frågor om ciklider kostnad etc.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillis_tin

    frågor om ciklider kostnad etc.

    hej!
    Vi ska inom kort köpa ett 375l+ akvarium och har då fasnat för malawiciklider!!
    vi har specielt fastnat för de här cikliderna:

    Pseudotropheus socolofi
    Blå delfinciklid
    Melanochromis cyaneorhabdos
    Aulonocara sp."stuartgranti maleri""
    Aulonocara hansbaenschi M
    Labidochromis caeruleus M

    vad kostar dessa fiskar och är dom svåra att få tag på?
    funkar dom ihop? har ni egna erfarenheter? e dom svåra?

    har ni andra tips på trevliga nybörjar ciklider?

    MVH Linda o Oskar!
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    kostar 40-100:- styck odlade i dom flesta akvarieaffärer.. beroende på storlek förståss.. om du vill ha vuxna fiskar så blir det nog lite dyrare.. köp dom flesta samtidigt så får du nog mängdrabbatt. dom hade en stor fin vildfångad c moorii på aquarium malawi i örebro för 1000:-.

    MVH Simon

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      Hej!

      Precis som elof säger så ska du köpa dom som ungfiskar.
      Det är både roligare att få se dom växa upp och bli vuxna och att om de är gamla i affären kan de har varit där länge, och där brukar de få lite plats och ingen "kärlek" och omsorg.
      De är även dyrare.
      Lägg ut en annons på ciklid.se och fråga efter sorterna istället för att betala skjortan hos en affär, men om man inte hittar dom privat har eller kan de fixa de fiskarna i affären.
      Var bor du föresten(jag har Hansbaenschi hona som ruvar nu

      Mvh Daniel

      DANIEL

      Kommentar

      • elof
        Användare
        • maj 2002
        • 225

        #4
        fiskarna passar förresten bra ihop.. jag skulle själv satsa på 3 eller 4 arter och ha många av samma art till ditt akvarium. annars blir det lätt rätt "soppigt"

        MVH Simon

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Att blanda Mbunas och Haplisar är sällan den bästa idén. Nästan alla Mbunas är för aggressiva för Haplisarna. Labidochromis Caeruleus (även kallad Golden) är den snällaste Mbunan, och den kan fungera tillsammans med Haplisarna, men till och med den kan vara för tuff för att karet ska funka riktigt bra.

          Melanochromis-arterna brukar höra till de tuffaste Mbunas. Det är stor risk att de håller alla Haplisarna ordentligt på mattan. Bland annat kan det mycket väl innebära att Haplisarna inte vågar eller hinner äta innan Melanochromis varit framme och ätit sig proppmätt. Melanochromis är troligen för tuff för Golden också. Då måste man övermata för att de vekare ska få något alls, och det mår hela karet dåligt av. Tuffare fiskar kan också stressa ihjäl vekare arter.

          De två Aulonocara-arterna bör inte vara i samma kar, då stor korsningsrisk föreligger.

          Pseudotropheus, Melanochromis och Labidochromis räknas till Mbunas, medan de andra i din artlista räknas till Haplisar.

          Ett förslag: Plocka bort Melanochromis och Pseudotropheus, byt ut hansbaenchi mot en snäll Protomelas eller kanske Otopharynx. Då får du nog en lagom mix. Eventuellt kan Golden och maleri ryka ihop pga att båda är väldigt gula -- här är jag dock osäker. Någon som haft dem ihop kan säkert komma med tips.

          Mvh,

          Fredrik

          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2002
            • 330

            #6
            måste bara bemöta fredrik,har en av dom "värsta" melanochromis,dvs auratus,ihop med alunocara baencshi bla,o dom har aldrig brytt sig om att dom överhuvudtaget existerar.tycker att eran lista ser rätt så ok ut,bara man inreder karet som dom vill ha det,typ stenrösen,sandzon(öppet),stenrösen.

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Jag har haft M. Chipokee med Alu. och L.Carelius i ett 540 lit utan problem.

              M.v.h.
              Rickard
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #8
                Nästan allt _kan_ fungera. Det beror ju på flera faktorer om det ska fungera, som akvariets inredning och storlek, antalet fiskar totalt, antalet av respektive art, antalet honor resp. hanar av varje art, hur man utfodrar dem, ljusnivå mm. Sedan är frågan vad man menar med att en blandning "fungerar". En fisk som överlever men mest står och trycker i ett hörn, eller aldrig får några fina färger kan man välja som att se som att det fungerar, men fisken mår kanske inte bra av miljön.

                Att råda en nybörjare inom hobbyn att göra en vild blandning av fiskgrupper och agressionsnivåer är knappast att ge honom den bästa chansen att lyckas, eller?

                Mitt första Malawikar innehöll endast Mbunas, men en av dem var betydligt mer agressiv än de andra. Det slutade med att alla andra fiskar dog, en efter en. Det är ingen slump att den mest agressiva (dessutom den näst minsta fisken av alla) var den enda överlevande.

                Mvh,

                /Fredrik


                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • elof
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 225

                  #9
                  mina c. moorii klarar av mina m. maingano hur lätt som helst. inga probleb vid matning, om en mangano försöker bossa en delfin så blir han satt på plats.

                  MVH Simon

                  Kommentar

                  • elof
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 225

                    #10
                    och jag förstår inte heller när aulonocara blev haplochromis.

                    MVH Simon

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #11
                      I mitt fall var det inga större stridigheter eller hetsjakt p.g.a. jag fyllde väggarna med sten och hade massor av grottor och avdelade ytor (ca. 150 kg sten). Bråkade min Mel. hanne fanns det alltid lugn och ro någon annanstans.

                      M.v.h.
                      Rickard
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Så har man lärt sig något nytt idag också. Jag hade tidigare sett Aulonocara räknas till Haplochromis. I verkligheten är den varken Mbuna eller Haplochromis, men den är närmre besläktad med Haplochromis än Mbunas på alla vis, och har också bättre förutsättningar att fungera med Haplochromis.

                        Jättekul att ni har fått dessa arter att fungera ihop. Är ert generella råd till nybörjare att strunta i alla förslag om vilka arter som passar ihop? I så fall finns är det ju många spännande möjligheter som öppnar sig...

                        Ursäkta förresten att jag sade "honom" om lillis_tin - såg sedan att det var en han och en hon.

                        /Fredrik


                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • april 2002
                          • 727

                          #13
                          Till fredrikr ja du har rätt att man skall ta det lugnt med blandningar, speciellt när man är nybörjare. Men om man har kar inredda på rätt sätt och sedan hittar rätt sorts fiskar som växer upp tilsammans såfunkar massor av konstiga blandingar. När jag började med fiskar och inte hade någon kännedom alls hade jag följande soppa: 1 st.Arowana, 7 st. Regnbågsfiskar, 5 st. S.Ahli, 3 st. M.Chipokee, 3 st. Alu. "något"

                          M.v.h.
                          Rickard
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          Arbetssätt...