Flera snäcklekare i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LottenE

    Flera snäcklekare i samma kar?

    Hej!

    Ny här ;-). Väntar just nu på mitt 475-liters kar som kommer hem i veckan. I väntan på det så planerar jag framtida invånare för fullt, kul värre!!! I vilket fall så funderar jag på att ha fler än en snäcklekare i karet, går det? De jag helst vill ha är L.multifasciatus och L.stappersi. Tanken är då att ha två snäckområden i karet så att de får varsin.

    Tacksam för åsikter [:-)]
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen Lotten.

    Jag är själv ny här och ingen expert men jag har själv Multifasciatus sedan någon månad. Om det går att kombinera flera sorter låter jag vara osagt (troligen fungerar det) men jag vill ändå tipsa om att det är läckert att ha en större koloni av tex multifasciatus. Jag tror du får ut mer av 15-20 snäcklekare av samma sort i en koloni än om du väljer att ha två mindre kolonier i varsin ände av akvariet.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Ja det ska funka.
      Jag hade brevis och ocellatus i samma kar iaf.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Det beror på, skulle jag säga. Läser man på ordentligt finns det lite olika varianter av beteende med snäcklekarna. T ex är multisar kolonibildande, ocellatus och stappersi lever i harem och brevis är parbildande. Multisar i ett större område med snäckor och brevis med några egna snäckor i ett hörn av karet borde alltså funka, som jag tänker. Brevisarna kanske kan bytas ut mot Altolamprologus "Sumbu", dvärgvarianten som också är snäcklekare. Telmatochromis kanske också funkar - tror spontant att om firrarna konkurrerar om nästan samma område och ser lika ut i kroppsformen så tar man en risk. Sumbun och Telamtochromisarna ser rätt annorlunda ut än multisar. Bägge arterna torde vara duktiga på att decimera ägg/yngel för multisarna.

        Jag hade iaf inte provat med olika arter snäcklekare i samma kar, hade hellre hållt någon annan firre med lite annorlunda beteende tillsammans med dem. Personligen tycker jag man får ut mer av akvariet då.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • sacha
          Användare
          • juni 2005
          • 59

          #5
          Jag håller med ovanstående. Själv har jag brevis, min kompis ocelatus, å dom står ungefär vid sina snäckor å grejar lite, enda skillnaden är att ocelatus gräver å ser annurlunda ut. Så beteendet är ju ganska så likt som sagt. Så jag skulle också satsat på en större grupp tillsammans med en annan fisk..

          Kommentar

          • LottenE

            #6
            Tack för alla svar! Det blir nog bara en snäcklekare i karet, antingen Multisar eller Stappersi. Som komplement till karet tänkte jag mig sedan Neolamprologus pulcher samt Paracyprichromis nigripinnis, tror ni att det skulle fungera? Skulle jag även kunna tillsätta en fjärde art? Förslag på vad jag i så fall skulle kunna komplettera med mottages tacksamt []

            /Lotten

            Kommentar

            • Buckshot
              Användare
              • april 2002
              • 244

              #7
              Du skulle kunna ha ngn sorts Jullar.
              Transcriptus t.ex
              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Både pulcher och nigripinnis borde funka mycket bra. pulcher har dock en tendens att ta över karet efter ett tag, när de börjar producera yngel. Ett förslag på fjärde art blir då ett par-tre Synodontis petricola. Klipper en del yngel och gör att firrar med revir alltid måste vara på sin vakt.

                Lägger du ett bra gäng snäckor på ena halvan av botten, ett tjusigt stenröse på andra halvan samt skärmar av ljuset från rampen med lite aluminiumfolie (och gärna bygger lite lodrät inredning just under skuggan) så kan du styra var fiskarna kommer att vara. Snäcklekarna klipper självklart snäckorna, pulchern stenröset och nigripinnisen ställer sig i skuggan, med lite raider utåt. petricolan kör över hela karet. Borde bli en riktigt trevlig kombo.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Jorsa
                  Användare
                  • december 2003
                  • 199

                  #9
                  Jag har ett par Brevis ihop med att par Signatus i ett 140 literskar, det fungerar utmärkt.
                  Ett gäng snäckskal i varje hörna och en massa sten i mitten.
                  Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                  Kommentar

                  • LottenE

                    #10
                    Tack igen för svaren! Ett speciellt tack till Patrik förslaget på inredning, skall verkligen försöka få till det som du beskrev så bra! Återkommer framöver om hur det har blivit, även med bilder ;-)

                    /Lotten

                    Kommentar

                    Arbetssätt...