Mina Hornsräv...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • april 2002
    • 125

    Mina Hornsräv...

    Hej!
    Jag förstår inte varför alla hornsräv, vattenpest, och cabomba jag köper alltid blir fula och algbevuxna och till slut dör. Jag har köpt hornsräv för några väckor sedan, som nu har blivit fula och lite algbevuxna. Dom har nu vänt toppen åt sidan och slutat växa.
    Akvariet är nystartat och jag har en anubias planta och mycket javamossa. Dom värkas trivas... Akvariet har inte så mycket alger någon annan stans, men på hornsrävet, varför?
    Konstigt, jag förstår inte...
    Mvh Patrik K

    P.K
    MVH Patrik K
  • Kristofer

    #2
    De växter du nämner, tar alla sin huvudsakliga näring direkt ifrån vattnet och inte genom några rötter.

    Jag misstänker att Javamossan konkurerar ut de övriga växterna. Försök att tillföra växtnäring så att alla växterna får den näring de behöver.

    Jag skulle nog också minska ner javabeståndet.

    Lycka till

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Hej Patrik!

      Cabomba och hornsärv vill ha massor av ljus och vatten som inte rör sig så fort, dessutom näring tillgänglig i vattnet. Vattenpesten är känslig för alltför höga temperaturer och räknas mer som en subtropisk växt till skillnad från de tropiska som ÄR de bästa växterna för akvariet.

      Javamossan behöver inte lika mycket ljus och konkurrerar därför ut de mer krävande växterna.

      Hur mycket ljus har du till akvariet och hur djupt är det?


      Anette

      Kommentar

      • patrik_k
        Användare
        • april 2002
        • 125

        #4
        Jag har ett lysrör, till akvariet som är ca 35 cm högt. Jag gav växtnäring för ca två väckor sedan...

        Jag ska på lördag åka på begravining utomlands, jag kommer att stanna kvar där i ca en väcka. Nu har jag lite problem med discusarna. Jag får dra ner till en matning om dagen efterssom det är lite "dumt" och be grannen och mata två gånger om dagen.
        Jag får nog göra vattenbyte någon timma före vi åker...
        Tycker ni att jag ska ge växtnäring till hornsräven igen?

        Mvh Patrik K


        P.K
        MVH Patrik K

        Kommentar

        • Anette
          Användare
          • april 2002
          • 178

          #5
          Hej Patrik!

          Tillsätt växtnäring vid varje vattenbyte. Jag tycker att de flytande sorterna är de bästa, se till att den innehåller järn bara.
          Jag brukar ta halva den rekommenderade dosen men är noga med att göda vid varje vattenbyte.

          Jag skulle rekommendera dubbla lysrör för optimal tillväxt.

          Förresten - varje gång jag bett någon mata har det blivit i överflöd. Be grannen mata varannan dag och gör helst i ordning färdiga matportioner, mindre än de du brukar ge, så behöver du inte oroa dig för vattenkvalitén heller.

          Lycka till
          Anette

          Kommentar

          Arbetssätt...