Hur får man tunna röda växter att trivas???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    Hur får man tunna röda växter att trivas???

    Jag införskaffade röda växter till mina röd-gröna choklader, men visste oxå att röda växter i allmänhet kräver mycket omsorg. Grönalger verkar älska att fästa på deras tunna blad och det går inte att skrapa av med fingrarna tyvärr. Arterna jag odlar är Alternanthera Reinecklii av sorterna "lilacina" och "roseafolia". Den förstnämna påstås svår och växa långsamt medan den andra ganska lätt och snabbväxande. Behöver de extra mycket järn eller? Jag använder just nu flytande Tropica plant grow i kombination med Nutrafin-kulor. Mina svärdplantor stormtrivs och gulnar inte! Jag har testat med Sera F-test och om jag inte missbedömmer det hela, så har jag 0.25-0.5 mg/l just nu. Det är svårt att se exakt färg då färgen är svag i testbehållaren. [:-S]

    Idéer?
    Senast redigerad av sydamerikanen; 12 januari 2006, 00:43.
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon
  • Gäst

    #2
    Hej om den ena är lättare än den andra vet jag inte, men lätta är de inte och kräver rejält med gödning och bra ljus.Tidigare sa man gödning med mycket järn och inkört akvarium med skapligt med grums i botten.

    Men jag tror man lyckas bättre med pmdd och co2 på det lite nyare stuket,Har dock inte själv provat det nyare.

    Lycka till

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Röda växter kan ofta vara kinkigare än de gröna, sant. PMDD hjälper till, du göder t ex inte med några macroämnen som kväve, kalium och fosfat. Hårdheten i vattnet, med kalcium och magnesium spelar också en viss roll. Vet inte vad du har för vattenvärden i karet och hur stor fiskbelastningen är?

      Att bara fläska på med microgödning, typ TMG, brukar ge trådalger (trådalger och överskott på järn brukar höra ihop). De lerkulor du använder innehåller också mestadels microämnen. Prova att göda med kaliumnitrat samt kaliumdivätefosfat till att börja med. Om de röda växterna fortfarande inte funkar så är det troligen bara CO2 som kommer att få fart på dem. CO2 och ljus är de verkliga gas/bromspedalerna för växtkar.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • sydamerikanen
        Användare
        • oktober 2005
        • 108

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Röda växter kan ofta vara kinkigare än de gröna, sant. PMDD hjälper till, du göder t ex inte med några macroämnen som kväve, kalium och fosfat. Hårdheten i vattnet, med kalcium och magnesium spelar också en viss roll. Vet inte vad du har för vattenvärden i karet och hur stor fiskbelastningen är?

        Att bara fläska på med microgödning, typ TMG, brukar ge trådalger (trådalger och överskott på järn brukar höra ihop). De lerkulor du använder innehåller också mestadels microämnen. Prova att göda med kaliumnitrat samt kaliumdivätefosfat till att börja med. Om de röda växterna fortfarande inte funkar så är det troligen bara CO2 som kommer att få fart på dem. CO2 och ljus är de verkliga gas/bromspedalerna för växtkar.

        Hilsen,

        P
        Tack för svaren!
        Jag har skaffat PMDD, men har inte bytt från Tropica Flower Grow än.
        Mina vattenvärden är NO2: 0 mg/l, NO3: 15-20 mg/l, pH: 7, KH: 10, GH: 10? (normalt kommer jag ihåg). Dubbelcheckar när jag kommer hem efter jobb.

        Enligt Sera så ska man ligga på 0.5 mg/l vad gäller järn, så där kanske jag ska öka. Tror inte jag har trådalger, men grön och brunalger angriper definitivt dessa växter. UV-ljuset är på 12h per dag. Vattenbyte 1/3 en gång i veckan.

        Troligtvis algerna och för lite järn då som är huvudproblemet, men om CO2 krävs så blir det ju dyrt...
        375L Sydamerika med rötter och växter
        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

        Min Zoon

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Hmm. Du verkar ju ha nitrat, så det kanske är fosfat (eller kalium) som fattas. Järn tror jag inte på, ffa som du har lerkulor i botten. Byt mer vatten och göd med PMDD enligt rekommendationerna. Utan CO2 kan det ta ett par veckor innan du ser om det funkar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Du har redan fått ett bra svar.......Ändå tror du fortfarande att det är järn som fattas? Varför överhuvudtaget ställa frågor om man inte är interesserad av svaren?

            Microämnen begränsar sällan tillväxthastigheten, utom i mycket sällsynta fall där ditt fall knappast räknas. Brist på microämnen ser du på ful nytillväxt.

            Om du inte har bristsymptom på dina växter så är det inte tmg som fattas (föresten..Det heter tropica master grow)

            Om de uppmätta nitratvärdet stämmer så tror jag inte att dina växter lider av makrobrister heller.

            Då kommer vi till ljus och co2 då.....De växter som du har vet jag flera mycket duktiga växtakvarister som gått bet på, trots fett ljus och perfekt co2 nivåer. Jag antar utifrån det att det blir mycket svårt för dig att lyckas utan co2.

