Kvalité på Aqua-el?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Kvalité på Aqua-el?

    Funderar på att införskaffa ett 375-liters Aqua-el möbelkar. Men har hört från en del håll att deras "plasthuv", alltså deras heltäckande plastramp inte är så bra? T.ex. att det rinner kondensvatten längs sidorna på akvariet. Stämmer detta?

    Hur upplever ni Aqua-els möbelkar i övrigt? Bra kvalité? Nu syftar jag på deras "klassiska" möbelkar med svart möbelbänk, helglasakvarium (rak framruta) samt ljusramp i plast.

    Tacksam för svar

    //Robban
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    #2
    Har ett 375-liters (Aqua-El) själv.Kondens blir det, men rinner gör det bara när man "vickar" upp rampen.Jag har tagit bort luckan vid "matningshålet", och på så sätt blir det mindre kondens.Just det här med kondensen har jag hört är vanligt på dom flesta kar med heltäckande ramp, t.e.x. Juwel m.fl.

    För övrigt så bara tuffar det och går . . . . . .
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

    Kommentar

    • Jorsa
      Användare
      • december 2003
      • 199

      #3
      Vi har ett litet 100-liters Aqua-El på jobbet.
      Visst blir det kondens, men har aldrig upplevt att det rinner vatten på sidorna. Förutom att det kan hända när man lyfter av locket...
      Tycker att det är helt klart prisvärt. Även deras innerfiler samt doppvärmare går klockrent.
      Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        Har både ett 375 och ett 450 liters aquael men heltäckande ramp och jag håller med, kondensen blir endast ett problem när man lyfter av locket. Det tycker jag dock man kan leva med när man slipper täckglas som kalkar igen och "dimmar" ljuset från rören. I övrigt är jag mycket nöjd med kvalitet. Man får mycket för pengarna helt enkelt.
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • Rob
          Användare
          • april 2003
          • 143

          #5
          Tack för era synpunkter!
          "Bättre sent än aldrig" []

          Kommentar

          • mats_jn
            Användare
            • september 2003
            • 142

            #6
            Enda nackdelen med aqua-el är att lysrören i rampen sitter i mitten och längst bak. Man vill ju helst ha lysrören i framkant och mitten. /mats

            Kommentar

            • Rob
              Användare
              • april 2003
              • 143

              #7
              Ok det kan jag leva med. Så dåligt ljus kan det väl inte bli?
              "Bättre sent än aldrig" []

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Dom är snygga och prisvärda enligt mig. Har 3 st i olika storlekar. Aldrig tänkt på att ljuset är dåligt monterat i dom och har även andra lysrörslösningar hemma.

                Kommentar

                • akva99
                  Användare
                  • september 2005
                  • 527

                  #9
                  jag har haft ett 200 lit med välvd framruta och på det blev det kondensvatten som droppa på kortsidorna ner på golvet. det är några år sedan.det påstås att de har rättat till felet.för annars
                  var det riktigt bra.peter

                  Kommentar

                  • Rob
                    Användare
                    • april 2003
                    • 143

                    #10
                    Ok, det lutar mer och mer åt Aqua-el. Frågan är bara om jag ska köpa ett 375 eller ett 450...Sen undrar jag hur det är med möjligheten att köra ytterfilter till karet? Finns det "uttag" i möbeln att dra slangarna igenom?
                    "Bättre sent än aldrig" []

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Jag har aldrig haft kondensproblem. Ja det finns rejäla uttag bak i rampen för slangar och även i möbeln. Enda riktiga problemet jag har med dom är att det inte går köra med matningsmaskin annat än om jag sågar i rampen. Detta gäller iofs för nästan alla med heltäckande ramp.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...