Nitrittest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Nitrittest

    Är det någon som kan förklara för mig hur man tyder resultatet med detta test: http://www.hagen.com/uk/aquatic/prod...01078250030101

    Jag blir knäpp. Innan fisken kom i så kunde (till och med) jag se att det var nitritfritt. Men när jag nu gör tester så stämmer inte färgen i provröret med "kartan" i häftet. Ska man gå på intensitet eller färg? Färgskalan i häftet är mer gråbeige än de lysande rosa resultat jag får i röret.

    Är det jag som är korkad eller har fler svårt att tyda Nutrafins testkit? Finns det bättre/mer lättavlästa tester?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Jag vet att vissa tester måste man titta genom provröret för att se rätt färg.
    Personligen har jag kört med Duplas teststickor klockrena men dyra som f...an.
    Annars gillar jag selifarts tester

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Nu har jag bara använd JBL´s och Tetras nitrittest och där är det inga problem med avläsningen.
      Det skulle kunna vara så att testen är gammal och då blir väl färgerna lite hursom.

      JBL har oxå teststickor (5 tester på en sticka) och vill man bara snabbt veta hur landet ligger så duger dom.Tyvärr oxå lite för dyra.
      Jag har testat dom mot Tetras nitrittest med samma resultat av mätvärdena.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Jag följer bruksanvisningen, dvs jag håller röret tätt mot papperet. Jag har samma belysning varje testomgång (lysrör med ljuset infallande bakifrån). Men som sagt, färgen i röret är inte släkt med färgerna på papperet. Grrrrr! Det enda jag är säker på nu är att jag har nitrit men det blir man ju bara nojig av. Det kan vara som ni säger, gammalt test. Jag får köpa någon av de sorter ni rekommenderar i morgon och testa på nytt.

        Troffar och multisar mår i alla fall bra, inget flämtande på botten och inget snappande efter luft vid ytan. Jag byter 30% vatten två-tre dagar i veckan och använder Aquatan och Nitrivec så förmodligen är allt under kontroll.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Per, tycker du verkligen att dom där testerna är så bra? Jag tycker att alla "sticktest" suger, om man får säga så. Så som du dessutom byter vatten finns ju inte ens på kartan (även med en hel låda fisk) att du skulle vara nitrittorsk.

          Köp bättre testutrustning av det du vill kolla; ha koll på kvävet och kolla salterna.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Jag är inte så nervös egentligen (så länge jag inte testar). [] Nitrit har jag säkert, men jag tror inte heller värdena är alarmerande höga.

            Men du missuppfattade mig nog, jag använder inte stickor utan ett "vått" test. I morgon tänkte jag köpa ett vått test av annat märke.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              OK, bra, men vad försöker du mäta(om du inte är rädd för nitrit)?

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Jag vill ha ett korrekt visande nitrittest så att jag tex vet när jag kan börja mata ordentligt. Det känns bra att inte enbart förlita sig på hur fiskarna ser ut att må. Blir det kris så kan det gå så jäkla snabbt. Jag tappade ett gäng fiskar för x antal år sedan och det vore skönt att slippa det igen.

                Sedan är det den inte helt oväsentliga, men underordnade detaljen: Har jag köpt ett nitrittest så vill jag att det fungerar, och på ett användarvänligt sätt!
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Nu har jag köpt ett JBL-test. Det visade resultatet på ett korrekt sätt. Tyvärr slutade skalan vid 1.0 och jag uppskattar att jag ligger på 1.1-1.2.

                  Vad tror ni om detta resultat? Som jag sa tidigare så ser ju fiskarna ut att må bra, de äter och de beter sig normalt. Bör jag tillsätta mer Nitrivec än jag gjort? Bör jag byta mer vatten? Eller klarar sig bakteriefloran själv så att nitriten förmodligen går ned om någon vecka?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #10
                    Jag har samma problem jag låg på 10.0 i ett kar och där var det riktigt nära.
                    Efter 4st 50%vattenbyte var 4timme så är jag nere mellan 0,5-1,0.
                    Det kosntiga är att mina stiuckor visa lägre medans våt testet visa högre
                    Jag ser att fiskarna må bra men jag vågar inte sluta med vattenbytet förens jag är nere på stabilia 0,5

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      En hel del test visar inte vad de ska visa. Kan som det redan varit inne på, bero på att testet är gammalt. Det enda raka är att kalibrera det mot en lösning med känd nitrit-halt. Tester som visar fel är för övrigt inte bara problem med nitrit, gäller många andra också. Kontrollmät!!

                      Per,
                      om fiskarna ser ut att må bra är det nog ingen fara. Byt vatten som du gjort innan och ge det lite mer tid. Kan lätt ta en månad eller mer innan filtret är verkligt igång.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Jag mätte mitt ledningsvatten med JBL-testet. Det visade noll så testet är nog korrekt. Men jag ligger lågt och byter vatten och häller i Nitrivec emellanåt. Så matar jag lite sparsamt också.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        Arbetssätt...