salt vid varje vattenbyte???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    salt vid varje vattenbyte???

    jag har provat att hälla i 4dl (2dl/100l) salt i mitt 222 liters akvarium för att jag har troligtvis en sjuk firre
    läste i min bok (back to nature guide om malawicikider) att om man har en fisk som är sjuk så kan man hälla i salt men kan man göra det varje vattenbyte och hur mycket? är det bra att göra det utan att en fisk är sjuk?

    något annat ni vet om detta så säg bara till...kan aldrig bli för mycket info
    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Här finns en hel del o läsa.

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Filterludd
      Användare
      • augusti 2005
      • 29

      #3
      Hej.

      Jodå, det är alltid bra att dosera i lite salt. Kom ihåg att om du doserat salt för alla 222l en gång och byter en tredjedel (74 l) av vattnet är det bara de 74 l du ska beräkna den nya saltåtgången på. Det kanske är en självklarhet, men det händer att hjärnan slutar fungera och man doserar i salt för hela akvarievolymen vi vattenbyte.

      Saltet är bra mot parasiter som angriper fiskarna, men det finns andra sjukdomar också. Vad är det för symptom? Kanske är det annan medicinering som borde vara på sin plats. Du kan säkert söka på andra trådar i forumet om du är osäker.

      B
      "Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."

      Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsida

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        Ursprungligen postat av Filterludd
        Hej.

        Jodå, det är alltid bra att dosera i lite salt. Kom ihåg att om du doserat salt för alla 222l en gång och byter en tredjedel (74 l) av vattnet är det bara de 74 l du ska beräkna den nya saltåtgången på. Det kanske är en självklarhet, men det händer att hjärnan slutar fungera och man doserar i salt för hela akvarievolymen vi vattenbyte.

        Saltet är bra mot parasiter som angriper fiskarna, men det finns andra sjukdomar också. Vad är det för symptom? Kanske är det annan medicinering som borde vara på sin plats. Du kan säkert söka på andra trådar i forumet om du är osäker.

        B
        jag tror att det ä början på bukvattensot...det handlar om en saulosihoa som börjat matvägra elller försöker äta men spottar ut maten igen...har också blivit skygg [:-(]
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        Arbetssätt...