Stressar vattenbyte en tuggande hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itsa
    Användare
    • november 2005
    • 44

    Stressar vattenbyte en tuggande hona?

    En enkel fråga: Kan jag fortsätta med mina vanliga vattenbyten fast jag, sen en vecka tillbaka, har en tuggande hona i akvariet?

    Går allt bra och hon tuggar på, kommer jag att införskaffa ett yngelkar och flytta över henne dit såsmåningom...

    ---------------------------------------------------
    6 st Haplochromis sp 44 + 2 ancistrus i ett 222 liters
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Grattis till leken, hoppas det blir några småttingar av de!

    När det gäller vattenbytena ska inte vara några problem, byta som vanligt.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Itsa
      Användare
      • november 2005
      • 44

      #3
      Tackar!

      Kommentar

      • calle-hallabro
        Användare
        • juli 2005
        • 303

        #4
        Byt gärna mer vatten!

        //Calle
        **********
        En Mal idiot!
        www.goc.se

        Kommentar

        • Itsa
          Användare
          • november 2005
          • 44

          #5
          Mer i liter eller oftare...?

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Alla vattenbyten stressar. Det gäller såväl hannar som honor. Därför så skall man inte byta mer än vad som är nödvändigt. Vad som är nödvändigt är individuellt från kar till kar, därför tycker jag att ett nitrat och ett fosfattest är guld värda. Och då slipper du förmodligen en del av vattenbytena.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #7
              Det jag menar är att när man byter mycket vatten (lite och ofta) så har man alltid ett bra vatten, vilket gynnar lek och minskar sjukdomsrisker med mera.
              Att vattenbyte skulle stressa fiskarna beror väl i så fall på hur man gör vattenbytet och med vilken temp.
              Klart kör man ner en spann i karet å tar upp vatten med och sedan häller ner iskallt vatten med spann som vissa gör, ja då stresser det självklart!
              Vi lyfter inte ens täckglaset när vi gör vattenbyte och detta görs nästan varje dag för att vi ska ha ett så bra vatten som möjligt i karen.

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Jag är inne på Tropfrogs linje - allt trixande med karet, inklusive vattenbyten, stressar firrarna. Även om man kör med helautomatiska vattenbyten så förändras ju vattnets sammansättning lite, och det kan räcka för att stressa firrarna - lite. Behöver iof inte spela någon större roll ens med ruvande honor. Bra vattenkvalitet stärker ju firrarna, helt klart. Tror på "överdimensionerade" filter. Ger bra vattenkvalitet en längre tid, utan vattenbyten.

                Har annars funderat på det där med att byta lite men ofta. Gör man det med vatten direkt från kranen, oavsett temperatur, så finns det ofta lite klor eller liknande i vattnet. Stressar också firrarna. Kan man förbereda vattnet något/några dygn innan är det absolut bäst - men det är inte så skoj att ha en vattentunna i bostaden...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...