            Det som diskuteras i växtakvaristkretsarna är att balansen mellan calcium och magnesium kan spela in för att lyckas med denna växt, om det stämmer eller inte kan jag inte säga. Men jag har sett exempel på mycket välväxande papegojblad hos folk som har mjukt vatten, vilket talar emot den teorin.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • sydamerikanen
              Användare
              • oktober 2005
              • 108

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Hmm. Du verkar ju ha nitrat, så det kanske är fosfat (eller kalium) som fattas. Järn tror jag inte på, ffa som du har lerkulor i botten. Byt mer vatten och göd med PMDD enligt rekommendationerna. Utan CO2 kan det ta ett par veckor innan du ser om det funkar.

              Hilsen,

              P
              Missuppfattade din kommentar om järn tidigare + att det är det första folk brukar fråga när det gäller växter precis som Lennart skriver tidigare på tråden. Japp, jag gör som du säger, dvs slutar med TMG, byter vatten och går över till PMDD. Måste dessutom få ned algangreppen på växterna, så de får en chans. Rätt ljus och tiden ljuset är på är ju som vanligt viktigt.

              Finns det en metod att mäta nivån på följande?
              CO2, fosfat, kalium, magnesium
              375L Sydamerika med rötter och växter
              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

              Min Zoon

              Kommentar

              • sydamerikanen
                Användare
                • oktober 2005
                • 108

                #8
                Ursprungligen postat av tropfrog
                Du har redan fått ett bra svar.......Ändå tror du fortfarande att det är järn som fattas? Varför överhuvudtaget ställa frågor om man inte är interesserad av svaren?

                Microämnen begränsar sällan tillväxthastigheten, utom i mycket sällsynta fall där ditt fall knappast räknas. Brist på microämnen ser du på ful nytillväxt.

                Om du inte har bristsymptom på dina växter så är det inte tmg som fattas (föresten..Det heter tropica master grow)

                Om de uppmätta nitratvärdet stämmer så tror jag inte att dina växter lider av makrobrister heller.

                Då kommer vi till ljus och co2 då.....De växter som du har vet jag flera mycket duktiga växtakvarister som gått bet på, trots fett ljus och perfekt co2 nivåer. Jag antar utifrån det att det blir mycket svårt för dig att lyckas utan co2.

                Det som diskuteras i växtakvaristkretsarna är att balansen mellan calcium och magnesium kan spela in för att lyckas med denna växt, om det stämmer eller inte kan jag inte säga. Men jag har sett exempel på mycket välväxande papegojblad hos folk som har mjukt vatten, vilket talar emot den teorin.
                MVH
                Magnus
                Till att börja med missuppfattade jag Patriks kommentar runt att trådalger var ett tecken på för mycket järn. Eftersom jag försökt anstränga mig att få svärdplantorna att trivas och äntligen lyckats, så har jag insett att det här med växter är svårt och att det kanske därför är svårt att ge enkla svar. Därför försöker jag lyssna och lära här och är visst intresserad av svar. Känns som att algblommning på de tunna papegojbladen, kanske brist på CO2 samt även ev brist på kalium i olika föreningar (kanske även Calcium och Magnesium) kan vara huvudproblem här om jag samtidigt väger in era båda åsikter. TMG listar dock alla tänkbara metalljoner på innehållsförteckningen...

                Ändå kvarstår följande fundering. Om nu svärdplantorna växer så det knakar och inte gulnar/ruttnar efter ett tag och du anser dessa ganska svåra, handlar det väl (bortsett från att algangreppen kanske skadar papegojbladen mer) om vad som skiljer papegojbladväxter från amazonas svärdplantors behov. Eller hur?

                Ska gå över till PMDD, som innehåller de substanser Patrik skriver om och överge TMG (Tropica M A S T E R Grow)...
                Senast redigerad av sydamerikanen; 13 januari 2006, 12:12.
                375L Sydamerika med rötter och växter
                stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                Min Zoon

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Nej, när jag sade att växterna är svåra så syftade jag på papegojblad (althernathera reiniiki), inte svärdsplantor som tvärtom är en av de absolut lättaste växterna i akvarium (om man för över dom till undervattensform).
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • sydamerikanen
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Nej, när jag sade att växterna är svåra så syftade jag på papegojblad (althernathera reiniiki), inte svärdsplantor som tvärtom är en av de absolut lättaste växterna i akvarium (om man för över dom till undervattensform).
                    MVH
                    Magnus
                    Okidåki. Tänkt väl det. []
                    slutsatsen är då alltså att röda växter är kinkiga och jag ska vara stolt om jag får dem att trivas utan CO2...
                    375L Sydamerika med rötter och växter
                    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jepp, får du Alternantheran att funka utan CO2 är det bra. Guldstjärna!! Svärdsplantor är oftast enkla, helt sant. E. bleheri, som är bland de vanligaste i butikerna, är klockrent enkel - och fyller ut karet bra när den tar sig. Har haft sådana med över 100 blad utan CO2.

