Chokladciklid 2006

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Chokladciklid 2006

    Har ingen som helst erfarenhet av dessa ciklider. Men ska imorgon hämta 5 st vildfångade exemplar på 4 cm. Är det många som har denna stort snälla sydamerikan? Hur upplever ni era choklader? Aggressiva? Lugna? Posta gärna bilder på era. Stora som små. Vad har ni för sällskap? Ska själv köra ner dem till 720 med en grupp vildfångade scalarer, efter ett tag när de har växt till sig.

    Tidigare smådisskutioner om "choklader":





    Mycket nöje med denna tråd.
    Mvh Alex
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Har haft Chokladciklider, och min erfarenheter kortfattat:
    - Rätt aggressiva mot varann under uppväxten, men inte inom paren. 720 kan funka för två par. För veka för tuffa ciklider.
    - Väldigt rovgiriga på ytinsekter och små fiskar. Äter det mesta, även ärtor. Men inte växter.
    - Mycket känsliga för "hål i huvudet" sjuka.
    - Otroligt lugna och värdiga som vuxna, gör inte många knop
    Skalarer funkar, små jordätare och corydoras/L-malar. Stillsamma firrar e bästa polarna.
    Anders L

    Kommentar

    • sydamerikanen
      Användare
      • oktober 2005
      • 108

      #3
      Trevligt att fler upptäckt dessa vackra, sävliga, lugna och mot andra fredliga ciklider! ;-)

      Anlis observationer stämmer bra bortsett från rovgirigheten. På en av de trådar du hittat, Alexander, så beskriver jag just hur roligt det ser ut när min 23 cm hane puttar undan en liten hungrig balzanii på 7 cm, utan att smaka på honom alls. Däremot stämmer det att de gärna letar flugor i ljusrampen och hoppar i glaset. [] Vad gäller "hål-i-huvudet-sjukan", så har jag precis haft strul med detta på just dessa Bazanii på en annan tråd, men kunde ej observera några hål på mina Choklader. Sedan kanske Balzanii och jordätare är ännu mer känsliga för denna mystiska sjukdom. De funkar med de flesta för hållandevis lugna arter. En del jordätare som tex "Topajos" kan enligt egen erfarenhet vara alldeles för stirriga för choklader och göra dem oroliga och rädda. Speciellt om chokladerna inte är så stora som mina. Balzanii (Gymnogeophagus) verkar vara bättre komplement, eftersom de är lugnare. Funkar utmärkt hittills.

      Jag kan tillägga att mitt "par" är lite lustigt för hanen jagar honan väldigt mycket och jag har inte fått dem att leka. Detta är märkligt och även om allt tyder på att den mindre är en hona, så blir man ju lite misstänksam. "Honan" är dock 20 cm och borde ha utvecklat puckel om det varit frågan om en hane.

      Har själv funderingar på att komplettera med Altum...
      Senast redigerad av sydamerikanen; 16 januari 2006, 08:14.
      375L Sydamerika med rötter och växter
      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

      Min Zoon

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        När jag skrev små fiskar, så menade jag tetror och otocinclus. Sånt smaskade min i sig med väldig frenesi
        Anders L

        Kommentar

        • sydamerikanen
          Användare
          • oktober 2005
          • 108

          #5
          Ursprungligen postat av anli
          När jag skrev små fiskar, så menade jag tetror och otocinclus. Sånt smaskade min i sig med väldig frenesi
          Ok, jag fattar. Kan tänka mig att påfåglar och en del andra centralamerikanare mer än gärna skulle käka upp mina Balzanii... ;-)

          Anli eller någon annan, har ni haft liknande problem att hanen mest jagar honan och de kör lite dragkamp och visar lekbeténden, men så blir honan rädd igen?!!
          375L Sydamerika med rötter och växter
          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

          Min Zoon

          Kommentar

          • Henreb
            Användare
            • november 2004
            • 56

            #6
            Har också Choklader tillsammans med ett stökigt par brasiliensis. Kanske inte den bästa kombinationen men det funkar bra. De har lärt sig att man kan säga ifrån så nu är det en jämn kamp i karet. Har precis haft lek på Chokladerna (den första). Rommen försvann dock dagen efter att den lades.

            Att de är rovgiriga på småfisk kan jag intyga. En mycket trevlig och vacker ciklid. Kommer troligtvis att göra mig av med brasiliensisparet då det kan vara trevligt med växter...


