projekt 40x40x40

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tennessee
    Användare
    • januari 2006
    • 46

    #16
    Jo det är Fluval 2+ jag har och venturin är inkopplad.. är bra sprut på det men fiskarna verkar inte behöva kämpa så mycket direkt .. och sanden som är vädligt "flyktig" rör sig inte.. men när man matar så blåser maten runt väldans.. men då går fiskarna på jakt också vilket är roligt att se.. luften är på nu i början för jag har hört att det är en fördel i nystartade kar så bakterierna kommer till sin rätt.. är det fel?

    Lysröret är ett "power glow" vet inte om det finns flera olika varianter på dom men sitter på jobbet nu så har inte förpackningen nära till hands men skall kolla om det heter något speciellt.. visst det blev väldigt ljust men jag har dragit rampen längst fram så att det blir lite mörkt bland stenarna. Har ni andra förslag på lysrör så är jag tacksam för förslag.

    Jag har funderat på att bygga högre med stenen men hade inte mer sten just nu och inget sillicon så våga inte bygga högre hehe. Men annars det här med bakrunden tror jag jag struntar i även om jag sett några som inte är djupare en några cm.. Där emot fundera jag på att sätta upp en plastfilm på bakrutan .. i svart, mörktblått eller kanske grått som övriga inredningen.. bara så det blir mörkt i röset så framtida jullar trivs bättre.. ocellatusen går inte in i grottorna ens om man råkar skräma dom.. men vi får väll se, jag väntar på dom stora "slagsmålen" som är utlovade enligt andra forumtrådar så det kan ju röra om lite i grytan.. Men det är roliga fiskar helt klart.. gruffar lite men inte så farligt direkt typ som mina multisar gjorde när jag hade sådana.. och dom slog aldrig ihjäl varandra och det var mindre bottenyta i den baljan..

    har försökt lista ut könen på fisken föresten, men det verkar svårt .. har ni några tips? Eller är det bara storlek som avgör? Dom är inte så stora ännu och alla är i samma storlek så jag sitter väll med 6 hanar haha.. min vanliga tur :-D men skall man gå på betende så är alla lika noga med att försvara sin snäcka .. men 3 st håller ihop mer en dom andra men kan ändå inte se någon större skillnad på dom i utseende eller storlek. Och jag vet ju inte dom här 3 flytta in brevid varandra efter 10 min i karet så känns som att möjligt "harem" bildades lite för snabbt nästan..
    MvH Mattias
    222 L Malawi

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #17
      Ursprungligen postat av Tennessee
      luften är på nu i början för jag har hört att det är en fördel i nystartade kar så bakterierna kommer till sin rätt.. är det fel?
      Jag tror varken det gör till eller från, men det är klart, om luftbubblorna får ytan att röra sig mer än utan bubblor så blir ju gasutbytet lite större, och då är det ju bra. Det är inte dåligt iaf.

      Lysröret är ett "power glow" vet inte om det finns flera olika varianter på dom men sitter på jobbet nu så har inte förpackningen nära till hands men skall kolla om det heter något speciellt..
      PowerGlo är trevligt. Jag gillar också när det blir lite mer blått. Passar fint till tanganyika.

      Där emot fundera jag på att sätta upp en plastfilm på bakrutan .. i svart, mörktblått eller kanske grått som övriga inredningen..
      Jag har målat min bakruta i svart och det blir kalasbra. Den skiftar lite i mörkblått då jag har ett marineglo längst bak i lysrampen. Mycket snyggt.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Tennessee
        Användare
        • januari 2006
        • 46

        #18
        Ursprungligen postat av dinajel
        Jag har målat min bakruta i svart och det blir kalasbra. Den skiftar lite i mörkblått då jag har ett marineglo längst bak i lysrampen. Mycket snyggt.
        jag fundera på att sätta en till ramp baktill och kan bli lite snyggare då det ser "nästan" ut som en heltäckande ramp.. och i den rampen kanske ha något lite svagt ljus.. vet inte har inte bestämt mig.. men då kunde svart bakrund bli väldigt snyggt helt klart.. får se.. å andra sidan känns det inte som att det behövs mer ljus då det är ljust nog så sätt.

        men det är ingen som tror det blir problem att ha jullar här i varje fall eller?? är det tilläckligt med grottor? är ocellatusen för stygga? förslag på annan fisk?
        Har hört att det annars finns killis som bara håller sig vid ytan? Går sådana att få tag på?
        MvH Mattias
        222 L Malawi

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #19
          Ursprungligen postat av Tennessee
          jag fundera på att sätta en till ramp baktill och kan bli lite snyggare då det ser "nästan" ut som en heltäckande ramp.. och i den rampen kanske ha något lite svagt ljus.. vet inte har inte bestämt mig.. men då kunde svart bakrund bli väldigt snyggt helt klart.. får se.. å andra sidan känns det inte som att det behövs mer ljus då det är ljust nog så sätt.
          Hur många watt är ditt lysrör på? Typ 15w? Då har du 0,23w/liter idag. Ett till lysrör ger 0,47w/liter. Det känns som på gränsen till för mycket... Jag har 0,2 i min 375:a och drygt 0,4 i mitt 90-liters. Små burkar borde väl iofs kunna ha mer ljus. Men ändå. Vill du ha en snygg ramp, så bygg en egen. Det är inte så krångligt.

          men det är ingen som tror det blir problem att ha jullar här i varje fall eller?? är det tilläckligt med grottor? är ocellatusen för stygga? förslag på annan fisk?
          Ingen aning om ocellatusarna är för stygga, men dom verkar ju rätt aggro baserat på vad man läst. Kanske ett litet jullepar skulle funka. Typ ornatus, dickfeldi eller transcriptus. Annars kanske minivarianten av A. compressiceps ("Sumbu") skulle funka.

