Sajica och Myrnae, vad tror ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonko
    Användare
    • oktober 2005
    • 23

    Sajica och Myrnae, vad tror ni?

    Sitter och funderar på fiskar jag kan beställa.

    Har en liten tanke på att kanske ha ett par Cryptoheros Sajica och Cryptoheros Myrnae i ett akvarium på 250-375L. Om möjligt kanske också ett par Cryptoheros Cutteri eller Cryptoheros 'Honduran redpoint'. Är detta möjligt tror ni? Finns det risk för parning mellan arterna? Är Myrnae för veka för att gå med Sajica?

    Om man hoppar upp ett steg till 540L skulle de även klara att gå med ett par Vieja Synspila eller kan det bli för tufft?
    _____________________________________
    MVH
    Stefan Axling
  • Wonko
    Användare
    • oktober 2005
    • 23

    #2
    Ingen som har en aning? Cryptoheros Myrnae kanske inte är så vanlig i Sverige eller? Men nån av alla er duktiga borde väl ha haft dem. Sajican känns det som jag vet mer om då jag läst gamla trådar om dom. Myrnae ser inte lika tuffa ut men jag kan ju missta mig grovt om jag bara går på utseendet.
    _____________________________________
    MVH
    Stefan Axling

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Tror inte att myrnae någonsin funnits i Sverige.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Myrnae ar vanlig i Sverige men den saljs ofta felaktigt som septemfasciatus "yellow topaz" eller endast septemfasiatus. Risken ar stor att dessa fiskar korsar sig med varandra, men man ser ju om de parar ut fel.

        De arter i 'Archocentrus' som ar relativt vanliga ar myrnae, nigrofasciatus, saica och i viss man centrarchus och spilurus.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Myrnae sälj regelbundet i Södermalms akvarieaffär, Stockholm. Just nu finns ett vackert par som lekt i butiken. Mycket snygga med stora metallglänsande guldfärgade partier skarpt kontrasterande mot svart buk och sidfläck.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Sorry, tänkte på en helt annan fisk.

              Kommentar

              Arbetssätt...