Lek i skymningsljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian T

    Lek i skymningsljus

    Jag vill bara dela med mig av en helt ny erfarenhet som jag nyss gjort. Kanske någon annan som upplevt samma sak?

    Jag kompletterade nyligen ljusrören till mitt 720-malawikar med två ganska svaga spotlights. Dessa tänder jag lite sporadiskt för att få ett mer levande ljus. Under julhelgen när vissa kvällar blev så sena att timern för ljusrören släckte tidigare är jag släckte de manuella spottarna upptäckte jag att fiskarna får ett helt nytt liv. Så fort ljusrören släcks börjar aggressiva hannar att slåss som galningar OCH dessutom leker fiskarna som aldrig förr.

    På tre kvällar har jag fått munnarna fulla på två Röd Zebra-honor, en präktig Venustus och dessutom har mina vildfångade Copadichromis trewavase lupingo lekt för första gången. Helt otroligt.

    Någon annan som sett samma aktivitet eller virilitet med skymningsljus?
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    #2
    Det där känner jag igen!
    Under den timmen som mitt "DIY-månljus" lyser, efter de ordinarie lysrören slocknat, har det blivit många lekar i mina kar.
    Senast redigerad av aquanord; 12 januari 2006, 10:33.
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Aldrig hört om, men tror på!! Rolig info. Har haft lite tankar kring ljuset ändå. Många sjöciklider lever hyfsat djupt, mellan 10-30 meter. Det ljus som kommer ner där är mestadels blått och framför allt är det svagt. Kanske håller vi de flesta sjöciklider för ljust. De kommunicerar ju uppenbarligen med färg, så det kanske händer något med deras färger i svagare ljus. Också möjligt att de i sjöarna leker i gryning/skymning.

      På mitt 600-liters Tanganyika har jag satt två Actinicrör, de blåa korallrören, längst fram. Ibland kör jag med enbart dem tända. Firrarna blir skyggare, men jäklar vilka färger det kan komma fram. Först där jag kopplade varför mina Cyps, Utinta Blue Flash, kallas just för det. Under bra förhållanden ser hannarna ut mer som kardinaltetror utan rött... tufft!! Enda nackdelen med enbart de blå rören tända är att firrarna verkar bli skyggare. Reagerar mycket snabbare på när en person kommer in i rummet.

      Även med de bakre varmare lysrören tända så ger de blå rören extra stuns i färgerna. L. stappersi har ofta ett lila skimmer.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Eftersom jag ALDRIG har sett mina demasoni leka så misstänker jag att dom leker typ på förmiddagen när lyset är släckt fast ändå lite dagsljust. Har tuggande honor lite då och då, och även en del skador på hannarna då och då utan att se något slagsmål.....
        Senast redigerad av Hank; 12 januari 2006, 09:23.
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • december 2003
          • 335

          #5
          I mitt diskuskar är det exakt samma sak.

          De blir aggresivare, samt att då de leker så sker det oftast i skymmningsljuset...
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          Arbetssätt...