            EDIT: En gammal bild på två av dem i mitt kar.
            540L Sydamerika

            Kommentar

            • Fia L

              #7
              Jag har ett par där hanen är 18 cm och honan runt 12. Jag har haft samma problem. Hanen jagar honan och hon tar på sig sina "rädda" kläder och håller sig undan. De har tidigare lekt, sammanlagt 6 gånger men 3-5 veckors mellanrum, men dom har inte fått till det... Sista leken kläcktes rommen till larver. Jag är ganska säker på att honan åt upp dom. Hanen var otröstlig i flera dagar, han ville verkligen ha smått. Sedan dess (3 månader sen) har han varit förbannad och jagat henne. Nu visar dom tecken på lek igen. Det är bara ett problem. Nu får dom kriga om sin favorit lekplats med ett ungt metaepar som är mycket mindre (6-7 cm). Det är ganska skoj att se dom...

              Jag har mitt chokladpar i ett 310 l med back to nature woodrock. Jag har rådasand, rötter, växter och några stenar som inredning. Dom rör inte växterna. Jag har provat lite olika fiskar i hop med dom t ex tuppkam, brasiliensis och notatus. Tuppkamen (hanen) är för jobbig som kompis, brasiliensisen var lite för brutal och hantlarna slaktade växterna. Så den kombinationen jag har i dagsläget hoppas jag verkligen ska fungera:

              1+1 Hypselecara temporalis (chokladciklid)
              1+1 Aequidens metae
              1+1 Cleithracara maronii (nyckelhålciklid)
              1+1 Laetacara dorsigera
              1+1 Ancistrus sp
              1 liten L021/L023

              4 st Hyphessobrycon sweglesi (röd fantomtetra). Det var fler från början... Har beställt 10 till.

              Nu kan det ju tyckas att mitt akvarie är lite i minsta laget för den här kombinationen. Men det verkar som att dom kommer någorlunda överens i alla fall. Nu är det lite gruff mellan chokladerna och metaena, eftersom båda är på gång att leka och vill åt samma plats. En liten parentes på tal om lek. Det verkar som att populäraste lekplatsen är nära utsuget till filtret. I sambons 540 har Salvinin lekt många gånger på exakt motsvarande plats...

              Ja, det blev ett långt inlägg. Jag kan bara gratulera dig Alexander till ett bra val av fisk. Chokladerna är någonting alldeles extra. Lycka till!

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                En bild på min hanne, han dog två år efter i "hål i huvudet sjuka". Mätte då 25 cm. Stagnerat, ty bara någon cm kortare på kortet.
                Anders L

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  Och så här såg den ut utan lekfärg:
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #10
                    Väldigt kul när ni lägger upp bilder och berättar! Mycket inspirerande.

                    Tyvärr så såldes "mina" 5 småttingar :'( Men de lovade att ta hem nästa månad, eftersom chokladerna kommer från Imazo ab och de skickar upp fisk bara en gång i månaden
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      En annan fråga;
                      Vad ger ni för käk till era temporalis? Tänkte när de är lite mer känsliga för "hål i huvudet" sjukan? Droppar ni i extra vitaminer?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Henreb
                        Användare
                        • november 2004
                        • 56

                        #12
                        Jag matar mina varvat Räxmix och pellets (Hikari). Har haft mina i ett år och har inte sett några problem (men det kanske kommer X)) med hål-i-huvudet. Jag droppar inte i några extra vitaminer än så länge i alla fall.

                        Kanske ändrar mig efter svar som kommer efter mitt här =).
                        540L Sydamerika

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Hade inget problem med hål huvudet när jag hade Chokladerna hemma, i allt från knallhårt till osmosblandat vatten. Men när jag flyttade dem till arbetet så dök sjukdomen upp efter ett tag. Där har vi typ avhärdat fabriksvatten. Kan dock var en tillfällighet. De trivdes inte så värst där, lekte tex aldrig som de gjorde hemma.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • sydamerikanen
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 108

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            En annan fråga;
                            Vad ger ni för käk till era temporalis? Tänkte när de är lite mer känsliga för "hål i huvudet" sjukan? Droppar ni i extra vitaminer?
                            Det funkar utmärkt med stora Hikarikulor för min del. Mina har vuxit bra på denna mat i två år och fått fina röd/gröna färger och graciösa långa fenor! Använder ingen extra räkmix som HenReb, men det är säkert bra. Hikari Gold innehåller ju räkor.

                            Faktum är att de verkar älska malmaten oxå... []
                            Just nu får de Hikarikulor doppade i vitaminer bara för att mina Balzanii haft hål-i-huvudet-sjukan. Som sagt fast jag haft Balzanii med hål-i-huvudet-sjukan nyligen, så har jag inte observerat det på mina Choklader!!! Vet inte vad det säger egentligen, då jag misstänker på annan tråd att allmän nedsatt immunförsvar, miljöbyte och eventuell vattenkvalitet kan orsaka denna sjukdom. Dessutom är mina choklader antagligen inte VF om det inverkar.

                            Anli, dina choklader kanske var VF eller?
                            Senast redigerad av sydamerikanen; 17 januari 2006, 17:59.
                            375L Sydamerika med rötter och växter
                            stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                            2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...