                      Växtkar kan vara lurigt om man vill hålla svårare arter, så det är viktigt med tungan rätt i mun. Jag skrev aldrig att du skulle sluta med TMG, tillsätt det i rekommenderad dos vid vattenbyte. Det du behöver mer av är macroämnena, förmodligen kalium och fosfat samt kanske kalcium och magnesium - eftersom du redan verkar ha nitrat.

                      Fosfat/fosfor-test finns att köpa i många akvariebutiker. Rekommenderar JBL:s, det funkar ok. Hittar du Hach eller liknande prisklasser kan du verkligen vara säker - men de kostar skjortan och finns inte i normala butiker. Kalium känner jag inte till något sätt att mäta som är brukligt för hobby-akvaristen. Man kan få en uppfattning från vattenverket, de brukar ha analyser över saltinnehållet i kranvattnet. Samma gäller för kalcium/magnesium. CO2 går att uppskatta med hjälp av pH samt KH, om man kollar i CO2-tabeller på t ex Tropica. Iom att du inte tillsätter CO2 kan du strunta i det, du har ändå för lite.

                      Du kan prova att minska ljusmängden något, om du vill. Som jag skrivit innan är ljus/CO2 de verkliga gas/bromspedalerna i ett växtkar. CO2 och ljus har en stark koppling, så om man t ex fläskar på med mycket ljus och ingen CO2 brukar det bara resultera i alger. Minskar man då ljusstyrkan så blir kopplingen mer "i balans", även om ett kar utan CO2-tillsats är verkligt svårt att få bra balans i (menar för växternas skull här, och med undantaget low-tech akvarier med jordbotten - fast där kommer det en del CO2 ändå).

                      Om du misslyckas med Alternantheran och ändå vill ha rödaktiga växter så rekommenderar jag Cryptocoryne. De flesta arterna funkar finfint i kar utan CO2 om man bara lämnar dem ifred och inte slamsuger botten för mycket runt dem.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • sydamerikanen
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 108

                        #12
                        Tack så hemskt mkt för all ytterliggare info Patrik. Bra att det finns enklare röda växter om man inte lyckas med papegojbladen. Ok, om man skulle starta med CO2 vad kostar det i praktiken flör ett kar på 400-600 liter med normal mängd växter och fiskar?
                        Ska man i denna växtliga vi pratar använda separat UV-ljus?
                        []
                        375L Sydamerika med rötter och växter
                        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Du kan plocka ihop en anläggning med brandtub och lösa delar från aquaristik för ca 1500 kr. Skall du ha controller till det blir det ytterligare ca 3000 kr. Allt är mycket väl ivesterade pengar.

                          Uv-ljus har ingen särskild positiv effekt på tillväxt hos växter, dessutom är det farligt för ögonen på såväl fiskar som mäniskor. Det finns altså ingen aqnledning att ha uv-ljus som ljuskälla på karet. Däremot är uv-c filter en bra investering på lång sikt, det ökar slarvmarginalerna något och håller vattnet kristallklart.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Tropfrogs prisuppgifter stämmer bra. Vill man kan man lägga ut en del till på färdiga kit. Om du med UV-ljus menar att koppla på en sterilisator så är jag lite tveksam just vad gäller växtkar. Har inte kollat upp det så noga, men UV-ljus är lite speciellt så det kanske kan göra något med näringsämnena. Kolla upp det först. Eller kör karet med och utan UV-ljus i någon månad vardera, så ser du när det växer bäst - om det alls är någon skillnad. Viktigt att sköta karet exakt lika under testperioden.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • april 2002
                              • 865

                              #15
                              Just Papegojblad med sina tjocka blad (jämfört med t ex Ludwigia inclinata) är tillsammans med någon Cryptocoryne de enda rödaktiga växterna man kan köra ganska enkelt utan CO2.
                              Bästa solitärvalet i low-techs utan CO2.

                              0,5 ppm järn är väldigt kraftigt, så den rekommendationen vettesjutton om jag skulle gå på. Du får 0.07 ppm järn med en fulldos TMG.

                              Att mäta upp nitrat och fosfatnivåer för att se om växten får tillräckligt med kväve och fosfor är vanskligt, även om man har dyra test. Det går att använda dom för att se när man måste dosera mer (dvs man har för låga värden), men tyvärr är det ofta så att växterna tvärstannar även när man mätt upp perfekta värden pga att näringen är i en organisk form växterna ändå inte kan ta upp, och doserar man inte då så kommer näringsbristerna som ett brev på posten. Det betyder att vattentester får ett *väldigt* begränsat användningsområde och man kommer sannolikt bara lura sig själv med dom.

                              I low-techs kan man i princip bara gå på växternas utseende om man ska dosera flitigt utan vattenbyten. Med frekventa vattenbyten utan extra CO2 kommer det gå väldigt knackigt med de flesta växter eftersom det kommer ner lite CO2 varje vattenbyte som gör att växterna aldrig acklimatiserar sig till bikarbonatsupptag.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...