Blå-aktiga Röd-zebrayngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • mars 2005
    • 254

    Blå-aktiga Röd-zebrayngel?

    Har fått yngel på mina röd zebror i flera omgångar och har funderat ett tag på ett par av yngelena om de verkligen är från röd zebra.
    Jag har 1 dominant blå hane och 3 OB-honor samt 1 "röd" hane och 1 röd hona. Ynglena jag har ser antingen mörka (nästa svarta) ut vilka är OB/MC eller ljusgula/orangea från den röda honan.

    Då jag håller alla hela tiden ut i mitt sällskapsakvarium så spottar de däri och jag ser aldrig vilka yngel som är vems. Från någon av de senaste kullarna verkar det dock finnas några yngel som är blå-aktiga (se foto nedan) vilket det inte varit i tidigare kullar.
    Funderar på om det verkligen är röd zebra eller om det är någon av mina andra arter som gått och ruvat... Vad jag vet så är det bara mina Kadango Red fin samt Afra Edwardi som gått och tuggat, Kadangon utesluter jag då det inte alls matchar utseendet. Mina afror gick inte hela tiden ut vad jag vet.

    Så efter min långa (och ointressanta?) beskrivning av det hela så undrar jag om ynglet på bilden nedan kan vara från Röd Zebra, om inte kan det vara mina afror eller någon annan art jag har i karet (se min zoon för mer info om vilka arter jag håller)?
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • Midas_Tom
    Användare
    • mars 2005
    • 809

    #2
    röd zebra hane ?
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

    Kommentar

    • Pikkenix
      Användare
      • mars 2005
      • 254

      #3
      Syns det så tidigt alltså?
      Betyder det också att alla de yngel som inte är blåa utan mörka istället är honor?
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

      Kommentar

      • Fr BuBu
        Användare
        • mars 2004
        • 126

        #4
        Det fina med "röd zebran" är att även ynglen är färgade från början..alltså blå hanar (kan vara lite mera gråblå från början) och honorna är röda. Men det är lite lurigt för det finns ju även röda som blir hanar...alltså lite ljusare röda men DET ser man inte förrän de blir lite större. Läs på artbeskrivningarna så ljusnar det kanske lite.
        Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det ser ut att vara yngel av en blå hane. Röd zebra är härliga då det inte behövs vara blå hane som befruktad utan att det ligger i generna att avge blå hanar.

          Jag hade en blå hane som var den dominante och lekte av alla honorna, men han fick enbart blå hanar med en av honorna...resten av honorna avgav enbart röda yngel, både honor som hanar.

          Kommentar

          • Pikkenix
            Användare
            • mars 2005
            • 254

            #6
            De yngel jag fått från OB-honorna och den blå hannen är än så länge 2 blåa yngel och sen är det väl en 15-20 överlevande mörka vilket således bör vara antingen OB eller MC - en ljuvlig skörd med så pass många honor isåfall!

            Ynglen från min röda hona har alla varit röda såhär långt.

            Tack för klargörandet iafall, hade inte sett blåa yngel från röd zebra innan bara...
            Mvh
            Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

            Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

            Kommentar

            • Bosse.J
              Användare
              • augusti 2003
              • 205

              #7
              Jag har precis fått yngel av mina Rödzebror. Och ungefär hälften är bruna. Jag trodde att det var en ensam hongihanne som hade varit framme och lurat ut honan på "dåligheter". Men så äste jag den här länken http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=701 och där är det ju en del yngel som är bruna. Så jag lugnade ner mej lite. För jag fick för mej att dom bruna blir blå hannar med tiden. Men nu blir jag fundersam igen, när jag läser den här tråden.
              Bosse.J

              Kommentar

              • steveharris
                Användare
                • september 2003
                • 243

                #8
                När jag hade röd zebra så fick min blå hane och OB hona blå och bruna yngel. De blå var hanar och de bruna blev OB honor när de började "färga ut". Jag vet inte om detta är generellt men det hände med mina iaf....
                Patrik

                Kommentar

                Arbetssätt...