Petrochromis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Petrochromis?

    hej

    Hade egentligen snart tänkt starta upp ett troffekar men jag dras mer och mer åt petrochromis släktet, som verkar vara intressant och lite "ovanligare". Någon som har bra tips till en nybörjare?

    mvh
    erik
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Jag kan inget om Petrochromis men här är en länk till Cutekids sida. Där finns mycket om dessa fiskar.

    We help you acquire the perfect domain for your site. Affordable payment options. Quick and responsive customer support available.


    Fredrik Hagblom har också en sida med mycket Petrochromis:

    Senast redigerad av Per B; 15 januari 2006, 19:09.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      www.cichlid-forum.com har ett stort forum med många Petrochromiskunniga medlemmar (fliken tropheus och petrochromis). Där finns en hel del artiklar till godo.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Skaffa en så stor grupp som möjligt. Gärna över 20 st om du har råd. Yngel är bra om du kan få tag i, låt dom växa upp ihop och de blir en harmonisk sammansatt grupp. A och O är vattenkvalite och foder. En kraftig cirkulation och bra filtrering är ett måste. Petrochromis kräver bra kvalite på vattnet, annars står de bara och flämtar på botten. 2 vattenbyten i veckan är inte fel. Som foder fungerar räkmix med mkt grönt i, spirulina flingor och spirulina sticks. Tänk på att petros äter fruktansvärt mkt och blir lätt feta om de får för mkt feta pellets med mkt protein i. Ett väl balanserat grönfoder är det bästa.

        Det var väl lite tips jag kunde ge. Skicka ett mail annars.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • februari 2005
          • 242

          #5
          Ajaj, 20 st låter smärtsamt för ekonomin Kan man inte hålla dom i små grupper? Är det samma sak som med tropheus, 10-20+ som gäller?

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Ja för att få det att fungera ordentligt så skulle jag rekomendera minst 15 st eller gärna fler.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • shcolsson
              NCS Medlem
              • januari 2005
              • 256

              #7
              Jag har bekanta som håller 3-4 Petrochromis Trewavasae framgångsrikt tillsammans med en grupp Tropheus. Det fungerar alldeles utmärkt med lek och allt. Jag tror personligen inte det hade fungerat att hålla petrosarna ensamma med ett så litet antal. Där bör finnas fisk som stör kanske inte nödvändigtvis Tropheus.
              Experience is something you get right after you need it.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Jag har märkt att troffarna lätt föräter sig på de stora mängder mat som petrosarna kräver. En petro kan du i stort sett inte mata ihjäl vilket är lätt hänt med en troffe.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  kanske ett litet antal petro med mbunas som fuelliborni eller tropheops kanske!? borde faktiskt gå för dom har inte lika känsliga magar som troffar
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...