Hemmagjorda oxydatorer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eberhardt
    Användare
    • november 2005
    • 32

    #16
    Hej Värmen i akvariet påvärkar syret ju varmare det är desto mindre syre fins till gengligt i vattnet då vill oxydatorn sleppa ut mer syre därför försvinner det vätepäroxcid fortare ju varmare det är

    Kommentar

    • JensJ
      NCS Medlem
      • juni 2002
      • 67

      #17
      Lite inköpstips
      4 liter batterivatten från Biltema kostar 35:-
      1 liter 19%-väteperoxid på Weydes färghus (del av färgkedjan Colorama) kostar 64:- (5 liter dito 280:-). 1liter 19%ig + 4 liter vatten bör ge 3.8% väteperoxidlösning.

      Till ett 1020-liters.... Pröva en 1½-liters PET-flaska förankrad i något tungt i akvariet. Lägg i ett litet blyhagel och gör hål i korken men ta inte upp för stort så att alltför mycket väteperoxid kan komma ut samtidigt (varm knappnål är tipset). Kör sedan med ca 3%-väteperoxid.

      Jag skulle själv börja med att testa detta i ett akvarium där jag INTE har mina dyrbaraste fiskar....

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Istf blyhagel kan man använda silvertråd. Enkelt att få fatt i i någon juvelerarbutik, kostar inte mycket i de små mängder man behöver. Var mycket noga med koncentrationen i flarran. Jag sänkte totalt mina Vallisneria, hornsärven samt ett gäng flytväxter när jag testade oxydator första gången (med något för hög koncentration kom jag på i efterhand). Knäckte samtidigt en invasion av blågrönalger (tror silvertråd kan vara en del av orsaken till det). Firrarna trivdes däremot bra, inga problem där.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...