tunn avföring.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    tunn avföring.

    mina malawisar har fått tunn avföring, den är ljus och genomskinlig på en del ställen. fiskarna jag har är saulosi, maingano och c. moorii. jag matar med följande räkmix: 0,7 kg räkor med skal, 0,3 kg filé av torsk, 1 kg gröna ärtor, 0,5 kg spenat, 20 musslor, 30 ml askorbinsyra och gelatin. varje till varannan dag, ibland var tredje. är det nåt fel med mixen? den smular rätt mycket, men gör inte all räkmix det? jag matar enbart med denna mix och har gjort sen jag startade karet för 6-7 månader sen. ska jag variera med nåt annat? vattenbyten gör jag med ca 40% varje vecka, ph ligger runt 8 och kh högt. ingen nitrit, ingen nitrat. har en cirkulation på 2000l/h men ska köpa ny(a) pump(ar). vad låter bäst? karet är på 600l, 2st 2500l/h en i varje kortände, eller en 3500l/h?

    Tacksam för svar

    MVH Simon


    MVH Simon
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Ditt akvarium verkar välskött vilket får en att söka orsakerna i annat än vattenvärden och foder. Hur fungerar fiskarna ihop? Är det någon av dem som stressar övriga? Har du gjort något som stressat dem? Typ brutal städning? Har du använt samma foder länge eller kanske gjort ett för tvärt byte?

    Jag har haft tunn genomskinlig avföring hos flera av mina fiskar och lyckats återställa det hela enbart genom att svälta dem några dagar. Om de beter sig som vanligt så är det troligen bara att avvakta och sluta mata. Jag tycker att folk i regel slänker i alldeles för mycket mediciner i onödan.

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      jag har en saulosihanne som har hetsat ihjäl flera av sina honor, men nu har jag slängt i mer sten och köpt till en till hanne och 6 till honor så nu är det betydligt mycket lugnare i karet. räkmixen har jag använt enda sen jag startade karet. kan det ha blivit dålig? den har legat lite drygt 6 månader i frysen.. hur länge håller sig mixen?

      // Simon

      MVH Simon

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Var observanr så det inte är bukvattensot du fått.
        Bukvattensot
        Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
        Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet -metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).
        /Roger

        /Roger
        /Roger

        Kommentar

        • elof
          Användare
          • maj 2002
          • 225

          #5
          det är inte bukvattensot. alla fiskar äter. alla verkar pigga. dom har haft tunn avföring i snart 2 veckors tid, om det hade varit bukvattensot hade alla fiskar varit döda vid det här laget.

          MVH Simon

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Hade räkmixen varit dålig så hade de troligen också varit döda men det har troligen något med fodret att göra. Nu är jag ingen riktig räkmix-kille men jag vågar mig på att råda kring detta här på detta "räkmixens forum".

            Jag hade slutat mata i en till två dagar och sedan sakta börjat pudra ytan med vanligt flingfoder. Om detta gjorde avföringen bättre så hade jag sakta men säkert börjat laga ny räkmix för att se om det gick denna gången.

            Jag har inget riktigt belägg för denna metoden men jag har genomföt den med framgång vid åtminstone ett tillfälle. Fasta följt av extra näringsrikt foder i liten dos brukar göra susen. Utan att klaga på er kära mix men det är sällan den kommer upp i det näringsvärde som högkvalitativa flingor har.

            mvh,

            Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            Arbetssätt...