Matfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Matfråga

    Hej har precis skaffat mig 11 firrar. Maten jag har heter Aquatic Nature Granulate 16 vitamines Afr. Cichlid Fishfood excel. Små kulor. Nu är frågan hur mycket och hur ofta ska jag mata dem både nu första veckan och sen vidare ? Fick höra att det är vanligare att man övermatar än att man matar för lite.

    //Mvh Johan
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det är mycket vanligare att man övermatar än att man matar för lite. Problemet med övermatning är inte heller vad många nybörjare verkar tro, att de skulle äta för mycket och dö för att de spricker eller så, utan för att det blir en hel mat liggandes + mycket annat smuts som gör att nitrithalterna i vattnet blir för höga. Det leder till blodförgiftning hos fiskarna. Detta är den vanligaste anledningen till varför folk misslyckas med akvarium.

    Den första veckan räcker det om du matar lite två gånger. Vecka 2-3 kan du mata lite varanan dag, sen efter 2-3 veckor kan du mata varje dag.

    Mät nitrit ofta de 4 första veckorna och byt mycket vatten när det börjar komma.
    Senast redigerad av Zaphi; 03 januari 2006, 23:00.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Blownose
      Användare
      • augusti 2004
      • 26

      #3
      Hur mycket?

      Men hur mycket ska jag mata i så fall ? 2 kulor / fisk ungefär eller hur ska man tänka ?

      Kommentar

      • hanna
        Användare
        • april 2002
        • 118

        #4
        All mat ska bli uppäten på ett par minuter.
        Mvh Hanna

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Blownose, det är skillnad på en Jack Dempsey och en guppi i antal foderkulor. Vad har du? Mer detaljer ger mer korrekta svar. ;-)

          Men Hanna ger ett bra och generellt svar.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            till mina ciklider har jag pansarmalar som är effektiva bottenätare-nästan allt som cikliderna missar tar malarna, dock är pansarmalar små och ganska nervösa och man bör ha en liten grupp,det kan uppstå problem om cikliderna är för aggro men ja har faktiskt pansarmalar med melanochromis arter och det funkar bra-visserligen var malarna redan hemtama i det akvariet innan och det kan vara viktigt med dessa ganska känsliga malar.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Malawifisk
              NCS Medlem
              • december 2012
              • 95

              #7
              Jag väljer lite robustare tuffare malar typ gibbiceps eller skäggnosmalar som fungerar som städ
              personal i akvariet och rensar bort både matrester och alger.
              http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

              Kommentar

              Arbetssätt...