Hjälp mig att välja fiskar! 1-2 olika ciklider+något annat.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ex-Rated
    Användare
    • oktober 2005
    • 21

    Hjälp mig att välja fiskar! 1-2 olika ciklider+något annat.

    Jag får alltid ångest varje gång jag ska välja fiskar och det slutar med att jag bara tar några och det brukar ju inte bli så bra alltid. Denna gången tänkte jag fråga runt lite med er experter och se vad ni har att säga.

    Jag har ett 152 liters akvarie med rätt så mkt rötter i , lite lavasten och shiffer..
    Jag hade tänkt att skaffa mig en eller 2 sorters ciklider, ett stim med tetror och kanske någon Ancistus. Cikliderna ska vara fredliga och ganska små, max 10 cm som vuxna. helst mindre.
    Jag har tittat lite på Schackbrädes ciklid och det verkar ju vara en fredlig och bra art. eller?
    Jag har också tittat lite på apistogrammasorter. Går det att ha dessa 2 i samma akvarie?

    Ge mycket gärna förslag på vad jag ska ha för ciklider, dvärgciklider då kanske....

    / Björn
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Jag tycker du ska skaffa kakaduaciklider, en hanne och 2-3 honor. Ta ur lavastenarna(smaksak) och lägg i lite eklöv. Schackbrädescikliderna är lite känsliga och är bara snygga om dom mår riktigt bra.

    Kommentar

    • Ex-Rated
      Användare
      • oktober 2005
      • 21

      #3
      Eklöv? kommer inte de att ruttna och bli helt bruna?
      ok tack för tippset på kakaduaciklider. Jag tror nog att det kan bli några sådana... Kan jag ha en till sort ciklider? inte bara kakaduacikliderna...

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jo löven kommer att bli bruna och fina och så småningom ruttna. Men just eklöv(och även boklöv) förmultnar relativt långsamt.

        Varför inte börja med bara kakaduorna? Gör du det trivsamt för dom leker dom nog och då kanske du inte vill störa dom med fler medinvånare. Vill du ändå trycka in mer fisk skulle jag rekommendera flaggciklid eller Biotodoma cupido, även om akvariet då blir i minsta laget.

        Kommentar

        • Ex-Rated
          Användare
          • oktober 2005
          • 21

          #5
          Jag har nu fått höra att kakaduaciklider är kortlivade. Stämmer det och hur länge lever de igentligen?

          ps. Jag vill gärna ha mer förslag på små ciklider som jag kan ha. ds

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Ja, Apistogramma anses kortlivade, en del säger att de ofta dör efter ett år. Jag har ett par Ap hongsloi som är minst två år. En ytterst ovederlagd teori of mine är att du kan förlänga överlevnaden genom att inte ha så varmt i vattnet, gärna utan doppvärmare. Alltså 23-25 grader i st f 26-28 som föredras av många.

            Kommentar

            • Ex-Rated
              Användare
              • oktober 2005
              • 21

              #7
              ok.

              Ge gärna lite mer förslag på fiskar som jag kan köpa. Behöver ju inte vara kakaduciklider även om det lutar däråt.
              ps.
              Jag ska köpa fiskarna i Jönköping. Så Djurmagasinet, Gecko zoo, Aqua Life, A6 zoo och Rilo Zoopermarket är ju de ställen som jag kan köpa fiskar på....

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                finns ju den som är rätt fin, boliviansk fjäril, även vanlig fjärilscikid är fin.

                Kommentar

                • Ex-Rated
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 21

                  #9
                  Har haft fjärilsciklid och det går ju fan inte få yngel på dem. Äter bara upp äggen. Så dom tänker jag inte ha på ett bra tag till.

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    var inne på Djurmagasinet i jkpg igår och dom hade en hel del apistos skitsnygga kakaduor...du kan ju även ha sajicaciklid oxå det hade dom där med...

                    Kommentar

                    • DBrave

                      #11
                      Det kan väl hända att kakaduor är kortlivade, men Apistogrammorna är massa skoj för liten storlek. Testa macmasteri, hongsloi eller något. En fördel med att de inte lever i evighet kan ju vara att man får testa lite nya arter då och då.
                      David

                      Kommentar

                      • Ex-Rated
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 21

                        #12
                        Hur stora blir dessa sajicaciklid då?

                        Jag har kommit så här långt med planeringen nu.
                        Kakaduciklid, sajicaciklid eller möjligtvis någon annan.
                        ett stim med kanske 20 kardinaltetror.
                        4 ancictus

                        och om det får plats kanske några kuhli ålar. Vad sägs om det?

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Sajicaciklider blir upp till 10cm...
                          ja tror att det skulle funka bra med den uppsättningen du har gjort...möjligen nån ytfisk typ bilbuk eller fjärilsfisk skulle nog inte skada.

                          Kommentar

                          • Ex-Rated
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 21

                            #14
                            Jag tycker att kuhli ålar är mycket roliga fiskar. Hade såna för något år sedan som fick yngel och det var mycket roligt.
                            Jag har också kollat på kakaduorna på Djurmagasinet men är inte de lite för stora/gamla? Känns som att de kommer att dör när som.....

                            Kommentar

                            • Jorsa
                              Användare
                              • december 2003
                              • 199

                              #15
                              Jag tycker nog inte att du ska ha Apistogramma ihop med Sajica i det karet, det är nog i minsta laget.
                              Sajican blir rätt så aggresiv när dom leker. Mina jagade bort mina Hantelcilder på 17 cm utan problem.
                              Frågan är om en liten Kakadua skulle klara av det, kanske går om det finns grottor som är för små för Sajican.
                              Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...