Sjukdom i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pingvinen

    Sjukdom i akvariet

    Hej! Jag har ett 450 L akvarium med malawifiskar i. Har nu fått kraftig obalans i tanken. En fisk fick förmodligen bukvattensot, en annan dog av oförklarig anledning (såg inga symtom) och nu har min finaste fisk + en till drabbats av vad som verkar vara svamp [] Ph värdet ligger på ganska prick 7. Har nu i dag tillsatt baktopur men jag undrar om jag även kan snöra i bikarbonat för att försöka behandla svamp? []
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    #2
    Har själv fått följande råd från olika håll:
    *Byt 20-50% av vattnet en gång, sedan 10% per dag ett tag.
    *Förhöj ph med bikarbonat (vet dock inte om detta är tillrådigt när skadan redan är skedd)
    *Mot svamp och skador, tillsätt salt (gärna ektozonsalt i ditt fall)
    *Mot bukvattensot, prova att mata firrarna med Koifoder

    Kommentar

    • Malawifisk
      NCS Medlem
      • december 2012
      • 95

      #3
      Det framgår inte varför akvariet blivit i obalans? har du köpt nya fiskar? rengjort det nyligen?
      Jag brukar börja med att byta vatten rejält. Tillsätta salt vanligt jodfritt havssalt . Bikarbonat
      kan vara bra höjer pH och buffrar vattnet (även om det inte är det första jag tänker på vid
      sjukdom). Har man möjlighet att kolla vatten värden kan det vara bra ledtråd.
      Sedan studerar jag fiskarna, vilka äter som vanligt, vilka beter sig annorlunda står vid ytan
      eller drar sig undan?.När jag identifierat sjuka fiskar studerar jag symtomen, syns det något?
      Jag har haft mycket bra resultat med Waterlife produkter,är det vita förändringar tar Protozin
      hand om pricksjuka,svamp.sammetssjuka, är det bukvattensot fungerar Octozin bra.
      Fördelen är att nyttiga bakterier i filter överlever och även yngel brukar klara sig bra.
      Jag tror inte att du har både svamp och bukvattensot samtidigt. Svullnar fiskarna, slutar äta
      drar sig tillbaka, hostar-då kan det vara bukvattensot och här hjälper Flagyl 400mg/100 liter
      eller Octazin. Är det svamp funkar Protozin .
      Jag förlorade själv ett antal fiskar nyligen i bukvattensot eller Malawimage och här funkade
      Octazin bra något exemplar fick åka till sjukstugan och ta Flagyl.
      Starkare preparat mot bakterier brukar ta död på för mycket även alla nyttiga bakterier och på så sätt skapa en obalans i ekosystemet som är svår att återställa
      http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

      Kommentar

      • Pingvinen

        #4
        Har ingen aning om vad som hänt i akvariet. Har inte köpt nya fiskar på ett bra tag och haft igång akvariet i 3 år. Rengör akvariet en gång i veckan och byter då en tredjedel av vattnet ugnifär. Den första som "vek in fenorna" Drog sej tillbaka, svullnade upp och slutade till sist äta . Tänkte då, efter att hon varit sjuk i flera veckor, att jag skulle ta och avliva fisken. När jag så fångade henne så började hon blöda ur gälarna (lyckligtvis då inte förän jag tagit henne från akvariet). Den andre var bara död en dag när jag kom hem från jobbet, hade inte märkt några symtomer alls????? Och nu har altså två fiskar insjuknat i något som jag tror är svamp. De ser liksom ludna ut, både på kroppen och fenorna. De började med att de låg stilla i vattnet men åt, sedan kom detta ludna. Va i kontakt med en akvariehandlare som rekomendera att jag skulle tillsätta baktopur men vad jag förstår tar det inte bort svampangrepp????

        Kommentar

        • Malawifisk
          NCS Medlem
          • december 2012
          • 95

          #5
          Har akvariet varit i gång under längre tid kan det vara något som rubbar balansen. För mycket
          smuts i filter eller sand som gör att vattenvärdena blir dåliga och fiskarna blir sjuka.
          Jag har ingen bra erfarenhet av Bactopur tycker det slår ut för mycket av bakteriefloran.
          Väljer man Sera sortiment är det Ectopur-Mycopur ev Aqutan som rekommenderas mot svamp
          inte ett antibakterielt medel.
          Det gäller att inte stressa fiskarna för mycket, regelbunda små vattenbyten, bra cirkulation
          ev ett extra powerhead. Släcka belysningen, saltet som gör att den osmotiska balansen i cellerna jämnas ut.
          En fiskcell innehåller 0,5-0,9 % salt vilket innebär att man kan sätta till 2 dl salt/100 liter
          och får då 0,2% i vattnet vilket räknas som en lämplig koncentration.
          Jag skulle avvaktat resultatet av nuvarande behandling, eventuellt plockat bort de sämsta
          fiskarna till ett karantänakvarium med extra bra cirkulation och samma vatten.
          Funkar det inte skulle jag provat Waterlife Protozin och när allt verkar lugnt rengjort hela
          akvariet och startat på nytt.
          I bland är det en blandinfektion där både bakterier och svampar eller flagelllater orsakar
          symtomen ser ut som små " luddiga" områden på hela fisken och då får man försöka
          kombinera olika preparat. Även här har jag haft bra resultat med Protozin .
          http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Bikarbonat mot svamp? Fungerar det?
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Låter skumt,tycker jag.Det är väl då isf att mjukt vtn kan leda till svamp....??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              Arbetssätt...