Utbildning?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trewavasae

    Utbildning?????

    Behövs det någon speciell utbildning för att få tillåtelse att odla eller sälja ciklider eller fiskar rent allmänt?

    Isåfall vad för utbildning och var finns den?



    Malawi-lover!
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Hallå, var kom du ifrån? Oj, nu ser jag, sju inlägg, sorry. Vi snackar om det oupphörligen. Ja, det finns en utbildning och den lämpar sig framförallt för breda zoohandlare. Men sen tillkommer en aspekt att den ingår i det paket som legitimerar djurhållning i lite större skala. Det finns t o m myndigheter som ägnar sig att tillse dylikt samt juridik som binder dig till visst beteende. Som t ex att gå en kurs i vissa fall.

    Hursomhelst så går tillämpningen av reglerna sannolikt till så att man bedömer dig utifrån omsättning eller förmögenhet. Precis som vanligt alltså. Ingen som inte känner sig som djurplågare eller skattesmitare behöver ta åt sig och undrar man finns inget säkrare än att gå kursen. Risk har jag tidigare lovat att här inte diskutera.

    Gränsen går hur som helst vid drygt fem kar (om du odlar och säljer) eller iordningsställande av ansenlig yta e dyl. Att hyra en källare eller inreda ett s k akvarierum placerar dig alltså troligen i en egen kategori.

    Vad har du för planer?
    Senast redigerad av Kalle-Maja; 28 december 2005, 22:59.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag skulle inte tro att det finns någon "gräns" när det gäller antalet akvarium. Sålänge det inte är "i större omfattning", dvs att man driver en lönande verksamhet eller något i den stilen. Jag själv har 14 akvarium i mina föräldratrs källare. Hittills har jag bara förlorat pengar, säljer yngel vid ett fåtal tillfällen och vid de tillfällena handlar det om struntsummor om man tar det gentemot vad det kostar att driva och sköta sakerna.

      Jag går efter den tesen att sålänge man inte tjänar pengar på verksamheten eller har det som mål är det inte nödvändigt med en utbildning. Merparten av akvarierna man har är ju olika artakvarium eller som innehåller vuxna grupper som ibland ger yngel. Det är s.k. showakvarium, till för ens eget nöje.

      Om sen jordbruksverket tycker som jag är kanske en helt annan sak, men som jag ser det så bryter jag inte mot någon lag eftersom jag inte håller på med hobbyn varken som extraknäck eller levebröd.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jag tror oxå att det är helt lugnt Jonas och jag har tidigare sagt att jag skulle välkomna dom myndighetstöntarna som skulle komma hem till mig och säga annorlunda. MEN! För dom oroliga så finns det faktiskt försäkringar i form av kurser eller annat som närmar dig närmare 100 procents säkerhet. Det skulle faktiskt kunna vara så att dom t ex inte trodde på dig alls och sköntaxerade upp din rörelse (t ex häleri, smuggling, skattebrott, barnarbete...) som importerar vildfångade troffar. Nå´n har anmält dig...
        Senast redigerad av Kalle-Maja; 28 december 2005, 23:15.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Kalle-Maja:
          Ehm, importera viltfångade troffar? Jag har haft ett fåtal viltfångade fiskar i hela mitt liv och de har köpts i butik (tycker att odlad fisk är mycket mer prisvärda och oftast i bättre kondition när man ståd där och väljer i affären). Skulle aldrig få för mig att köpa viltfångade troffar, det är dyrt och fisken är känslig vid långa transporter. Förstår inte alls vad du menar? Försöker du vara rolig med det här så får du gärna skriva det, det är inte alla som förstår den nivån på skämten. Första gången jag läste det uppfattade inte jag det som ett skämt.

          Det är inte meningen att du ska skrämma upp en nybörjare så att han/hon får för sig att lägga ut 4600kr på en grundkurs hos zoorf (i de 4600kr ingår ett års medlemsskap) och sen 2600kr för akvariekursen ovanpå det bara för att kunna ha ett Malawiakvarium igång. Jag kollade upp priserna för ett år sedan då jag var intresserad av att ha dessa kurser i bagaget ifall jag skulle starta eget. Priserna kan ha ändrats sen dess.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jonas,
            jag tolkar inte Kalle-Majas inlägg som något elakt alls - jag tror han menar att om någon som har ett horn i sidan anmäler dig till skatteverket/jordbruksverket så kommer de hem till dig och kontrollerar. Du säger till kontrollanterna som det är, men de tror att du tjänar feta stålar på hobbyn och därmed undanhåller farbror Staten en del skattepengar. Då skulle du åka på en skattesmäll. Enbart ett fiktivt och (mycket) osannolikt exempel.

            Såvitt jag vet har lagen aldrig provats rättsligt inom akvaristiken just, och jag har ingen aning om hur en rättslig instans skulle väga lagarna mot varandra. Djurskyddslagen ger oss en strikt tolkning, men en annan lag säger att man får göra 10.000 i vinst per år på sin hobby utan att skatta för det. Vet inte om lagarna motsäger varandra, men det är två skilda frågor i vilket fall. Den som benämns som "ny" lag och ställt till problem är förändringarna i djurskyddslagen.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Ojdå Jonas, det var inte alls meningen att skrämmas eller göra mig rolig på din bekostnad. Jag skissade bara på ett möjligt om visserligen osannolikt exempel för att belysa att det inte alltid är ens fina intentioner som räknas.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Jag flyttade över ämnet till Övrigt för att det inte kändes som om det hörde hemma i DIY.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Jodå, jag förstod att det var ett skämt, står här ju =)

                  Ursprungligen postat av Jonas E
                  Kalle-Maja:
                  Försöker du vara rolig med det här så får du gärna skriva det, det är inte alla som förstår den nivån på skämten. Första gången jag läste det uppfattade inte jag det som ett skämt.
                  kanske skulle klargjort det lite mera. Men jag ville även påpeka att andra kanske inte hade uppfattat det som ett skämt och kanske får för sig att man måste ha all utblidning och grejer. Det var så jag menade [:-)]
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...