer. Framtiden far forstas visa om inte alla dessa blaaktiga sebrafargade Pundamilia ar flera arter forstas, och om P. nyererei utanfor Speke Gulf verkligen ar nyererei ar en annan fraga. De kan ha evolverat roda former ur nagot P. pundamilia likt gang pa gang pa gang.

                              Edit: Kanske ska jag lagga till "gnuciklid" som handelsnamn pa Pundamilia pundamilia" [:-)]
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 19 januari 2006, 13:18.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...