Knepigt spottande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppz
    Användare
    • november 2005
    • 52

    Knepigt spottande

    Efter lång väntan så spottade min första goldenhona i förrgår...
    ... ett yngel!
    Jag börjar bli orolig för hennes hälsa för hon har tuggat i 4 veckor imorgon(måndag) och är väldigt blek och mager, nästan halva hennes vanliga storlek.

    Ska hon inte spotta alla på en gång/eftervarann?
    De man inte har i plånboken, de har man i karet!
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 511

    #2
    Du kan tömma honan. Man tar upp henne använder ett gem eller liknade och sedan öppnar munnen och låter ynglena simma ut i ett "spottkar"

    Kommentar

    • peppz
      Användare
      • november 2005
      • 52

      #3
      Jag håller mig helst ifrån att pilla på henne
      men hur ska man använda gemet?
      De man inte har i plånboken, de har man i karet!

      Kommentar

      • malawisimon
        Användare
        • februari 2006
        • 88

        #4
        Hur gick de med detta spottandet kom de ut nått tillslut?
        sitter själv och väntar de är nog nästan 4 veckor nu
        -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
        -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
        akvariet.forum24.se

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Golden har en förmåga att dra över tiden rejält! Men de spottar när de känner sig redo! Så va lugn! ;-)
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • Malawichrille
            Användare
            • februari 2006
            • 67

            #6
            Zzzit har rätt, det tar ofta omkring 4 veckor eller mer innan golden spottar, men går det för länge eller om honan är mycket smal så bör man nog "rädda" honan genom att "tömma" ynglen.(Man kan ju dra upp dem i alla fall)
            Har själv ett liknande scenario, en hona som har gått i snart 4 veckor släppte sitt första yngel idag, men inte resten.
            Och en annan hona som inte riktigt hunnit äta upp sig innan hon började ruva på den kullen som hon nu ruvat i ca 2 veckor.

            Mvh Chrille
            240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
            +55 liters yngelkar

            Kommentar

            • peppz
              Användare
              • november 2005
              • 52

              #7
              Kanske ska uppdatera lite här nu.
              Honan spottade 12 yngel (har ja för mig) samanlagt efter några dagar.
              Även andra honor har spottat nu och dom bar på ynglen i minst 4 veckor innan dom spottade ut dem.

              Det löste sig helt enkelt
              De man inte har i plånboken, de har man i karet!

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                Jag har ca 10 honor som ALLTID drar över tiden! Den längsta gick i 4½ vecka! Och det gör hon nästan varje gång, dessutom så spottar hon runt 40 yngel!!! Jag fattar inte hur hon fixar att återhämta sig, men det gör hon, och hon har nog dragit upp runt 20 kullar! Och hon kämpar in i det längsta med att ta in dem på natten oxå! Smått otroligt!
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  zzzit: Ett tag då jag inte hade tid att ta upp en hona tänkte jag att, äh vafan, hon kan spotta i karet. Hon gick 7 veckor....magrade av så mycket att det inte gick att rädda henne. Blev _lite_ sur på mig själv där....
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Zzzit
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 253

                    #10
                    7 veckor!! Hmm, då hade jag nog tagit upp henne!
                    Det är gränsfall varje gång de passerar 4 veckor, men då spottar de precis som att de kände det på sig! ;-)
                    Jag är emot tömmning så jag försöker locka dem med mat istället! Funkar ok!
                    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      ja, jag skulle tagit upp henne tidigare men hade fisken i ett 720....svårt att håva om man inte har bra med tid på sig....
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Har funderat kring det där med spottning. Har inte så stor erfarenhet av Malawis, men börjar samla på mig lite kring en del Tanganyika. Det jag lurat på är att honorna antingen behöver känna sig trygga innan de spottar eller så drar de på spottningen så länge det går. Har ingen aning om det stämmer, men har bara funderat på hur det kan funka i naturen. Där kan ruvande honor dra iväg från tuffa hannar/annan fisk och gömma sig - därmed tryggheten. Jag vet inte ens om det hjälper att flytta honan till ett spottkar direkt man ser att hon ruvar. Av de spottkar jag sett så är de rätt kalt inredda. Borde vara otryggt. Nå, det är som jag tänkt i allafall. Återstår en hel del tester innan jag kan säga något med mer säkerhet.

                        Något jag däremot vet är att ruvande honor av både Callochromis och Cyps faktiskt kan stoppa i sig en hel del efter att ynglen väl är kläckta. I kar med ruvande honor ser jag därför alltid till att mata med en del verkligt fint foder också. Hittills har det inte slagit fel, de går och knaprar på lite här och lite där. Ynglen kommer ut trinda och fina, och honorna blir inte alls lika magra mot slutet. Testade med en ruvande trewavase-hona också, och det verkade funka likadant där. Hon går och tuggar nu igen, men det är så mycket annan fisk i karet att jag inte riktigt kan testa det nu. Får se var det landar framöver.

                        Personligen är jag i vart fall redan övertygad om att det är ett misstag att sluta mata bara för att man flyttat honan till ett spottkar. Fodret ska bara vara smått nog även för yngel.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • peppz
                          Användare
                          • november 2005
                          • 52

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Personligen är jag i vart fall redan övertygad om att det är ett misstag att sluta mata bara för att man flyttat honan till ett spottkar.
                          Dedär måste jag hålla med om..
                          Har fått ett par kullar nu och sett att honan kan få i sig liten mat och hon magrar inte av lika mycket då.
                          Bara erfarenhet av mina goldens iofs..
                          De man inte har i plånboken, de har man i karet!

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Jag tror absolut att honor går över tiden pga stress/otrygghet i akvarier.Väldigt lite info finns att tillgå om när vilda ciklider släpper ut ynglen och hur länge hon fortsätter att ruva/valla dem.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Zzzit
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 253

                              #15
                              Stämmer nog bra det med att de inte känner sig trygga! Men jag tror att Golden är överdrivet känsliga!? Mina spottkar har gott om gömställen, både för honan och för ynglen!
                              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                              Kommentar

                              Arbetssätt...