Pseudotropheus Elongatus bara dör :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    Pseudotropheus Elongatus bara dör :(

    Tjenna

    har problem i mitt malawikar
    Jag har cirkus 10 st Labeotropheus trewavasae, Thumbi West och 10st Pseudotropheus Elongatus Ornatus Tanzania Chuwa

    Dom är relativt små så det är inte speciellt trångt för dom
    Karet är inrett med mycket sten så dom har mycket gömställen som dom kan dra sej tillbaka till om dom blir rädda
    Ingen fisk är speciellt dominerande eller elak mot någon annan heller

    Problemet är att Chuwarna dör en efter en varannan dag ungefär
    Karet har varit igång snart 1.5 månad så filter och allting borde bara i bra form

    Både Trewavasarna och Chuwarna ser ut att må bra, pigga och glada och ingen symtom på någon sjuka


    I början var det mest dom minsta chuwarna som dog, så jag trodde de var mycket att dom kanske bli jagade eller liknande, men idag märkte jag att den största hannen hade laggt sej på rygg och checkat in

    Kollade nitrit idag men det är noll. kollade PH med och de låg över 8

    bara undrar om ni vet vad det kanske kan vara eller något knep eller råd för att råda bot på fiskdöden

    Akvariet är på ca 150 liter, filtreringen är ett Eheim 2217 med 2/3 makaroner och sista biten blå filtermatta
    Belysning är ett Power Glow rör som är på 10tim om dagen

    Jag matar en gång om dagen med (något jag inte kommer på namnet på nu)
    Det är små små röda små pellets som ska vara bra enligt min kompis som själv odlar malawi, dyrt som guld iaf

    Gör 30% vattenbyte en gång i veckan, och dagen innan VB så matar jag inte.

    Så har ni några tips så skriv dom här, det är lite trist att håva upp en död fisk varje morgon

    Mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    En som jag känner har ornatus och jag har för mig att han haft problem med dem också pga deras aggresivitet. Hur är syresättningen på akvariet? Är det enda som jag kan komma på, skulle iof kunna vara maten också.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      En som jag känner har ornatus och jag har för mig att han haft problem med dem också pga deras aggresivitet. Hur är syresättningen på akvariet? Är det enda som jag kan komma på, skulle iof kunna vara maten också.

      Mvh/ BB
      Jag märker inte av någon som helst aggresivitet allt, men dom är relativt små änså länge
      Syresättning...jadå utblåset är riktat upp mot ytan så det är bra virvel i kela karet

      mvh Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      Arbetssätt...