Frågor om Sajica yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus-Hbg

    Frågor om Sajica yngel

    Tjenare jag har ett 540L kar med 2par Sajicas, sex eldbukar, sex Ancistrusar, flock neon tetror, 4 Pansarmalar...

    Det ena paret Sajicas har lagt rom och ynglen är nu frisimmande [] .
    Föräldrarna simmar runt med ynglena överallt i karet och kör bort alla fiskar som är i vägen, dock verkar honan vara under väldig press hela tiden så ingen annan fisk kommer åt ynglen, Sajica hanen är störst i akvariet och ingen annan fisk vågar sig i närheten av honom äns så det hjälper ju lite..

    Mina frågor:
    1. Ska jag låta föräldrarna ta hand om ynglena helt själv eller skall jag ta hälften och sätta över dem i ett annat kar?

    2. kan jag ge dem levande artemia direkt i 540L karet eller vad ska jag mata ynglena med?(Matar föräldrarna dem) ?

    3. Hur länge vaktar föräldrarna ynglen alternativt när tycker föräldrarna ynglena inte är barn längre utan MAT [:-(] ..


    Alla svar uppskattas.

    Mvh: Macke
  • Markus-Hbg

    #2
    måste tillägga att se föräldrarna "valla" runt dem små liven i karet är en fröjd för ögat..

    Kommentar

    • Jorsa
      Användare
      • december 2003
      • 199

      #3
      1. Vill du har kvar yngel från dom tycker jag att du ska ta ut hälften av ynglen. Om inte låt, dom vara med föräldrarna. Nu när dom har börja leka kommer du förmodligen att ha yngel ganksa ofta, mina Sajica lekte varannan månad när dom väl hade kommit igång.

      2. Jag lät mina yngel gå med föräldrarna och jag matade dom enbart med pellets och flingfoder, ynglen verkade klara sig på detta, men om du kommer på ett bra sätt att få ner artemian till ynglen så är det givetvis det att föredra.

      3. Dom kommer nog att vakta tills nästa kull kommer, det gjorde iallafall mitt par. Då kommer dom att köra iväg dom eller äta upp dom, men detta beror nog enbart på att nästa kull ska få plats och inte på att föräldraran är hungriga.

      Måste tillägga att Sajican är en av dom roligaste fiska jag haft, och hanen är trots sin ringa storlek rätt så maffig. En "liten stor fisk" om man så säger.
      Senast redigerad av Jorsa; 06 januari 2006, 09:09. Anledning: bild
      Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        här finns ett tips om hur man får ner artemian på rätt ställe.
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Markus-Hbg

          #5
          Tack för svaren nu vet jag lite mer hur jag ska göra

          Kommentar

          Arbetssätt...