Könskillnad Maingano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Könskillnad Maingano?

    Hur ser man skillnaden på hane-hona hos denna charmiga fisk? Har en trådsmal hona som tuggar igen. Efter förra tömningen var hon så smal att hon fick gå själv i drygt en vecka, och så verkar bli fallet nu igen. Börjar nästan undra om hon är ensam dam bland totalt 10 stycken Maingano (vore lite olyckligt i så fall).
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Ja du, denna fråga har väl varit uppe förr och helt ärligt, jag vet inte säkert, man får väl ta upp dom och kolla. Sen kan du ju säkert ana vad som är honor/hannar på storlekar och beteende. Men jag har samma trubbel som dig just nu, 5 fiskar och det verkar vara hannar allihop och det är ju skoj....not...
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      det är rätt så lätt att se på att hannen har mycket mera äggfläckar än honorna, om man nu har både hannar och honor. janne

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Brukar inte honorna även vara aningen rundare om buken samt lite ljusare på buken än hanarna?

        Kommentar

        • ryghar
          Användare
          • oktober 2002
          • 215

          #5
          Jo honorna är som stefan säger aningen ljusare än hanarna. Annars är det ju bara att vänta tills de leker o kolla vilka som tuggar
          Janne
          Min Zoon

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Icke-dominanta hanar är också lite ljusare skulle jag tro, så det är nog ingen säkert tecken.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Guzrob
              Användare
              • oktober 2004
              • 389

              #7
              Jag måste nog säga att det ända riktigt säkra sättet är att vända upp o ner på fiskarna och kolla hur hålen ser ut. Har själv haft problem med könsfördelningen på mina maingano!
              :D:D:D:D

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                "Jag måste nog säga att det ända riktigt säkra sättet är att vända upp o ner på fiskarna och kolla hur hålen ser ut."

                Öhhh, ok..... och hur menar du att hålen ser ut på honor? Är det större (för att kunna avge både skit och ägg)?

                Äggfläckarna har jag inte tittat på så mycket, men på sistone är det bara den konstaterade honan som stundtals varit ljusare.... skall kolla på äggfläckarna när jag kommit hem!

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Hos honan är det ena hålet större än det andra. Det större hålet är äggläggningshålet. Hos hanen är de ungefär lika stora.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • BigFish
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 21

                    #10
                    Mainganos är svåra att se skillnad på som ungdjur. Vänder du uppochner på dem behövs lite erfarenhet. Min dominanta hane har 2 äggfläckar, ytterligare tre firrar har 1 äggfläck, 3 saknar äggfläckar. Honor har jag, för två har tuggat. En med och en utan äggfläck. På dessa kan jag se skillnad när jag vänder på dem. De andra ev. honor kan jag inte med säkerhet se någon skillnad på.
                    Vänliga Hälsningar,
                    Jonas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...