akvarieflytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • december 2004
    • 80

    akvarieflytt

    Hej!

    Kommer att behöva flytta mitt tanganyikaakvarium på 310 liter mellan Göteborg och Karlstad nästa vecka, det är ca 25 mil och tar väl en tre fyra timmar.

    Behöver lite tips om hur jag gör bäst för att allt ska gå så bra som möjligt.
    En tanke är att köra med ett antal 10-liters hinkar med lock som jag fyller till hälften med vatten, borde gå bra va?

    Fiskarna som ska med är ca 15 N multifasciatus varav de flesta yngel, 4 halvvuxna J regani, 2 halvvuxna A Calvus 8 P Nigripinnis och en Synodontis.

    Har ett ytterfilter med filtermattekuber, kan jag hålla liv i bakteriekulturen genom att lägga kuberna i en hink under resan.

    Är säkert inga problem men jag har aldrig flyttat ett akvarie förut så jag tänkte bara kolla om man kunde få lite tips för säkerhets skull.

    Erik
  • Stefan63
    Användare
    • februari 2005
    • 192

    #2
    Jag var i Kungälv för någon dag sedan och köpte fisk, en enkel resa på 32 mil. Det var inga problem att transportera dom.
    Jag var inne på Bauhaus och köpte 30L backar som var staplingsbara med lock, fyllde de till 80% med vatten (60% akvarievatten och 20% nytt). Jag hade ca 30 fiskar (ungdjur) i varje back. Fast bilen skumpa och hoppa i drivorna kom inget vatten ut.
    Ecc satte jag på 26 grader, så de hade varmt och gott.

    Lycka till !

    Mvh
    Stefan
    Senast redigerad av Stefan63; 07 januari 2006, 08:22.
    Stefan63

    Kommentar

    Arbetssätt...