"äkta" discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim_Hjalmars

    "äkta" discus?

    vilka varianter av discus kan rekommenderas. jag vill ha sorter som finns naturligt. ej några framodlade varianter även om jag inte är emot dem så passar det inte mig. kan någon kännare hjälpa en stackare i denna djungel av utbud.

    mvh
    joakim

    "Idiot Wind"
  • Joakim_Hjalmars

    #2
    glömde fråga. är även intresserad av sydamerikanska malar, jag har sett massor snygga på discus.ms men jag vill dock att de inte skall bli så stora, som t,ex plecon, vad finns det för några som skulle passa mig?

    "Idiot Wind"

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Kolla på www.planetcatfish.com efter malar.

      Anette

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • juni 2002
        • 227

        #4
        Vill du ha helt naturfärgade Diskus till ett någorlunda bra pris så torde vildfångade Manacapura-blå vara ett bra alternativ.Jag har haft sådana och de är mycket vackra.De varierar dock en del i färggrannhet.
        Det finns även andra motsvarande vildfångade "bruna Diskus" men jag tycker Manacapura Diskusen är en av de vackraste vad gäller kroppsform och färg.De har en mycket fin gyllenbrun grundfärg.

        Men se upp så du inte köper dåliga och halvsjuka ex. med stora problem därefter.Insjunkna pannor och andra defekter skall undvikas om man vill slippa problem med dyra medicineringar.

        Än hur billiga de är,även om det känns som ett klipp för tillfället, så skulle jag av egen erfarenhet inte rekomendera risiga Diskus.Man förlorar på affären i slutänden.

        Vad gäller malar, skall det passa plånboken eller? En golden nugget går ju bra med Diskus och blir i de flesta fall inte särskilt stor.De gillar dessutom mer proteinrik föda, nästan som Diskus men med något mera grönt.Golden nugget är dock en mycket dålig algätare och ganska kinkiga med maten.De fördrar den högre tempen samma som Diskus-fisken vilket är bra.

        En gibbiceps blir ofta inte större än 30cm i akvarium,men har man ett stort på 500+ liter och den får tillgång till mycket mat från det att den är liten så lär den bli mycket större,uppemot halvmetern.De äter det mesta som erbjuds.


        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        Arbetssätt...