specialbeställa akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • juni 2004
    • 79

    specialbeställa akvarium?

    Hej!
    Har länge letat efter ett bra akvarium till mina labyrintfiskar. Jag vill ha ett akvarium som är ganska lågt ca 35-40cm & långt 120-150cm. Detta verkar omöjligt att hitta i vanliga akvarieaffärer eller på begagnat marknaden, så nu undrar jag vart man kan specialbeställa ett sådant akvarium? Hur mycket extra brukar det kosta att specialbeställa?
    ( vet ni nån butik som har ett sådant akvarie färdigt får ni gärna skriva det också )

    Mvh/ Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Hej!
    Det finns många som gör akvarium på beställning men här är länkar till 2 utav dom:


    Kommentar

    • pleco
      Användare
      • april 2002
      • 516

      #3
      Imazoo och Åled tillverkar akvarium på beställning ,tror det går att specialbeställa från PWSS också .
      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Eller så gör du det själv....Det är ganska enkelt och kul.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Johan i mullsjö ska sluta göra akvarium inom kort

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ett sådant kar är enklare än man tror att göra själv - när det är så lågt tar man inte för stora risker heller. Jag har limmat några egna kar, och en sköldpaddslåda som var 80x50x20. Slug som jag var limmade jag lådan så att det gick att använda som akvarie också, och ett gäng killis trivdes ypperligt där i lång tid.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              jag har precis beställt ett måttat kar till...och jag tror att de flesta som säljer kar kan ta hem det till dig!

              Deathdealer

              (en litelite fråga, tänker du ha lågt vattenstånd i karet? dvs inte fylla det helt och köra med heltäckande ramp?? Jag fick aldrig mina att bygga "skumbon" förrän vattennivån i karet var lågt, och jag hade fullt med växter som täckte ytan samt givetvis varmt som attan i luften ovan vattnet...men nu är jag inget proffs på något sätt!!...bara nyfiken)
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Danne_mull
                Användare
                • november 2005
                • 60

                #8
                Ursprungligen postat av bmwpower
                Johan i mullsjö ska sluta göra akvarium inom kort

                Det har han sagt i flera år...

                Kommentar

                • Me
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 79

                  #9
                  Tack för alla tips! Kanske borde man bygga själv, glaset skulle ligga på ung 450kr enligt glasmästaren. Problemet är dock att jag aldrig har byggt något innan... men nån gång ska ju vara den första! Annars hade Globefish riktigt bra priser!
                  Med risk för att verka dum: Vem är Johan i Mullsjö?!
                  Har iaf bestämt mig för måtten: 150*50*35, tror det blir bäst eftersom jag ska ha en bakgrund i oxå.

                  deathdealer: Akvariet är inte direkt tänkt som ett odlingsakvarie, men visst ökar det chansen med ett så lågt akvarium. Jag har flera olika bettarter (bl.a munruvaren betta pugnax) & ett gäng gurami som ska bo där, vill jag ha en säker lek och ta vara på yngeln flyttar jag dem till ett lekakvarium. Men har man tur kan det bli några få yngel då och då.
                  Har du haft ett liknande akvarium?

                  Mvh /Anna Karlsson, Växjö
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                  Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                  Kommentar

                  • Danne_mull
                    Användare
                    • november 2005
                    • 60

                    #10
                    Ursprungligen postat av Me

                    Med risk för att verka dum: Vem är Johan i Mullsjö?!
                    Här är han : http://www.specialakvarie.se/


                    M.v.h. Daniel

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      @Me; nepp, inte ett så lågt kar, men enda gången jag fick mina att leka när det var extremt lågt vatten i karet, och fullt med växter på ytan. Hade jag satt upp ett liknande kar idag, så hade jag gått på din linje, men skulle valt ett 60 djupt kar ifall jag skulle haft bakgrund i det. Sen skulle jag inte fylla hela vägen upp, bygga en "tröskel" vid bakgrunden så att jag kunde ha växter som gick ovan ytan...och varmt, mycket varmt i luften ovan karen!!!

                      Men det är jag *asg*

                      Lycka till önskar DD
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        Daniell Mulkl Det är bestämt att han ska lägga ner förste mars.

                        Med dom måtten bör du har en 8mm skiva i botten.
                        Måste säga att det var en billig glasmäsatre med tanke på att att 4mm har listpris 250kr/kvm

                        Kommentar

                        • Me
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 79

                          #13
                          Jag vet inget om glastjocklek, jag bara gav killen måtten & han gav mig ett pris, ett hel ok pris :-) Det där med en list & växter som går lite över vattnet var en bra idé! Får skissa lite på det!

                          Mvh/ Anna Karlsson, Växjö
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                          Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            kolla så att det är tjockt glas nog.
                            Sedan bör man ju tänka att om man ska sälja det så är ett hemmabyge svårare att sälja.
                            Samt att gå det läck så kan försäkringsbolagen blir svåra att ha med att göra.
                            Bara ett tips.

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Man kan ju inte hela tiden planera för försäljning så fort man köper något. Tänker alla i de banorna kommer det förmodligen aldrig tillverkas ett akvarium med udda mått eller riktigt stora akvarier.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...