Bevara bakteriekultur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    Bevara bakteriekultur

    Jag har tänkt att bygga en bakgrund i ett av mina kar. För att göra detta måste ju givetvis karet tömmas och rengöras på insidan innan "bygget" börjar.

    Hur ska jag göra för att behålla bakteriekulturen i filtret? Går det överhuvudtaget? Jag räknar med att det kommer att ta ca 1-2 månader att slutföra.

    Ska man satsa på att byta ut filtret helt och hållet eller ska jag försöka bevara den kultur som finns idag?

    Mitt filter består av en filtermatta som är 20*60*10 cm.
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...
  • Pikkenix
    Användare
    • mars 2005
    • 254

    #2
    Har du bara någon spann (vet ej vad som behövs för storlek så det överlåter jag till någon annan att svara på) med vatten så kan du ju köra filtret i denna. kanske tråkigt att ha den gående men det bevarar bakterierna i filtret.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Gör det verkligen det? Behöver inte bakterierna nå´t mer än vatten att "äta"? Jag menar att det tillförs ju ingenting under ganska lång tid. Har ingen aning om vad bakterier gillar men det känns ganska fattigt för dom i en hink ett par månader. Eller är jag helt ute och cyklar, det som går med kanske bildar en lämplig kultur i hinken?

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Släng i några guppys eller liknande i hinken så länge. Då dör inte bakterierna ut.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          starta om karet vetja! *asg*

          Du kommer inte få några probs, men det blir regelbundna vattenbyten ett tag efter nystart du vet......
          ELLER kolla om det inte finns någon akvarist i din närhet...eller fiskaffär...be om lite sump, det är vikigt att hjälpa varandra...eller hur???

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...