Aequidens diadema?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Aequidens diadema?

    Hej!

    Jag har införskaffat 4 st Aeqidens diadema, i vart fall är de sålda under det namnet. Jag tänkte höra vad ni tror. Fiskarna är från samma grupp som Fredrik Hagblom visar som juvenila på sin sida:



    Men är nu vuxna och går att se på min fskförmedlingen sida (som A. metae, får be om ursäkt för att bildkvaliteen inte alls är som den man vant sig vid att se här på NCS):

    Sugen på att skaffa ett eget akvarium? Då är Fiskförmedlingen.se sidan för dig. För nybörjartips och nyttiga råd om akvarier klickar du här.


    Fiskarna är enl importören Aquarium Glaser fångade i Peru.

    Till frågan; från Peru kommer också dessa A.diadema:




    Vilken också verkar identisk med den som kallas Aequidens sp. "JENARO HERRERA" på denna sida:



    Men kan detta verkligen vara samma art som jag har? Jag tycker inte de är det minsta lika. Mina fiskar saknar helt det spräckliga på kinderna och har ingen kindfläcken, dessutom tycker jag munnen har en lägre placering på mina.

    Även fishbase bilden:



    verkar visa en annan art än min.

    Kan det verkligen vara samma art och vad kan det annars vara för fisk jag fått tag på?

    En annan fråga är om A. diadema överhuvudtaget finns i Peru Fishbase presentationen anger det på artpresentationen men på landpresentationen står den som "misidentification":



    Jag välkomnar alla åsikter och spekulationer om detta.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • monsiour

    #2
    Hej Olof

    Kan inte svara på dina frågor. Jag köpte dock ett "par" Diadema för typ 2 månader sen, båda har nått vuxen storlek. Ingen av dem har lika höga/stora rygg/ stjärt fenor som på zoopets medl.bilder du visade. De har aldrig ( när jag tittat på visat tecken på lek.
    En av dem är lite dominantare och små jagar den andre då och då, det leder dock aldrig till handgemäng.
    De är än så länge störst i karet och de går främst med centraler. Mina zebror vallar sina yngel nu (agressiva) och den mindre dominanta diademan är helt knäckt, den har antagit en mörk blå/ grön färg och gömmer sig vid pumpen.
    Ok till saken.
    Ser man lätt skillnad på hane/ hona?
    Är de lätta att få lek på?
    Är det en "mesig" art som bör hållas med "mesiga" firrar?

    Det är inte trångt i mitt kar ännu men kanske borde jag ge tillbaks dem till affären som sålde "paret", verkar ju inte vara någon hit. Fin fisk dock

    Mvh

    Mattias

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Mina fiskar är hittils väldigt snälla både mot varandra och övriga akvarieinevånare. Jag köpte 2 stora och 2 små och hoppas att det är 2 par, jag ser inga tydliga skillnader på dem.

      Vill man att fiskarna ska trivas och leka behövs nog lite lungn och ro.

      Har dina fiskar spräckliga kinder eller är de enförgade som mina?

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • monsiour

        #4
        Tjena

        deras kinder är spräckliga/ mönstrade och gröna, köpte dem på kungsmässan, tyckte de var fina och han sa att de var ovanliga. Men jag försöker nog hitta ett nytt hem till dem snart, den ena verkar som sagt inte gilla läget

        mvh

        M

        Kommentar

        Arbetssätt...