dra upp yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    dra upp yngel

    Hej jag undrar om det finns någon som vet hur stor skillnaden i tillväxt är mellan att låta ynglen gå kvar i stora burken o jaga mat mot att plocka upp dom och koncentrera födan mer så att säga.Att dom växer bättre om man plockar upp dom vet jag men vad jag undrar är hur stor är skillnaden på tex 5 månader,skiljer det en centimeter eller pratar vi millimetrar.Frågan gäller Mbunas i första hand.

    Har 6 honor som tuggar efter att burken varit i gång ca 8 veckor
    plus att 2 till e på gång o ska leka så det blir ett himla jagande om man ska plocka ur dom hela tiden.=)



    Truppen består av
    __________________

    6 st Zebra yellowchin lundo red top OB F1
    6 st Labidochromis chisumulae
    7 Röd zebra (varav en som "lyser" orange.Kommer det försvinna med tiden kanske ?)
    4 st trewavase Red top (samtliga fenor hos hanen är röda,renrasig ?)
    4 Afra white top VF

    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Att säga hur stor skillnaden är går inte eftersom det är så många olika parametrar som spelar in. Den största skillnaden är väl ändå antalet yngel som överlever till vuxen storlek. I sällskapsakvariet blir de flesta ynglen uppätna, medan bland yngel som spottats i ett eget akvarium är överlevnadsprocenten nästan 100 procentig. Hos yngel som växer upp i sällskapsakvariet brukar tillväxten vara mycket varierande Något eller några yngel drar iväg och växer mycket snabbt medan de andra växer långsamt. Om man ska ta upp ruvande honor beror väl på vad man ska göra med ynglen. Om man inte odlar med syfte att sälja yngel tycker jag att man kan låta ynglen växa upp i sällskapsakvariet. Det är mycket trevligt med yngel i olika storlekar som tittar fram ur sina gömställen vid utfodringen.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    Arbetssätt...