Hur matar man med Zuccini?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel K
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    Hur matar man med Zuccini?

    Tänkte ge mina ancistrus lite Zuccini men märkte att skivorna flyter. Hur matar ni med Zuccini åt era malar? Inte kommer väl ancistrusarna upp till ytan på nätterna?

    Ska man ge en så pass stor bit att den är borta nästa dag eller en lite större bit som man plockar bort resterna av efter nån dag?
    Malawi: 450l, 112l, 54l
  • wenger
    Användare
    • februari 2003
    • 233

    #2
    stick en sked igenom den så sjunker den. Du kan även använda gurka eller skalade ärtor det älskar dom.

    Ta bort det som är kvar dan efter annars blir det bara slemmig klump efter ett tag.

    Kommentar

    • Fr BuBu
      Användare
      • mars 2004
      • 126

      #3
      Zuccini har jag inte matat med men väl gurka så det är väl sak detsamma. Jag "trär" upp gurkskivan (c:a 1 cm tjock) på ett teskedskaft så håller det den nere. Det brukar inte bli precis något över men om det blir det plockar jag upp resterna dagen efter. Andra förslag kan kanske vara ärtor som du trycker bort skalet på. Brysselkål är också en ancistrusfavorit.
      Jag fick rådet en gång med zuccini att man skulle förvälla den lätt innan, tyvärr var jag inte klok nog att fråga varför.
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jag hackar mina i mindre bitar och fryser dom. Tinar du dom innan du slänger ner dom så sjunker dom.

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • mars 2004
          • 126

          #5
          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
          Jag hackar mina i mindre bitar och fryser dom. Tinar du dom innan du slänger ner dom så sjunker dom.
          Det där lät ju smart, men blir de inte väldigt mjuka och slippriga? ja jag menar så att det mest blir kladd av dem?
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Nej, dom blir inte mjuka eller slippriga så att dom faller sönder eller så. MEN. Jag blev faktiskt lite osäker när jag kom med det enkla knepet för jag har gjort ordning en frusen påse squashbitar nu i jul och testat några gånger med vid närmare eftertanke blandad erfarenhet. Jag har slängt i några bitar och de har försvunnit snabbt och jag har sett dom på botten. Men alla har inte sjunkit direkt så därför testade jag nu igen och lät en bit tina upp helt medan jag kollade på kommissarie Lynley - och den flöt[]! Kanske ska man koka dom lite först? Jag vet att Daniel60 här på forumet kastar i småbitar som sjunker. Han kanske kommer in här snart och kan reda ut saken...

            Kommentar

            • Gandalf
              Användare
              • april 2002
              • 29

              #7
              Hej
              Kolla på dena sida

              Där får ni lite hjälp om detta ämne. Har själv testat och det fungerar att koka upp och frysa in.
              / Robban J

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Nu har jag kokat bitarna tre minuter och sedan fryst in dom. Tar ut dom, tinar upp dom och lägger i dom i akvariet. Det går utmärkt, kokningen var alltså nödvändig.

                Vad som hände med de kokade bitarna vid infrysningen var dock att dom klumpade ihop sig till en sammansatt boll av alla småbitar till skillnad för dom mera formstyva okokta bitarna jag frös innan. Nästa gång ska jag därför styckfrysa dom innan jag lägger ihop dom i samma påse.

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 126

                  #9
                  Skulle det inte vara möjligt att koka den hel fast lite längre då och sedan skiva den? fast den blir kanske väldans mjuk?
                  Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Det kan man säkert. Jag skalar den och tar bort innanmätet innan vilket blir svårare om du kokar den först. Vad skulle fördelen vara?

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Vad är det för fel med skedtricket? Enklast... spetsa gurk/squash snutten å plums!
                      Anders L

                      Kommentar

                      • ryghar
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 215

                        #12
                        Skedtricket fungerar utmärkt! Hur enkelt som helst
                        Janne
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Fr BuBu
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 126

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                          Det kan man säkert. Jag skalar den och tar bort innanmätet innan vilket blir svårare om du kokar den först. Vad skulle fördelen vara?
                          Inte så mycket fördel, det var en tanke för att den inte skulle klumpa ihop till en boll bara.

                          Skedtricket funkar jättebra, bara att man blir attans blöt varje gång man skall hämta upp en ful tesked från botten...men som sagt det är ju en blöt hobby
                          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #14
                            Fattar inte vitsen med skedtricket. Fult med massa skedar som man måste hämta upp på botten. Då kan man lika gärna skjuta ner grönsakerna med harpun. Nänä, choppa, koka, frys och plums.

                            Hm, nu såg jag, det var ju ungefär det du sa Fr BuBu.

                            Kommentar

                            • Kalle-El
                              Användare
                              • augusti 2005
                              • 255

                              #15
                              [QUOTE=wenger]stick en sked igenom den så sjunker den. Du kan även använda gurka eller skalade ärtor det älskar dom.

                              Ursäkta en dum fråga men hur skalar du en grön ärta? Jag menar dom är ganska små om man säger så...

                              Tack för tipsn om gurka och Zuccini dock. skall se om mina små ancistrusar gillar att smarra på detta oxå!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...