tips vid montering av moduler!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nisse p
    Användare
    • november 2005
    • 30

    tips vid montering av moduler!

    vet inte om detta har varit uppe innan men..när man vill montera moduler i sitt akvarium (på botten) så kan det vara bra att kunna ta bort dom när man vill, utan problem, och man slipper att tömma hela karet.
    lösningen är enkel!
    ta en plexiglas skiva som är lite större än modulen (förutsagt att modulen med marginal går ner i akvariet) och limma modulen på den lägg sedan ner den i akvariet och fyll på med sand,sten..... man kan också borra något hål i modulen så att modulen inte vill flyta lika lätt.

    hoppas det funkar..... trevlig kväll, morgon, middag! []
  • Nojj
    Användare
    • oktober 2005
    • 90

    #2
    Bra tips!
    Jag gjorde misstaget att silikona fast den jag satt på botten, det var bara en avsågad bit men ändå. kan ju inte flytta den nånstans.

    Hittar någon smågrej varje dag som man ska tänka på till nästa projekt, det här med moduler är en hel vetenskap.

    När vi ändå är inne på ämnet, är det nån som haft moduler som yngelakvarium?
    Är inne på att sätta en av de större modulerna med en öppning uppåt och någon sorts genomströmning (ex. innerfilter avsedd för ett 40liters e.dyl.) till resten av karet och på så sätt ha en visserligen liten men bra yngelkammare som har exakt samma vattenvärden som resten av karet, borde eliminera en hel del problem tycker man, men jag är kanske ute och cyklar... Några erfarenheter/tips?

    //J
    //John

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Gör man modulerna själv i frigolit/betong slipper man problemet med silicon öht. Mina sjunker precis, dvs de är bara snäppet tyngre än vatten. Har inte ens frigolit mellan modulerna och glaset.

      En modul som yngelkammare borde fungera rätt bra, är min spontana tanke utan att ha testat. Den får man nog silicona fast ordentligt samt se till att ut/inlopp samt vattengenomströmning är väl anpassade till varandra - annars är ju ynglen ute i karet direkt eller så sitter de "fastklistrade" på utsuget. Ett problem är att det kan vara svårt att fånga ynglen senare (har en löst liggande modul i mitt kar som funkar som "yngelfälla" har jag märkt - Cypsens yngel samlas gärna bakom den efter att honorna släppt dem, men de är oftast ett helsike att fånga dem).

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        hmmmmmmm....
        Jag har funderat på hur jag ska göra med mitt nya kar (200x70x60), där jag kommer ha 5 moduler på botten! Min tanke är att skära till frigolit som ska täcka bottenglaset, och sedan silicona fast modulerna på dessa....Vill jag sedan flytta modulerna nångång (måste ändå tömma karet om jag ska göra detta), så tar jag en mattkniv, skär bort frigolit och silicon, lägger i en ny platta...så är det klart!!!

        Med idén med en plexiskiva är väl inte dum, bara man noga tänker sig för och bestämmer placering, fär skivan blir fyrkantig....och den kan ta plats, så att modulen blir svårplacerad på grund av denna...hänger ni med?

        DD
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Ursprungligen postat av deathdealer
          Med idén med en plexiskiva är väl inte dum, bara man noga tänker sig för och bestämmer placering, fär skivan blir fyrkantig....och den kan ta plats, så att modulen blir svårplacerad på grund av denna...hänger ni med?

          DD
          Jepp
          ...men är det inte svårt att få silicon att fästa på plexi? (visst, det blir ju inga större påfrestningar om man "vattenfyller" modulerna, kanske håller...)
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • nisse p
            Användare
            • november 2005
            • 30

            #6
            nej det är lika lätt fästa på plexi som på riktigt glas.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Går väl att ta en liten plexiskiva och limma fast vald modul på? Då tar den inte så mycket plats. Frigolit är jag mer skeptisk mot då den dels lätt går sönder och har en attans flytkraft. Även om limmet således fäster bra så går materialet sönder liksom. Sedan fäster inte silicon lika bra på plexi som på glas - bara i början. Ge limmet något år så går det lätt att plocka bort med fingrarna på plexi. En liten glasskiva borde förresten funka attans bra om man inte vill limma modulerna i bottenglaset. Tunn frigolit mellan glasskivan och botten bara, så funkar det utan risk för sprickor.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Nojj
                Användare
                • oktober 2005
                • 90

                #8
                På botten i mitt lilla 73liters har jag en avsågad modul silikonad vid en frigolitskiva, som i sin tur är silikonad till botten. Har funkat e ett par månader nu iallafall, i liten skala.
                //John

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                Kommentar

                Arbetssätt...