Fiskarna skygga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Fiskarna skygga

    Hej har precis startat upp mitt malawiakvarie. Fiskarna är väldigt skygga alla gömmer sig men kommer fram när det är mörkt något jag kan göra åt saken? Sen undrar jag alla fiskar håller sig ganska lågt dvs nära gruset kommer de "förstå" att maten kommer däruppe? De gjorde ifall inte det när jag mata dem idag. En annan fråga hur ska man rikta strålen i pumpen just nu är den typ riktad tillbaks till filtret enligt anvisningar av Juwel vilket gör att det blir vibrationer på ytan kan det göra att de inte märker när jag släpper ner mat?

    //Mvh Johan
  • chismulu
    Användare
    • oktober 2005
    • 28

    #2
    Skygga?

    Tjena,
    Det händer att fiskar blir lite skygga i början och tyvär kan det bli en ond cirkel av det..
    Men en enkel lösning som har fungerat för mig och förmodligen många andra (?) är att släppa ner några stimfiskar av någon sort som inte gömmer sig när de blir skrämda, som tex. Jättediano? själv kör jag med några svärdbärare just för tillfället då mina "hongi red" blev skygga efter jag tog bort en massa fisk... Idén med det hela är väl att bryta den onda tränden och istället följa på svärdbärarna fram till maten och fatta att människan på andra sidan för godsaker med sig och inte är där för att käka upp dem...
    Sen när allt är lugnt i akvariet igen så tar man bort svärdbärarna igen!
    Det har fungerat för mig och hoppas att det gör det för dig med?
    mvh Anders
    600.000L vatten på jobbet...
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=504904
    Kan vara värt en titt för alla fiskintresserade?

    Kommentar

    • malplacerad
      Användare
      • maj 2005
      • 877

      #3
      Du kanske har för få fiskar i ett för stort akvarie?
      När jag startade upp mitt 350 liters mbuna-kar så startade jag med 2 små grupper och fiskarna var skygga hela tiden.

      När jag fyllde på med ytterligare en art samt fler av de jag redan hade så försvann skyggheten.
      ||||

      Kommentar

      • peppz
        Användare
        • november 2005
        • 52

        #4
        När jag startade mitt 350liters så humpade jag ner 3st goldens i de och dom var skygga som tusan, första dagen så var dom osynliga och åt inget, nästa dag så var dom osynliga för det mesta men greppade maten när den rammlade ner mot botten.
        Tog ca en vecka innan dom kom ut ur sina gömmor och dom blev modigare för var dag som gick, tog väl 2-3 veckor innan dom blev "sociala"
        Nu simmar dom fram till rutan såfort nån står å glor på dem
        De man inte har i plånboken, de har man i karet!

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Sök i forumet, detta har det pratats om mängder av ggr.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Stort akvarium, få fiskar och många gömställen ger skygga fiskar. Om de inte har så många ställen att gömma sig på kommer att hålla sig framme istället, och skyggheten försvinner ganska fort. Testa alltså med att plocka upp en hel del av inredningen.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Det kan också vara så att möjligheten att gömma sig ger oblyga fiskar . Jag tror att bekymret helt enkelt är för få fiskar i det här fallet.

              Jag hade ett 385-liters med sju snäcklekare i. De var väldigt blyga. Snappade åt sig maten och panikdrog. När jag stoppade i 21 troffar i samma kar så har läget dramatiskt förändrats. Nu är det krig om mat, revir och uppmärksamhet. Så har det varit med, i princip alla, akvarium jag haft. Inget konstigt alls...
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              Arbetssätt...