En dum fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    En dum fråga.

    Har lyckats med nåt dumt...sitter här och skrattar åt mej själv.
    Bytte vatten i mitt kar, skulle dammsuga, när jag skulle börja häverten hostade jag precis till och fick så klart en kallsup, haha

    Så nu till frågan.

    Fiskarna har precis vart sjuka, det var läkemedel i vattnet som skulle ut.
    Finns det risk för att läkemedlet är farligt att svälja, eller att fiskarns sjukdom skulle på nåt sätt kunna påverka en människa?
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Känner inte till alla läkemedel man kan stoppa i ett akvarium och inte vilket du använde just nu, men Aquafuran lär visst inte vara särskilt nyttigt att komma i kontakt med på något vis, varken ut eller invärtes.
    Det troligaste är nog ändock att det inte var så farligt.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      I vattnet är det ju så pass utspätt så det väl inte bör vara någon fara, men jag skulle nog följa instruktionerna på förpackningen vad gäller kontakt med preparatet. Det finns fisksjukdomar som människan kan få. Folk har skrivit här på forumet om hur de fått utslag när de stoppat ner händer med öppna såg etc. Hm, kommer inte ihåg va de kallade det, men det var en sjukdom har jag för mig.

      Kolla du förpackningen och handla enligt vad det står där.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Om det är fisktuberkulos dina firrar haft skulle jag nog bli smått orolig. Det kan ge fula och svårläkta sår på händer osv, och var det kan ställa till med invärtes kan man ju bara spekulera i.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Kalle-El
          Användare
          • augusti 2005
          • 255

          #5
          Kan inte giftinformationscentralen ge upplysningar om detta?

          OM du ändå är osäker / orolig skall du givetvis besöka läkare och det fortast möjligt...

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Som många funderat över, vad var det för sjukdom och vilken medicin har använts ?

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              #7
              kolla vad som står på läkemedelsförpackningen, om du är orolig ring sjukvårdsupplysningen där du bor och berätta vad som hänt, de kan isf slussa dig vidare vid behov
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                Jag tror absolut att du INTE behöver oroa dig alls!!! Läser man vad det står i inläggen ovan...skulle jag bli nojig! Tänker efter, det är 1000-tals akvarister som råkar ut för exakt samma sak som du gör DAGLIGEN.såååå;

                1. Kolla på förpackningen vad det står, och OM det överhuvudtaget är något vådligt i preparatet!
                2. Jag gör ett antagande nu, men om det står att preparatet är vådligt, hur stark koncentration av detta kan du fått i dig? dvs hur stort är karet, och hur mycket har du medicinerat.
                3. ÄR du orolig, ring giftinformationen, så kan dom garanterat ge dig besked direkt, så slipper du vara stirrig.

                Vad det beträffar att bli smittad av en sjuk fisk...inte en aning, men seriöst, är det så att det finns en sjukdom hos dina fiskar, som kan överföras till dig (som ex. den dom beskriver som ger svårläkta sår) så krävs väl ett öppet sår för att bakterien ska komma "in" i dig...eller hur? Så bara för att du får i dig baktierien via munnen, så är det väl troligtvis så att din magsyra..eller någon annan naturlig proces tar hand om detta...men även här kan du väl ringa och kontrollera..med en läkare om du känner dig orolig!

                Sen så har du väl även haft händerna i vattnet flertalet gånger under denna tid fiskarna varit sjuka?...inte har du väl blivit sjuk då eller?

                Nä, måla inte fan på väggen gubbar, jag blir ju t.om nervös när man läser era inlägg!! *asg*

                Ta det lugnt, och kontakta någon om du är osäker...som verkligen kan!

                DD
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Jag tror inte heller det är nått att oroa sig för.. hur många av oss har inte fått en kallsup av häverten?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Nu ar det sa utspatt sa jag skulle inte oroa mig, men det kan vara bra att veta att flera ingridienser i akvariemedicinerna ar rejalt cancerframkallande i koncentrerad form och sakert livsfarliga pa andra satt ocksa. De bor alltsa forvaras langt bort fran barn och det ar inget man slabbar runt med pa sattet som jag gjorde nar jag var liten. Malakitgront ar nog helt forbjudet numera, men finns fortfarande i en del mediciner.

                    Det ar fisktuberkulos det handlar om. Det viktigaste ar ju att lata bli att stoppa ner sariga hander i akvariet samt att tala om for lakaren att man har akvarier om man far svarlakta sar/exem och soker lakarhjalp.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Vem vet man kanske har blivit resistent mot akvariesjukdomar, eftersom man nästan tillbringar mer tid i akvarierna än på torra land : )

                      Kommentar

                      Arbetssätt...