          Har hört att det annars finns killis som bara håller sig vid ytan? Går sådana att få tag på?
          Killis gillar surt vatten och flytväxter, så det är nog ingen bra kombo. Speciellt inte med aggressiva ocellatus.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #20
            Ursprungligen postat av dinajel

            Killis gillar surt vatten och flytväxter, så det är nog ingen bra kombo. Speciellt inte med aggressiva ocellatus.
            Det finns massor av killis som gillar hårt basiskt vatten. Speciellt de som lever i tanganyikasjön .

            Killis som kommer från tanganyikasjön är dock mycket svåra att få tag i, men det finns massor av andra som skulle kunna funka om det inte tvunget måste vara från samma sjö.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Jag skulle testa med ungfodare. Kanske Alfaro som man med lite fantasi kan fa till att lina tanganyikakillin. Sedan sa ar faktiskt tanganyikakillin en Poeciliid, sa HELT fel ar det inte med ungfodare.

              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #22
                Ursprungligen postat av tropfrog
                Det finns massor av killis som gillar hårt basiskt vatten. Speciellt de som lever i tanganyikasjön .
                Oops! Hehe... Borde lära mej att hålla käften när jag inte har 100% koll. Dom killis jag har kommit i kontakt med har dock varit surhetsälskande. Sorry! Att jag glömde Lamprichthys tanganicanus är en gåta...
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Tennessee
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 46

                  #23
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Ingen aning om ocellatusarna är för stygga, men dom verkar ju rätt aggro baserat på vad man läst. Kanske ett litet jullepar skulle funka. Typ ornatus, dickfeldi eller transcriptus. Annars kanske minivarianten av A. compressiceps ("Sumbu") skulle funka.
                  Ja det kunde vara kul med compressiceps .. dom ser ju lite roliga ut i varje fall.. det finns ingen dvärgvariant av princesssläktet? Dom är ju roliga men känns som dom kommer ta väldigt mycket plats i detta kar tyvärr.. jaja får fundera.. Nu måste ju karet "gå in" sig lite då det blev lite hastigt ihop satt.. men kom gärna med mer förslag.. skall försöka att inte köpa någon ny fisk på ett tag.. (tur att jobbet skickar mig på resande fot nu i 3 dagar så jag inte kan hahaha)

                  Angående ramp så är det nog helt rätt att ha det som det är tack för hjälpen :-D
                  MvH Mattias
                  222 L Malawi

                  Kommentar

                  • Tennessee
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 46

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    tack för länkarna den här var riktigt snygg och har jag sett någon stans här i sthlm.. även om det var ett tag sedan tror jag.. jaja det blir att åka ut och kolla runt lite .. skall dock försöka hålla mig lite längre så jag inte gör något dumt hehe
                    MvH Mattias
                    222 L Malawi

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #25
                      Tanganicanus lär iofs bli lite för stor för ett 40x40x40-kar. Eller har jag fel nu igen?
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • Tennessee
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 46

                        #26
                        ja nä precis det blir nog compressiceps (såg några små här i sthlm, yngel på uppväxt men dom växer väl ruskigt långsamt har jag försått) annars om jag hittar några snygga jullar får jag chansa på 4-5 st och se om jag kan få fram ett par..
                        MvH Mattias
                        222 L Malawi

                        Kommentar

                        • Pär J.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 219

                          #27
                          Vad har du för watt i rören, 14W? Har för mig att de vanliga 15W är mer än 40cm.
                          Snyggt kar!

                          Kommentar

                          • Tennessee
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 46

                            #28
                            Ursprungligen postat av Pär J.
                            Vad har du för watt i rören, 14W? Har för mig att de vanliga 15W är mer än 40cm.
                            Snyggt kar!
                            lysröret är "Power Glow" 14 W, 36,1 cm, 18000 K

                            Det var denna info jag fick ut av sambon via telefon då jag är bortrest, så använde lite asistans när jag ändå ringde hem.
                            MvH Mattias
                            222 L Malawi

                            Kommentar

                            • Pär J.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 219

                              #29
                              Vart finns dessa 14W armaturer att få tag på, just belysningen är ett dilemma i mitt liknade projekt ett 40*40 med höjden 70cm.

                              Frågan är bara hur djupt man kan "pressa" ner ljuset i ett så högt akvarium. Kanske kan en spot hjälpa till och ge en häftig effekt.

                              Kommentar

                              • Tennessee
                                Användare
                                • januari 2006
                                • 46

                                #30
                                Ursprungligen postat av Pär J.
                                Vart finns dessa 14W armaturer att få tag på, just belysningen är ett dilemma i mitt liknade projekt ett 40*40 med höjden 70cm.

                                Frågan är bara hur djupt man kan "pressa" ner ljuset i ett så högt akvarium. Kanske kan en spot hjälpa till och ge en häftig effekt.
                                Jag vågar inte säga hur långt man kan "pressa" ner ljuset men i mitt 40 cm höga kar så går det väldigt bra.. jag tror nog att det skall bli rätt ljust även i ett kar som är 30 cm högre.. Min amatur är köpt igenom Imazoo men det är en grosist men du borde kunna beställa via en vanlig zooaffär. Lysröret är köpt på samma ställe gissar att dom också är svåra att få tag på om amaturerna är svåra.. låter ju illa dock då jag eventuellt tänkte köpa en till..
                                MvH Mattias
                                222 L Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...